Andet multimedie
bentjuul 3670
ai-fil til pdf - hjælp
Fra : Tine Müller

Dato : 30-07-04 12:48

Jeg er ved at omdesigne en hjemmeside http://www.tinemuller.dk/baadfarten/
og har fra trykkeriet fået tilsendt nogle Illustratorfiler som Krak har
lavet og som viser hvordan man kommer til anløbspladserne for bådene.
Kortene findes i den trykte brochure, men man skal godt nok have de "stærke"
briller på for at læse teksten.

Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan jeg laver disse kort på den bedste
måde, sådan at man kan se hvad der er på kortet også hvis man udprinter det.
Problemet er jo så nok at de kommer til at fylde en del, men det er der jo
så ikke noget at gøre ved.

Jeg har Illustrator 10, Adobe Acrobat 6, Photoshop 7. Jeg har uploaded en af
filerne hertil http://www.tinemuller.dk/baadfarten/div/bagsvaerd_u_text.zip.

Jeg prøvede at åbne filen i Illustrator og fik nedenstående meddelelse,
hvilket jeg sagde ok til. Derefter "save as pdf" og her valgte jeg bare hvad
der var default, da jeg ikke ved bedre. Det blev til denne fil
http://www.tinemuller.dk/baadfarten/div/bagsvaerd.pdf som fylder 2,34 MB.
Jeg har ikke prøvet at udprinte den endnu, da jeg først ville høre om Jeres
mening og råd. Håber nogle kan hjælpe.

-----------
Font Problems
Open
Substitute font created for missing font.
Cancel
The document "bagsvaerd_u_text .a" uses fonts or
characters which are not available or are in a different
format than originally specified.
Do you still wish to open this document?
--------------

--
/Tine

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-07-04 16:38

Tine Müller skrev:

> Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan jeg laver disse kort
> på den bedste måde, sådan at man kan se hvad der er på kortet
> også hvis man udprinter det.

Sålænge det er vektorgrafik, kan det ikke gå helt galt.

> Problemet er jo så nok at de kommer til at fylde en del, men
> det er der jo så ikke noget at gøre ved.

Din PDF fylder i hvert tilfælde mere end nødvendigt. Jeg kan
klemme den ned på omkring 659 KB og det endda med et kort, som
er lavet større, så det næsten fylder en A4-side.

Det tyder på, at du blot har gemt som PDF fra Illustrator.
Jeg ville nok i stedet vælge at printe til Distiller, så alle
de "Illustrator-bits" bliver smidt ud. Det eneste de gør er at
få filstørrelsen til at stige og det er jo ikke nogen fordel,
når kortet skal ligge på en hjemmeside.

> Jeg har ikke prøvet at udprinte den endnu, da jeg først ville
> høre om Jeres mening og råd. Håber nogle kan hjælpe.

Det undrer mig, at noget af teksten ser sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/kort/voldsted.png>.
Bemærk, hvordan j'et er klistret op af o'et og hvordan t og h
nærmest er smeltet sammen. Det øger ikke just læsbarheden, men det
er svært at ændre på, når de har lavet al teksten til konturtekst
(outlines).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 11:15

"Thomas G. Madsen" skrev i en meddelelse news:cee11m.3n4.1@tgm.dyndns.dk

> [...]
> nærmest er smeltet sammen. Det øger ikke just læsbarheden, men det
> er svært at ændre på, når de har lavet al teksten til konturtekst

Den dårlige udligning af skriften skyldes måske, at det er Tine selv,
der har lavet outline på teksten.

Fejlmeddelelsen hun får, fortæller jo at der er brugt skrifter der ikke
findes på Tines maskine, og at de derfor bliver erstattet med nogle
andre skrifter.

Jeg prøvede iøvrigt at smide ai-filen direkte igennem Distiller, jeg fik
den så godt nok kun ned på ca. 800 kb, jeg bruger åbenbart nogle andre
indstillinger.

Var det ikke en ide, at få trykkeriet til at levere en pdf-fil, så burde
den jo være iorden fra starten.

--
Mvh Kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-07-04 12:35

Kajo skrev:

> Den dårlige udligning af skriften skyldes måske, at det er
> Tine selv, der har lavet outline på teksten.

Måske. Det er noget jeg har set før i forbindelse ned meget små
skrifter, som bliver lavet til konturtekst. Når det drejer sig
om så små skrifter, foretrækker jeg ofte at beholde dem som
"ægte" tekst.

> Fejlmeddelelsen hun får, fortæller jo at der er brugt skrifter
> der ikke findes på Tines maskine, og at de derfor bliver
> erstattet med nogle andre skrifter.

Ja og i dette tilfælde Helvetica-Oblique fordi en eller anden
har glemt at konvertere et par af vejnavnene til konturtekst.

> Jeg prøvede iøvrigt at smide ai-filen direkte igennem
> Distiller, jeg fik den så godt nok kun ned på ca. 800 kb, jeg
> bruger åbenbart nogle andre indstillinger.

Det betyder meget på filstørrelsen, om man gemmer som PDF fra
Illustrator og siger ja til at bevare redigeringsmulighederne
('Preserve Illustrator Editing Capabilities' på engelsk), eller
om man smider filen igennem, (eller printer) til Distiller.

Tine's PDF er gemt med redigeringsmuligheden koblet til, for
hvis man åbner hendes PDF i Illustrator, har man stadig adgang
til de tre lag.

> Var det ikke en ide, at få trykkeriet til at levere en
> pdf-fil, så burde den jo være iorden fra starten.

Det burde den være ja, så det lyder som en god idé.

I øvrigt glemte jeg at nævne i går, at det efter min mening er
uheldigt, at der står sort tekst ude i skovområderne, for det
er meget svært at læse den tekst, pga. de sorte kruseduller,
man har valgt til at illustrere skovområderne. Det undrer mig,
at man ikke bare har gjort skovområderne grønne, som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/kort/bagsvaerd_u_text.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Tine Müller

Dato : 03-08-04 14:30

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> skrifter, som bliver lavet til konturtekst. Når det drejer sig
> om så små skrifter, foretrækker jeg ofte at beholde dem som

[snip]

Mange tak for Jeres oplysende tilbagemeldinger og forsøg på at hjælpe mig.

Jeg får dog ikke brug for at bruge kortene, da Krak har sagt at vi ikke må
bruge dem på Internettet, men kun i brochuren (hvor de bare vises på én A5
side) og dette tager de kr. 2.000 + moms om året for. Strengt.
De vil meget hellere sælge os en dynamisk kortvisnings løsning istedet for
de kort som i øjeblikket findes på den gamle hjemmeside og de kort er
ihvertfald ikke pengene værd.

--
/Tine