Andet multimedie
bentjuul 3670
grafik
Fra : jens

Dato : 07-08-04 20:22

Word 2003/Adobe Illustrator

Jeg har lavet en simpel figur (en slags mærkat) i Adobe Illustrator. Kan det
lade sig gøre at ligge figuren ind i Word, som en "autofigur", hvor man kan
tilføje tekst?
(Der skal indtastes en adresse i figuren. Altid forskellige adresser
(brevhoved). Derfor ville det være nemmere på den måde.

Ved ikke om det kan lade sig gøre?

Eller andre gode ideer? Det skal gerne være nemt, og kunne håndteres fra
Word uden at skulle bruge Adobe Illustrator hver gang.

Fra : Martin Poll

Dato : 07-08-04 21:27

jens wrote:
> [...]
>
> Eller andre gode ideer? Det skal gerne være nemt, og kunne håndteres
> fra Word uden at skulle bruge Adobe Illustrator hver gang.

Hej Jens.
Til at begynde med skal jeg indrømme at jeg ikke har forstand på Word.
Et alternativ hvis du har adgang til Acrobat er at lave det om til en pdf
fil.
1. Lav din illustratorfil (A4 hvis det er det format du har brug for)om til
en PDF, gennem destiller eller gem som pdf i Illustrator.
2. Åben Acrobat og lave en tekst blok. der hvor du gerne vil have at der
skal kunne skrives.
Tools - advanced editing - forms. - Text fields tools.
3. Under general giv dit felt et navn og sæt feltet til "visible but doesnt
print."
4. gentag 3 hvis du skal have flere felter.
5. Gem
Nu kan alle der har arobat reader åbne dit dokument og skrive i dine felter.

Hvid det er en lidt speget forklaring så bare spørg løs.

MVH
Martin Poll
www.martinpoll.dk
'

Fra : Studio Smalbro

Dato : 09-08-04 13:28

jeg fortolker dit spørgsmål som et brevpapir.
Hvis det forholdre sig sådan, så laver du din figur i illustrator.
gemmer den som .emf
importerer den i headeren i en wordfil
lukker headeren
laver en tekstrubrik ovenpå figuren
laver brevfletning for resten

kh
Bjørn

Fra : jens

Dato : 09-08-04 22:28

Tak for udførlige svar!

Jeg hælder mest til din løsning (Bjørn), da det er en skabelon til brevpapir
i Word. Undskyld jeg ikke har forklaret grundig nok (-:

Jeg har gemt mit mærket fra Illustrator (uden adressefelt) og indsat det som
sidehoved i word dokumentet. Teksten vil jeg så (som anbefalet) lave som en
tekstrubrik i word ovenpå figuren. Så langt så godt.

Men.....

1. Hvis jeg laver det som en tekstboks kan jeg ikke rotere teksten
(adressen). Det har jeg behov for.
2. Jeg har så nørklet lidt med at bruge WordArt funktionen. Men her kan jeg
ikke finde ud af om det kan lade sig gøre blot at vælge almindelig Arial
skrifttype uden specielle typer bogstaver med farve i midten osv. Jeg har
forsøgt flere indstillinger under "farver og streger" i "Formater Word
Art" - men kan ikke ende op med en ganske almindelig Arial skrifttype (hvid
skrift).

Altså. Jeg mangler at kunne skrive oven på figuren, således jeg også kan
rotere teksten en smule. Derudover vil det være helt optimalt, hvis jeg også
kan benytte 3D indstillingerne, og dreje/vinkle adresseteksten, så det
passer helt nøjagtig med mærkatet, der er bøjet og vinklet i
Illustrator...???

Kan det lade sig gøre?