Hvilken timer server bruger I?
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 00:37

Bruger I alle en netværkstidsserver, som Apple kalder det på dansk, og
bruger I bare Apples egen? Jeg var jo ved at sætte vores nye iBook op,
og jeg opdagede, at min computer bruger TDC's netværkstidsserver
<ntp.inet.tele.dk> til at stille uret. Jeg har engang lært, at man helst
skal bruge sin udbyders server i stedet for at nasse på andres net. Det
var nok i internettets barndom, da båndbredde var kostbar.
Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg har fået tastet en anden
netværkstidsserver ind. Der ser ikke ud til at være mulighed for at
redigere i listen. Jeg har derfor valgt Apples europæiske
netværkstidsserver <time.euro.appel.com> i iBook. Sjovt nok ser den ud
til at være et minut anderledes en min.
Hvad gør I andre? Hvilken netværkstidsserver er mest præcis og stabil?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 01:04

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> [...]
> skal bruge sin udbyders server i stedet for at nasse på andres net. Det
> var nok i internettets barndom, da båndbredde var kostbar.

Netcetera har vist en som man gerne må benyttesåfremt man medeler dem
det i en mail - sådan var det i al fald for et par år siden.

Jeg vil tror at din PB står til at bruge TDC's fordi du har fået
tildelt den over DHCP engang - mulgvis smidder Esnet osse TDC's ud
over DHCP, de kører jo på TDC's net og bruger osse DTC's smtp.

> Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan jeg har fået tastet en anden
> netværkstidsserver ind. Der ser ikke ud til at være mulighed for at
> redigere i listen.

marker det url der stå nu og skriv et andet ind. sværere er det ikke
(du skal muligvis klike på hængelåsen først)

> Jeg har derfor valgt Apples europæiske
> netværkstidsserver <time.euro.appel.com> i iBook. Sjovt nok ser den ud
> til at være et minut anderledes en min.

timeout værdien på apples er til tider helt håbløs.

> Hvad gør I andre? Hvilken netværkstidsserver er mest præcis og stabil?

Jeg bruger såvidt jeg husker TDC's (Apples er ikke altid til at få
fat i), men kun på min server, resten af maskinerne bruger serveren
som tidsserver - så er jeg osse sikker på at urene er i sync.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-08-04 21:30

> Jeg bruger såvidt jeg husker TDC's (Apples er ikke altid til at få
> fat i), men kun på min server, resten af maskinerne bruger serveren
> som tidsserver - så er jeg osse sikker på at urene er i sync.

Jeg bruger også TDC's. Forsinkelser (og ikke mindst usikkerheden på
forsinkelser) er så store på Internettet, at det reelt ikke er særligt
præcist til at stille tiden igennem. Derfor bør man altid bruge den
tidsserver, som er tættest på i netværket, dvs. ens ISP's. TDC's
tidsservere er ikke synkroniseret over Nettet, men får tiden fra en
GPS-modtager.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 23:40

In article
<1gifenz.cqrxgrxhcjpsN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> [...]
> tidsserver, som er tættest på i netværket, dvs. ens ISP's. TDC's
> tidsservere er ikke synkroniseret over Nettet, men får tiden fra en

Så skal jeg måske bare fortsætte med den. Jeg kan se, jeg bruger
adressen <ntp.inet.tele.dk>, men måske er der kommet en ny, efter Tele
Danmark skiftede navn til TDC. Jeg synes ikke ligefrem, time servere er
noget, der står med store bogstaver i udbydernes opsætningsvejledninger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 23:57

"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> writes:

> [...]
> Danmark skiftede navn til TDC. Jeg synes ikke ligefrem, time servere er
> noget, der står med store bogstaver i udbydernes opsætningsvejledninger.

Nøgleordet er "NTP" (ikke nntp).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 23:39

In article <apoqu1-k43.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg vil tror at din PB står til at bruge TDC's fordi du har fået
> tildelt den over DHCP engang - mulgvis smidder Esnet osse TDC's ud
> over DHCP, de kører jo på TDC's net og bruger osse DTC's smtp.

Kan den virkelig det? Det kan jo også være, jeg selv har tastet den ind
engang og glemt det. Jeg kunne ikke lige finde en måde at taste ind på,
men I siger jo, at man bare skal markere navnet, så det har jeg måske
gjort, da jeg satte computeren op i sin tid.

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 18-08-04 08:39

> [...]

> Netcetera har vist en som man gerne må benyttesåfremt man medeler dem
> det i en mail - sådan var det i al fald for et par år siden.

Og sådan er det stadig: clock.netc.dk

- stoffer