Andet multimedie
bentjuul 3670
Forbedring af grynede billeder ( digital n~
Fra : Mads

Dato : 02-08-04 16:48

Hej

Findes der en plugin til Photoshop eller måske et lille program
som kan forbedre grynede billeder, f.eks. billeder taget med
digital kamera i mørke ? Ikke sådan at forstå at billederne
skal være lysere, men de er taget med ISO 400 og er derfor
ret grynede i det og det ser ikke så kønt ud.

Jeg synes jeg har set sådan et program en gang, men nu
kan jeg selvf. ikke huske hvor henne.

pft Mads

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-08-04 17:02

Mads skrev:

> Findes der en plugin til Photoshop eller måske et lille program
> som kan forbedre grynede billeder, f.eks. billeder taget med
> digital kamera i mørke ?

Har du prøvet Filter > Noise > Dust % Scratches eller Median
f.eks.? Disse filtre kan fjerne støj, men så selvfølgelig på
bekostning af skarpheden.

> Ikke sådan at forstå at billederne skal være lysere, men de er
> taget med ISO 400 og er derfor ret grynede i det og det ser
> ikke så kønt ud.

Nr. 1 ville nu nok være, at begrænse støjen i optagelsen, men
det får du sikkert også at vide i dk.fritid.foto, hvor du har
spurgt om det samme. Kunne man måske lokke dig til at følge
fremgangsmåden på følgende side, næste gang du har behov for
at sende et spørgsmål til mere end én gruppe?
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

> Jeg synes jeg har set sådan et program en gang, men nu
> kan jeg selvf. ikke huske hvor henne.

Der findes mange forskellige plugins beregnet til at fjerne
støj med. <http://graphicssoft.about.com/od/noisegrainreducers/>.

--
Hilsen
Madsen