Andet multimedie
bentjuul 3670
Langsom Indesign ????
Fra : UK

Dato : 06-08-04 07:23

Hej
I styresystemet før OSX til mac kunne man i info til de enkelte programmer
tildele programmerne hukommelse. Men i OSX mener jeg styresystemet bestemmer
.... kan jeg selv gøre noget for at få Indesign til at køre lidt hurtigere.
Jeg har et dokument med 8 A4 sider og ca. 2 billeder på hver, maskinen står
og tænker, hver gang jeg laver noget i programmet.

UK

Fra : Villy Erichsen

Dato : 06-08-04 16:29

In article <411323b3$0$283$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, UK
<ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har et dokument med 8 A4 sider og ca. 2 billeder på hver, maskinen står
> og tænker, hver gang jeg laver noget i programmet.

Hvilken version InDesign?
Hvilken version OS X?
Kører du med højkvalitesvisning.?
Er billederne scaleret ned fra en stor størrelse?

Det har også noget at gøre med hvilken maskine (hastighed og ram)
Det kører fint her med en G4 466 med 512 MB ram.

InDesign bør være CS versionen. (3.01)
OS X 10.3.4
Scaler billederne i Photoshop inden du placerer dem i InDesign.
Kør med normalvisning.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : UK

Dato : 06-08-04 17:35

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-08-04 01:31

In article <4113b337$0$284$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, UK
<ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

Jeg oplevede en helt fantastisk hastighedsforøgelse ved at opgradere
til CS - havde næsten opgivet at arbejde i InDesign 2.0.2.

> Styresystem 10.3.3, jeg ville have opgr. før jeg gik til ferie, men nåede
> det ikke, og har stadig ikke nået det. Men jeg synes jeg har læst at
> hastigheden generelt bliver dårligere i 10.3.4.

Sludder - men 10.3.3 er OK til InDesign.

> Jeg har en G4 PowerPC 400 Mhz med 1 GB SDRam, men det har jeg ikke så meget
> forstand på.

Maskinen er i underkanten - bushastigheden og rammen er meget langsom
i forhold til den maskine jeg kører på - selv om den "kun" er på 466
Mhz

> [...]
> heller ikke i de andre Adobeprogrammer, så det er ikke blevet til noget

Det er forståeligt - men absolut nødvendigt hvis du lave "produktion" i
InDesign.. Og jo, den kom på dansk i marts - jeg havde forudbestilt -
da jeg havde smugkigget på den engelske version.

Har oplevet en stor hastighedsforøgelse med CS pakken - ikke noget med
at arkiver som eps eller lignende - drag and drop mellem programmerne -
og kun gemme som PSD eller AI for evt. senere rettelser - og disse kan
også hentes direkte ind i InDesign.

Er selv tidligere Quark fanatiker-men version 6 er simpelthen for
langsom at arbejde med - hver eneste lille ændring i dokumentet kræver
ventetid.

Fra : UK

Dato : 07-08-04 10:24

Hej Willy

Tak for din kommentar
Forstår jeg dig ret, at bushastigheden har med de 400 MHz at gøre, og at jeg
ikke har nogen mulighed for at forbedre her. Og at SDRammen er langsom, men
er det ikke korrekt at der ikke kan sættes hurtigere ram i den G4, jeg har.
Da jeg købte Designecollection var det min mening at skifte fra Quark til
Indesign, men jeg synes, at jeg hænger alt for meget i musen, og at det
tager lang tid, når man skal bruge paletter i stedet for genveje. Da der var
gået nogle måneder blev jeg nødsaget til at opg. min Quark 4 til Quark 6
pga. en opgave, så nu bruger jeg kun Indesign til småting, med sjove
effekter og hvis der er noget udefra, der er lavet i Indesign, der skal
arbejedes videre på ... jeg havde ikke helt tålmodighed til at arbejde i
Indesign. Specielt synes jeg ikke jeg har helt hold på teksterne og det
virker bøvlet, når jeg skal placere billeder i én ramme (blå) og ændre str.
med en anden ramme (brun). Men du har ret man skal også nogle gange væbne
sig med tålmodighed i Quarken, den nye tabelfunktion kan ikke bruges, hvis
tabellerne er komplicerede eller store eller hvis der er mange tabeller i
samme dokument, det bliver alt for tungt.
Men for at vende tilbage til mit problem, så må jeg enten opgr. til CS (pris
ca. 5.000-7.000 kr) eller ny mac ???

Hilsen Ulla

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-08-04 12:54

In article <41149f9d$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, UK
<ulla-johnny@slet-mig.mail.dk> wrote:

> Hej Willy
>
> Tak for din kommentar

Sev tak.
> [...]
> er det ikke korrekt at der ikke kan sættes hurtigere ram i den G4, jeg har.

Korrekt.
Jeg glemte at nævne det vigtigste - grafikkortet - det har du til
gengæld mulighed for at gøre noget ved forholdsvis billigt - hvis du
har mod på at "flashe" et PC kort - Mac kortene koster en bondegård -
3-5000 kr. PC kort under 1000,-

> [...]
> samme dokument, det bliver alt for tungt.
> Men for at vende tilbage til mit problem, så må jeg enten opgr. til CS (pris

Helst begge dele

InDesign CS er så tæt på Quark som det kan blive (noget helt andet end
2.02) - uden at det er Quark.
F. eks. målpaletten som vi kender er med - med flere funktioner selvf.
Sæt programmmet til Quark 4 genvejene - og tilret selv dem du mangler -
det er nemt - og man er kørende med det samme.

