Andet multimedie
bentjuul 3670
Kan Adobe Photoshop ikke behandle 1.000 bi~
Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-08-04 23:36

Hej NG

Er der en venlig sjæl som vil fortælle mig, om følgende opgave kan lade sig
gøre i Adobe Photoshop:
Jeg har ca. 1.000 billeder liggende i en fil. Alle billede oplysninger er
medtaget i filnavnet. Jeg ønsker at påføre alle billederne filnavnet, f.eks.
i nederste venstre hjørne, i en arbejdsgang.

Mit system:
- Win XP pro
- Adobe Photoshop 6.0 DK
- Alle billeder forefindes i JPG format og opløsning 1600 x 1200

På forhånd mange tak, såfremt der skulle være en som vil/kan hjælpe mig med
dette.

Mvh Lars

Fra : Tommy Fer

Dato : 04-08-04 09:31

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> - Alle billeder forefindes i JPG format og opløsning 1600 x 1200
>
> På forhånd mange tak, såfremt der skulle være en som vil/kan hjælpe

Har ikke selv kunne finde løsningen på det problem i Photoshop, men fandt et
andet program. Eyebatch 2 som fortræffeligt gør det for mig.
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-04 22:53

Hej Tommy

Har lige søgt omkring Eyebatch 2. Ja det kunne muligvis være en løsning. Dog
vil jeg fortrække mit program Photoshhop hvis det er muligt.

Mvh Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-08-04 13:05

Lars Kristensen skrev:

> Jeg har ca. 1.000 billeder liggende i en fil.

Hvad mener du lige med ovenstående? Ligger de 1.000 billeder i
én samlet fil?

> Jeg ønsker at påføre alle billederne filnavnet, f.eks. i
> nederste venstre hjørne, i en arbejdsgang.

Så skal du nok til at rode med scripts. Ikke noget jeg har
erfaring i, men scriptet ved navn 'FilenameAsTextlayer' på
side to på følgende side, ser ud til at kunne klare det:

<http://share.studio.adobe.com/axBrowseSubmit.asp?t=74>

Hvis man kombinerer det med en action, burde det kunne lade
sig gøre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-08-04 22:07

hvis du har ps 7 skulle det kunne lade sig gøre inde i filebrowseren

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-04 23:02

Hej Allan

OK, det kan lade sig gøre i Photoshop 7 og ikke i Photoshop 6

Lars

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-08-04 23:00

Hej Madsen

Desværre er jeg ikke så stiv i scripts i Photoshop. Er der nogen som kan
hjælpe med en vejledning?

Rettelses, jeg har 1000 billeder liggende samlet i en mappe.

Mvh Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-08-04 23:56

Lars Kristensen skrev:

> Desværre er jeg ikke så stiv i scripts i Photoshop.

Jeg fik ikke lige fat i, at det drejer sig om Photoshop 6 i første
omgang. Det må du undskylde, for det skrev du jo.

Scripts er ikke understøttet i Photoshop 6, så vidt jeg husker.
På Adobe Studio Exchange under scriptet 'FilenameAsTextlayer' står
der godt nok, at det virker fra Photoshop 6.x og opefter, men som
jeg husker det, så kom script-muligheden først i Photoshop 7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 05-08-04 01:26

On Thu, 05 Aug 2004 00:55:37 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>som
>jeg husker det, så kom script-muligheden først i Photoshop 7.

Nej, det kom i Photoshop6.
Hilsen emj

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-08-04 12:15

emj skrev:

> Nej, det kom i Photoshop6.

Til Photoshop 7 skal man installere et 'Scripting plugin', for at
få script-muligheden og det plugin er mig bekendt ikke kompatibel
med Photoshop 6.

Jeg har lige prøvet at søge lidt på Google og har fundet følgende:

<http://www.wyktor.com/tips/scripting/index.html>

<http://media.wiley.com/product_data/excerpt/50/07645245/0764524550.pdf>

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 05-08-04 13:55

On Thu, 05 Aug 2004 13:14:57 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Til Photoshop 7 skal man installere et 'Scripting plugin', for at
>få script-muligheden og det plugin er mig bekendt ikke kompatibel
>med Photoshop 6.

er der forskel på Actions og scripting plugins?
Hilsen emj

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-08-04 14:31

emj skrev:

> er der forskel på Actions og scripting plugins?

Ja. Scripts kan f.eks. bruges til at kalde funktioner fra andre
programmer imens Photoshop kører. Det kan man ikke gøre med en
action. Man har mulighed for at kaldes scripts fra en action,
men man kan også lave scripts, som gør nogle ting helt automagisk
uden at man behøver at oprette en action. Et eksempel på et sådant
script kunne f.eks. være Russel Browns geniale 'Dr. Br's Image
Processor'.

<http://www.russellbrown.com/tips/moviesps/Dr_Brown.mov> (16 MB)

--
Hilsen
Madsen

Fra : emj

Dato : 05-08-04 16:24

On Thu, 05 Aug 2004 15:30:35 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja. Scripts kan f.eks. bruges til at kalde funktioner fra andre
>programmer imens Photoshop kører. Det kan man ikke gøre med en
>action.

Tak for det. Så blev jeg da lidt klogere

Hilsen emj