Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp - haster - PDF og CMYK
Fra : Christian

Dato : 20-07-04 07:52

Hej
Jeg har brug for jeres hjælp !

Jeg har sendt en PDF fil / annonce til den avis som skal trykke den.

De siger så at billederne skal være i CMYK istedet for RGB !

Hvordan kan jeg ændre det ?

Jeg bruger Acrobat Pro 6 og photoshop

Hjælp !

Christian Fals
http://www.fals.dk

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 08:17

"Christian" <fals@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har sendt en PDF fil / annonce til den avis som skal trykke den.
>
> De siger så at billederne skal være i CMYK istedet for RGB !

Har du lavet den i acrobat?
Jeg ka ik lige huske hvor man ændrer det heri, men når du laver pdf'en...
kan du så ikke vælge at eksportere til press? Det kan man i inDesign, som så
laver alting om til CMYK.

Ellers åbner du billederne i photoshop - går op i image -> mode -> CMYK og
gemmer billederne som Tiff... og så smider dem ind i acrobat istedet for dem
du har nu.

Ked af jeg ik lige har acrobat installeret, så jeg ku hjælpe bedre.

Mvh
RoJo

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 08:28

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l. c o m> skrev i en meddelelse

> [...]

> gemmer billederne som Tiff... og så smider dem ind i acrobat istedet for

Hej
Problemet er at når jeg åbner PDF'en i photoshop, laver den teksten om til
grafik / et stort billede.

Så den kan jeg ikke bruge til at ændre.

Jeg kan ikke finde noget sted i acrobat pro, hvor man kan gemme som cmyk /
press

Prøver om jeg kan installere inDesign

Christian

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 08:31

> [...]
>
> Hej
> Problemet er at når jeg åbner PDF'en i photoshop, laver den teksten om til

Det er ikke pdf'en du skal åbne... kun de billeder du har brugt.
derefter skal du erstatte de gamle billeder i acrobat med de nye.

> Jeg kan ikke finde noget sted i acrobat pro, hvor man kan gemme som cmyk /
> press

Hvordan laver du pdf'en?

> Prøver om jeg kan installere inDesign

Er det ikke lavet i acrobat? - så duer det nok ik i indesign

Mvh RoJo

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 08:39

> Er det ikke lavet i acrobat? - så duer det nok ik i indesign

Den pdf fil jeg bruger, var lavet i forvejen, en annonceskabelon.
Jeg har kun tilføjet tekst, priser og et par ekstra billeder i acrobat pro 6

Jeg kan ikke åbne pdf'en i inDesign ?!

Christian

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 08:45

> [...]
>
> Den pdf fil jeg bruger, var lavet i forvejen, en annonceskabelon.
> Jeg har kun tilføjet tekst, priser og et par ekstra billeder i acrobat pro

ooook, så går du (i acrobat) ind i advanced -> acrobat destiller -> åbner
din pfd heri -> ved default settings vælger du press quality.
Så bliver det CMYK

mvh RoJo

---------------------------
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 08:48

> ooook, så går du (i acrobat) ind i advanced -> acrobat destiller -> åbner
> din pfd heri -> ved default settings vælger du press quality.
> Så bliver det CMYK

Sludder - nu tåger jeg... det kan man ik med en pdf.
Har lige installeret acrobat - kommer med en løsning om lidt

mvh RoJo

---------------------------
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 09:03

> "RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l. c o m> skrev i en meddelelse

> Sludder - nu tåger jeg... det kan man ik med en pdf.
> Har lige installeret acrobat - kommer med en løsning om lidt

Hmmm, jeg kan ik lige se at man kan konvertere en pdf, der ER lavet i
forvejen.
Så det bedste vil være at starte forfra... lægge billederne ind, hvor de er
konverteret til CMYK og Tiff.

Jeg kan ik lige se andre udveje (måske andre kan).

Mvh RoJo

---------------------------
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-07-04 10:33

Hej Christian

Der findes (ihvertfald) 2 programmer som kan klare dette. Det ene hedder
Pitstop og det andet Color Camelion - den eneste ulempe ved disse 2
programmer er at de koster penge.

Pitstop kan konvertere direkte i PDF filen, Color Camelion
(www.grafikhuset.dk) gør det ud fra en PS fil, men da du kan danne en PS fil
fra Acrobat, så er problemet ikke så stort.

Et andet alternativ er - Hvis du har de originale billeder, så lav dem til
CMYK i dit billedbehandlingsprogram, slet billedet i PDF filen, og placer
det nye billed i PDF'en

Mvh
Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 11:17

Anders Rehhoff skrev:

> Der findes (ihvertfald) 2 programmer som kan klare dette. Det
> ene hedder Pitstop og det andet Color Camelion - den eneste
> ulempe ved disse 2 programmer er at de koster penge.

