Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - "vende" en path?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 13:55

Vi har nogle billeder som er fritlagte i Photoshop (CS) - problemet er at
det som er fritlagt er det udenom objektet

Er der nogen let måde at "omvende" disse billeder på - jeg har prøvet at
klikke på de bokse der er øverst når pen tool er valgt, men de hjælper mig
ikke. Den ene af den vender godt nok min path, men det fritlagte inde i
objektet bliver ikke vendt med.

Er der nogen der sidder med et guldkorn?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : emj

Dato : 28-07-04 14:59

On Wed, 28 Jul 2004 14:55:02 +0200, ".°o.O Thomas O.o°." <flash4
it.invalid> wrote:

>Vi har nogle billeder som er fritlagte i Photoshop (CS) - problemet er at
>det som er fritlagt er det udenom objektet

Hvis du har en selection, så kan du bruge select/inverse
Det vender din markering

Hilsen emj

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-04 15:06

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> valgt, men de hjælper mig ikke. Den ene af den vender godt nok
> min path, men det fritlagte inde i objektet bliver ikke vendt

Jeg er ikke helt med. En path rører som regel ikke en eneste
pixel i billedet, så du må have gjort mere end blot at lave en
path, hvis du ikke kan se dele af billedet i Photoshop.
Har du lavet pathen til en markering og trykket på delete-tasten
eller?

Hvis man f.eks. har lavet en path, som skal fungere som clipping
path i et sideombrydningsprogram, kan man blot vende den i Photoshop
sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/add_subtract_path.gif>.
Det grå område af miniaturevisningen af pathen i Paths-paletten
er det der bliver skjult i sideombrydningsprogrammet. Det hvide
er det der bliver vist.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 15:47

> [...]
> Det grå område af miniaturevisningen af pathen i Paths-paletten
> er det der bliver skjult i sideombrydningsprogrammet. Det hvide

Lige netop - problemet er at når jeg klikker på "Add to path area" så virker
det ikke helt som det skal. Når vi har fritlagt billedet, så laver vi altid
en selection af path'en, inverterer den og fylder vores selection med først
hvid og så sort for at se om alt er fritlagt som det skal. Men i dette
tilfælde er det kun den yderste path der er med, de "huller" der er i
produktet er ikke med i vores selection

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-04 16:20

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Når vi har fritlagt billedet, så laver vi altid en selection
> af path'en, inverterer den og fylder vores selection med først
> hvid og så sort for at se om alt er fritlagt som det skal.

Så er der vel heller ikke mulighed for at gå tilbage, medmindre
i laver den udfyldning på et separat lag.

Jeg plejer i stedet at lave en selection ud fra pathen, kopiere
området og indsætte det i et nyt dokument på enten sort eller
hvid baggrund, eller også indsætter jeg simpelthen billedet med
pathen i InDesign på en farvet baggrund og hvis pathen ikke er
helt perfekt, skifter jeg til Photoshop og retter den til indtil
den er.

> Men i dette tilfælde er det kun den yderste path der er med,
> de "huller" der er i produktet er ikke med i vores selection

Hmm, hvis man f.eks. sidder med et billede som det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede.tif> (1.13 MB)
og man i Paths-paletten laver en selection ud fra pathen, så får
man kun omridset markeret. Hvis man også vil have hullerne i kæden
med, bliver man nødt til efterfølgende at gøre de tre subpaths,
som udgør hullerne, aktive med den sorte pil (Path Selection Tool)
og så derefter vælge punktet 'Substract from selection' under
punktet 'Make Selection' i sidemenuen til Paths-paletten, men
det er måske ikke det du mener? Jeg er forvirret. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 19:25

> Så er der vel heller ikke mulighed for at gå tilbage, medmindre
> i laver den udfyldning på et separat lag.

Vi har lavet en action som udfylder den med hvid, en ny action der går
tilbage i history og ligeså med sort. De ligger så F1, F2, F3 og F4. Så er
det hurtigt lige at checke dem iden de ryger videre.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-04 16:37

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis man også vil have hullerne i kæden med, bliver man nødt
> til efterfølgende at gøre de tre subpaths, som udgør hullerne,
> aktive med den sorte pil (Path Selection Tool)

Medmindre man vælger hele pathen (+ subpaths) forinden med den
sorte pil og klikker på 'Exclude overlapping path areas' i
indstillingsmenuen for Pen Tool selvfølgelig, for så vil det
efterfølgende være muligt at lave en selection ud fra pathen,
hvor hullerne i kæden også er med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-07-04 19:24

> [...]
> indstillingsmenuen for Pen Tool selvfølgelig, for så vil det
> efterfølgende være muligt at lave en selection ud fra pathen,

Prøver det i morgen på arbejde - det lyder som det jeg efterlyser

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-04 20:09

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Vi har lavet en action som udfylder den med hvid, en ny action
> der går tilbage i history og ligeså med sort.

