Andet multimedie
bentjuul 3670
Visitkort 2 + 0 farver (hvordan vælges 2 f~
Fra : Morten

Dato : 11-08-04 08:44

Hejsa

Jeg skal have trykket nogle visitkort i 2 farver. De indeholder rød, sort,
og grå.
Der er dog et sted hvor den røde fader ud og bliver lysere og lysere.

Jeg troede det talte for 2 farver da min egen printer blot laver grå ved at
bruge mindre blæk, og fader den røde ved at bruge mindre og mindre blæk.

Trykkeriet har så kontaktet mig og sagt at jeg selv skal lave det så
dokumentet kun indeholder 2 farver, og han snakkede om phantone farver osv.

Jeg kunne forestille mig at det skulle laves som CMYK så, og så med 2 valgte
farver, men jeg ved ikke hvordan man indstiller den til 2 farver (i stedet
for 8/16 bit) så jeg er lidt lost - nogen der kan hjælpe?

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 11-08-04 11:15

Morten wrote:

> Jeg kunne forestille mig at det skulle laves som CMYK så, og så med 2 valgte
> farver, men jeg ved ikke hvordan man indstiller den til 2 farver (i stedet
> for 8/16 bit) så jeg er lidt lost - nogen der kan hjælpe?

Du skal arbejde i det som man kalder Duotones - Groft sagt skal du
konvertere dit billede til gråtoner, og derefter vælge Image->Mode->Duo
tone...

- Zafar Iqbal

Fra : Morten

Dato : 11-08-04 11:54

"Zafar Iqbal" <zafar@digital-ray.dkk> skrev i en meddelelse

> Du skal arbejde i det som man kalder Duotones - Groft sagt skal du
> konvertere dit billede til gråtoner, og derefter vælge Image->Mode->Duo
> tone...

Det hjalp et godt stykke - nu kan jeg vælge 2 farver og der fungere også.
Hvad der så ikke fungere er at hvis jeg f.eks. vælger en sort og en rød, så
bliver den ikke rød på billedet, men en underlig brun (måske en blanding af
de 2 farver?) og jeg kan heller ikke lave grå, kun mørkere og lysere
rød/brun ....

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 11-08-04 12:13

Morten wrote:

> [...]
> bliver den ikke rød på billedet, men en underlig brun (måske en blanding af
> de 2 farver?) og jeg kan heller ikke lave grå, kun mørkere og lysere

Godt spørgsmål - det ved jeg faktisk intet om Men det kan nok godt lade
sig gøre.

- Zafar Iqbal

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 14:31

"Morten" skrev i en meddelelse

snip

> Trykkeriet har så kontaktet mig og sagt at jeg selv skal lave det så
> dokumentet kun indeholder 2 farver, og han snakkede om phantone farver
osv.

Det ville være en stor hjælp, hvis du fortæller hvilket program du
arbejder i.

--
Mvh Kajo

Fra : Morten

Dato : 11-08-04 14:39

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville være en stor hjælp, hvis du fortæller hvilket program du
> arbejder i.

Oh - ja sorry: Adobe Photoshop CS 8.0

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 15:06

> Oh - ja sorry: Adobe Photoshop CS 8.0

Umiddelbart, vil jeg tro du skal lave et sort/hvid dokument, hvor du
placere din sorte tekst etc.
Efterfølgende laver du en ekstra kanal (spot color) og sætter det røde
indhold ind her.

Men der er sikker andre der har mere erfaring end jeg, hvad dette angår.
Jeg aldrig lavet visitkort i photoshop.

--
Mvh Kajo

Fra : Tomasz

Dato : 11-08-04 15:20

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg skal have trykket nogle visitkort i 2 farver. De indeholder rød, sort,
> og grå.
> Der er dog et sted hvor den røde fader ud og bliver lysere og lysere.

Hej

Prøv lige igen at snakke med trykkeri. Når du nævner udtoning, så har du ved
4+0 tryk og hvis jeg har ret så skal du blot definere det hele i CMYK.

Hilsner
Tomasz

Fra : Tomasz

Dato : 11-08-04 15:48

"Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen

Hvis du skal kun definere 3 farver så vælger du baggrundsfarve, som du
definerer fx grå som skal bare have en navn fra panton pallet, du har sort
og rod (som skal også have en panton definition).
I Photoshop vælger du pantonfarver i vindue swatches, bare tryk på pil ned
af ag vælg den pallet der passer til din opgave.
Du skal lige huske at du ikke må have udtoninger, overgangsforløb osv. Du
skal kun have 3 forskellige farver. Ellers er det 4+0 print.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Morten

Dato : 11-08-04 15:56

"Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal kun have 3 forskellige farver. Ellers er det 4+0 print.

Det forstår jeg bare ikke, for når jeg printer på min egen inkjet printer og
den f.eks. udtoner, så laver den bare færre og færre pixels af den røde
farve ... det må en trykker da også kunne, og det så stadig kun gælder for
een farve...