Du får endvidere Illustrator, Photoshop, Acrobat Pro og GoLive med i
Pakken. Alle programmerne arbejder 100% sammen (Drag & Drop)

i løbet af een arbejdsdag var jeg fuldt fortrolig med programmet - uden
nogen form for kurser. (Har arbejdet med Quark siden 1991)
Efter 3 dage kunne jeg producere hurtigere end i Quark.

På jobbet har vi købt nogle 1,25 GHZ maskiner med 1 GB ram - de kører
som en drøm. Pris knap 8000,- + moms.

Der er også brugte maskiner til omkring 6000,- uden moms på
www.mediamac.dk
733 MHZ maskiner . som nok er det mindste du kan nøjes med.
De har hurtigere bus, ram og grafikkort.

Fra : UK

Dato : 07-08-04 17:46

> [...]
> gengæld mulighed for at gøre noget ved forholdsvis billigt - hvis du
> har mod på at "flashe" et PC kort - Mac kortene koster en bondegård -

Jeg har to grafikkort, idet der er koblet to skærme til G4'eren (vel nærmest
en nødvendighed, hvis man skal overskue paletterne i Indesign, de fylder
nærmest den ene skærm). Det ene er ATY, Rage 128Pro og det andet er
ATY,RV100ad_B, hvis jeg har set det rigtige sted. Det ene kort er ikke så
gammelt, fordi jeg blev nødt til at skifte da jeg opgr.til Panther.

> [...]
> www.mediamac.dk
> 733 MHZ maskiner . som nok er det mindste du kan nøjes med.
> De har hurtigere bus, ram og grafikkort.

Det lyder besnærende med nyt udstyr, men en CS + ny mac, selv om de kan fås
til en rimelig pris, løber alligevel op. Men man må jo hele tiden
prioritere. Mht. til målpaletten har jeg en Xtension til Quarken, en
forlængelse af målpaletten, med en masse forskellige funktioner bl.a. den
lille firkant, der var i pagemaker, hvor man kunne markere et hjørne eller
midten af et felt og ændre i koordinaterne.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-08-04 18:29

> [...]
> ATY,RV100ad_B, hvis jeg har set det rigtige sted. Det ene kort er ikke så
> gammelt, fordi jeg blev nødt til at skifte da jeg opgr.til Panther.

På det område er du så godt kørende.
Med hesnyn til paletterne er der ikke noget problem i ID CS - de ligger
foldet sammen ude til højre - og dem man har igang foldes sammen med et
enkelt klik.
Med tastaturgenvejene som i Quark er det ikke noget problem overhovedet.

> [...]
> lille firkant, der var i pagemaker, hvor man kunne markere et hjørne eller
> midten af et felt og ændre i koordinaterne.

Til Indesign CS fås der et Pagemaker Plug In - der implicerer en masse
Pagemaker funktioner bl. a. paletten - Datamerge - Booklet o. s. v.
Jeg ved ikke om det stadig er muligt at få det gratis - det fik jeg.

Nå men jeg skal ikke prøve på at overtale dig til købe CS pakken - blot
vidergive mine egne erfaringer.

Fra : UK

Dato : 07-08-04 20:52

"Villy Erichsen" <spam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkelt klik.
> Med tastaturgenvejene som i Quark er det ikke noget problem overhovedet.

Jeg havde lidt glemt det med paletterne, har fået CS demonstreret dels ved
et seminar og dels på Drupa i maj måned. Mht. til genveje, har jeg prøvet
det, da jeg fik Indesign for lidt over et år siden, men synes ikke det var
optimalt, så dengang tænkte jeg, at hvis jeg alligevel skulle gå over til
Indesign, kunne jeg lige så godt lære genvejene der. Men som tidligere
nævnt, kom jeg aldrig rigtigt igang, og nu arbejder jeg for det meste i
Quark, som jeg har gjort siden midt i 90'erne.

> [...]
> Jeg ved ikke om det stadig er muligt at få det gratis - det fik jeg.
>
> Nå men jeg skal ikke prøve på at overtale dig til købe CS pakken - blot

Tak, det er altid rart at udveksle erfaringer. Jeg blev jo da så meget
klogere, at jeg ikke umiddelbart kan få fyret op under min Indesign, som den
er nu. Men vil så overveje, hvad min næste investering bør være. Der er nok
at tage fat på, i den her branche får det ingen ende. Nyt program, nyt
styrestystem, mere ram, mere plads, mere alting ... det fortsætter i en
uendelighed.

Endnu en gang tak for dine kommentarer.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-04 01:39

Villy Erichsen skrev:

> Jeg oplevede en helt fantastisk hastighedsforøgelse ved at
> opgradere til CS - havde næsten opgivet at arbejde i InDesign
> 2.0.2.

Ditto. (Det er dog ikke OS X i mit tilfælde, men WinXP).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-08-04 22:15

Villy Erichsen skrev:

> InDesign bør være CS versionen. (3.01)

Der er i øvrigt lige kommet en ny 3.01-opdatering. Det undrer
mig, at de ikke kalder den for 3.02, for det tyder på at være en
ret stor opdatering, men de har altså valgt at kalde den 3.01
August 2004 Update.

Mac: <http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2448>
Win: <http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2451>

--