Nå ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-07-04 20:09

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Prøver det i morgen på arbejde - det lyder som det jeg
> efterlyser

De fleste sideombrydningsprogrammer kan sagtens lave hul de rigtige
steder, selvom man ikke har brugt funktionen, men hvis du vil bygge
en path op i Photoshop, som er stykket sammen af flere subpaths og
som skal kunne laves direkte om til en markering uden at du efter-
følgende skal sidde og fedte med at lave hullerne manuelt, bliver
du så vidt jeg ved nødt til at bruge den funktion, medmindre du
sørger for at klikke på de rigtige knapper i indstillingsmenuen
inden du laver dine subpaths selvfølgelig, men jeg synes nu ofte
det er nemmest at gøre det efterfølgende.

Hvis vi bruger kaede.tif fra tidligere som eksempel, så start med
at aktivere pathen som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede/aktiver_path.jpg>.

Vælg så den sorte pil (Direct Selection Tool) og klik på pathen i
selve billedet. I følgende eksempel har jeg klikket på den path,
som løber rundt om omridset:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede/omrids.jpg>.

Tryk derefter Shift-tasten ned og klik med den sorte pil på de andre
subpaths. I kaede.tif er der fem subpaths. Der er to meget små i
selve smykket og tre i kæden:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede/subpaths.jpg>.

Til sidst vælger du så Pen Tool og klikker på 'Exclude overlapping
path areas' i indstillingsmenuen:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede/exclude.jpg>.
Miniaturebilledet i Paths-paletten afslører nu, at der er "banket
hul" de steder, hvor de fem subpaths befinder sig. Områderne er nu
grå i stedet for hvide, så hvis man laver en markering ud fra pathen
nu, vil markeringen se ud som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/kaede/make_selection.jpg>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-09-04 11:09

> [...]
>
> Vælg så den sorte pil (Direct Selection Tool) og klik på pathen i
> selve billedet. I følgende eksempel har jeg klikket på den path,

Kan man ikke herefter ikke bare vælge at klikke på "Combine", og derved
springe nedenstående over?

> [...]
> hul" de steder, hvor de fem subpaths befinder sig. Områderne er nu
> grå i stedet for hvide, så hvis man laver en markering ud fra pathen

Venlig hilsen
Henrik Rasmussen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 16-09-04 12:06

Henrik Rasmussen <henrikrfjernes@mail.dk> wrote:

> Kan man ikke herefter ikke bare vælge at klikke på "Combine", og derved
> springe nedenstående over?

Efter at have valgt "Substract from shape area(-)" først forståes

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-09-04 13:23

Henrik Rasmussen skrev:

> Efter at have valgt "Substract from shape area(-)" først
> forståes

Hvis du vælger både den yderste og de inderste delkurver i kæden
med den sorte pil og vælger "Substract from shape area(-)", så
er det baggrunden du får valgt, hvis du laver en markering ud fra
kurven. Trykker du derefter på Combine, vil du blot få fjernet de
inderste delkurver, så du kun står tilbage med den der løber hele
vejen rundt om omridset af kæden og smykket.

Hvis du trykker Combine efter at 'Exclude overlapping path areas'
er valgt, vil man have mulighed for at slå delkurverne sammen til
en samlet kurve, men det er ikke nødvendigt i den her situation,
hvor det blot gælder om at få selve kæden + smykke markeret ud fra
kurven, så hullerne i kæden ikke er med i markeringen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 17-09-04 07:43

> [...]
> inderste delkurver, så du kun står tilbage med den der løber hele
> vejen rundt om omridset af kæden og smykket.

Du har selvfølgelig ret, jeg forvekslede den med "Exclude overlapping
shape areas"

> [...]
> hvor det blot gælder om at få selve kæden + smykke markeret ud fra
> kurven, så hullerne i kæden ikke er med i markeringen.

Ok, jeg troede at det var det der var idéen.

--
Venlig hilsen
Henrik Rasmussen