Fra : Tomasz

Dato : 11-08-04 16:25

> [...]
> farve ... det må en trykker da også kunne, og det så stadig kun gælder for

Hej
Ej gør den ikke
Hver eneste printpunkt skal have sin egen definition af farve, hvis alle
punkter er ens er det nemt nok, du definerer bare det ene farve. Hvis du
kommer med gradiens/udtoning så skal de defineres alle sammen og der er
virkelig mange, så din printer ved hvor meget og hvad for noget farve den
skal smitte ud på papir. Det første arbejde det gør du selv i Photoshop (at
definere), hvordan teknisk det foregår tager sig ripen af (en hardware
eller/og ensoftware i printer som tager sig af den slags). Og så bliver der
blandet op til 4 CMYK farver, derfor det hedder 4+0

Hilsner
Tomasz

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 11-08-04 19:22

> [...]
der
> blandet op til 4 CMYK farver, derfor det hedder 4+0

Du kan sagtens lave udtoning med 2 farver - eller blot en enkelt farve for
den sags skyld. Det der giver udtoningen er hvor tæt punkterne sættes - jo
mere afstand, jo lysere en farve.

Fra : Tomasz

Dato : 11-08-04 20:08

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> den sags skyld. Det der giver udtoningen er hvor tæt punkterne sættes - jo

Dvs hos ofsettrykker er det på maskinnen bedstemt hvor tæt kommer
printpunkterne ?
Eller hvordan teknisk foregår det ?

Hilsner
Tomasz

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-08-04 06:50

"Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Dvs hos ofsettrykker er det på maskinnen bedstemt hvor tæt kommer
> printpunkterne ?
> Eller hvordan teknisk foregår det ?

Det foregår på den måde, at der køres en film ud til den farve du skal have
trykt (ellers bliver det kørt direkte ud på en plade), du kan se filmen som
en slags "overhead" hvor det der skal trykkes er sort, og der hvor der ikke
skal trykkes er det gennemsigtigt. Det er på denne film/plade at punkterne
sidder. Hvis du. f.eks. skal have trykt en lyserød farve, så kan man vælge
en pantone 032 og så i sit layout program sætte denne farve til 50% - nu vil
der være luft i mellem punkterne, hvor imod der ingen luft vil være ved en
100% pantone 032, der vil det der skal trykkes være 100% sort.

For at lave lyserød farve på ovenstående måde, kræver det dog at papiret du
trykker på er hvidt, da papirets farve afgør hvordan dine farver kommer til
at se ud - havde papiret nu været gult, så vil en 50% pantone 032 blive mere
orange end lyserød.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Tomasz

Dato : 13-08-04 21:07

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

Takker og bukker

Hilsner
Tomasz

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 17:56

"Tomasz" skrev i en meddelelse

snip en hel masse

> Du skal lige huske at du ikke må have udtoninger, overgangsforløb osv.
Du
> skal kun have 3 forskellige farver. Ellers er det 4+0 print.

Hvorfor snakker du om cmyk/4+0 osv.
Ifølge Mortens første indlæg, skal han have sort + 1 staffagefarve
(spotcolor).

Jeg har smidt et eksempel i dk.binaer - visitkort

--
Mvh Kajo

Fra : Morten

Dato : 11-08-04 19:20

> Hvorfor snakker du om cmyk/4+0 osv.
> Ifølge Mortens første indlæg, skal han have sort + 1 staffagefarve
> (spotcolor).
>
> Jeg har smidt et eksempel i dk.binaer - visitkort

Det er netop de farver jeg skal bruge !

Jeg har prøvet at lave et nyt Grayscale billede, og så tilfølet en ekstra
channel --> Valgt Spot color og Rød

Jeg kan dog kun sætte grå farver ind ... den bliver ikke rød når jeg vælger
den ... ?

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 20:25

> [...]
> "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Jeg kan dog kun sætte grå farver ind ... den bliver ikke rød når jeg

Prøv at dobbeltklikke på spotcolorcanalen, skulle der gerne komme en
menu frem med en farvet firkant.
Så dobbeltklikker du på firkanten, så skulle du have mulighed for at
vælge den pantonefarve du ønsker.

Med hensyn til rasterforløb skulle det heller ikke være noget problem.
Jeg forstår ikke hvad det er Tomasz skriver, jeg tror heller ikke han
selv er helt klar over det.

Husk iøvrigt når du er færdig, at sammenflette din fil i lagpaletten, så
kan du gemme som eps, tiff eller hvad du ønsker.
Det glemte jeg, derfor var min fil gemt som psd.

--
Mvh Kajo

Fra : Morten

Dato : 11-08-04 20:46

> en hel masse....

Jeg har brugt din som udgangspunkt og simpelthen rettet størrelsen, slettet
indholdet og sat mit eget indhold ind, og nu ser den på skærmen ud precis
som den skal (og der er 2 kanaler - Gray og Rød)

Jeg prøver at smide den afsted til ham imorgen og se om den så bliver
godkendt - men forløbig mange tak til alle for den store hjælp!

/Morten