'Quite a box of tricks' kan også. Man kan hente en demo på
følgende side, men jeg ved dog ikke om demoen kan konvertere til
CMYK. <http://www.quite.com/box/>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christian

Dato : 20-07-04 11:57

Hej alle
Nå, jeg gjorde som RoJo skrev - slettede alle billeder, og satte nye ind i
CMYK
Ret besværligt - jeg fatter ikke at acrobat ikke kan gemme i CMYK

Tak for hjælpen ellers

Mvh Christian

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 12:21

> [...]
> CMYK
> Ret besværligt - jeg fatter ikke at acrobat ikke kan gemme i CMYK

Acrobat kan godt gemme i CMYK, men kun hvis det er CMYK i forvejen.

Man bruger enten pagemaker, indesign, quark, illustrator (og lign.) til at
lave disse ting.

Mvh RoJo

Fra : Tomasz

Dato : 20-07-04 14:46

> [...]
> CMYK
> Ret besværligt - jeg fatter ikke at acrobat ikke kan gemme i CMYK

Prøv at udskrive til Adobe PDF i Acrobaten.
Tryk Ctrl + P i Acrobaten og i stedet for at tage printer vælg destiler
eller Adobe PDF.
Så skal du blot indstille pdf-en til CMYK

Hilsner
Tomasz

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-07-04 17:36

Hej Tomasz

Jeg kan ikke finde ud af om du er ude på gyngende grund, eller om der er
noget jeg er absolut uvidende om - så vidt jeg er orienteret og det som jeg
kan se ved granskning af Acrobat Pro og Distiller 6, så er der ingen steder
hvor du med Acrobat kan konverterer JPG til CMYK fra Acrobat - så jeg vil
meget gerne gøres klogere - hvordan havde du tænkt dig at acrobat skulle
kunne løse den opgave.

Mvh
Anders

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 17:43

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget gerne gøres klogere - hvordan havde du tænkt dig at acrobat skulle

Det er rigtigt nok at man bare kan udskrive til destiller - har lige
prøvet - den mulighed havde jeg ik lige tænkt på.

Man vælger simpelthen "adobe pdf" som sin printer - og under properties kan
man så indstille den til press.

- Dog ville jeg ALDRIG rette en pdf på den måde Christian har gjort -
originalfilen og billeder i Tiff er at foretrække.

Mvh RoJo

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-07-04 17:56

> Det er rigtigt nok at man bare kan udskrive til destiller - har lige
> prøvet - den mulighed havde jeg ik lige tænkt på.

Ja men det løser ikke problemet med RGB/CMYK

Mvh
Anders

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 17:58

> Ja men det løser ikke problemet med RGB/CMYK
>
> Mvh
> Anders

Jow, for ved at press-optimize bliver det hele konverteret til CMYK

Mvh RoJo
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Pophaar

Dato : 20-07-04 18:46

Når jeg laver ting, der skal farvetrykkes, får trykkeriet en 'almindelig'
PDF (oprettet med en profil specificeret af trykkeriet). Trykkeriets
maskineri foretager den nødvendige konvertering til CMYK.

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 18:52

"Pophaar" <luchter@liam.dz> skrev i en meddelelse
> Når jeg laver ting, der skal farvetrykkes, får trykkeriet en 'almindelig'
> PDF (oprettet med en profil specificeret af trykkeriet). Trykkeriets
> maskineri foretager den nødvendige konvertering til CMYK.

Det er jo så en ekstra service
Men det er en forkert fremgangsmåde - farverne kan godt blive noget
anderledes ved denne konvertering - derfor bør man selv gøre det, så man kan
tilpasse efter sit behov

Mvh RoJo

Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 20-07-04 20:31

> [...]
> Men det er en forkert fremgangsmåde - farverne kan godt blive noget
> anderledes ved denne konvertering - derfor bør man selv gøre det, så man

Hvis man bruger trykkeriets profil er man jo netop sikker på at farver mm
tilpasses deres maskineri og som oftest også den type papir der trykkes på.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 21:15

"Martin Helbo" <helbo@thedudeREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> Hvis man bruger trykkeriets profil er man jo netop sikker på at farver mm
> tilpasses deres maskineri og som oftest også den type papir der trykkes

Jeg siger ikke at man ik skal bruge trykkeriets profil, man at man bør lave
tingene i CMYK fra starten og ikke lade trykkeriet konvertere fra RGB.

/RoJo

Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-07-04 20:21

On Tue, 20 Jul 2004 19:46:06 +0200, "Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote:

>Når jeg laver ting, der skal farvetrykkes, får trykkeriet en 'almindelig'
>PDF (oprettet med en profil specificeret af trykkeriet). Trykkeriets
>maskineri foretager den nødvendige konvertering til CMYK.

Man bruger også en speciel profil til avisannoncer.

http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/index.html

- men vi konverterer selv til CMYK, hvis der er RGB i PDF-filen.

(vi bruger Asura til det) http://www.onevision.com/396.0.html

Det er bare ikke alle aviser der kan (eller vil) konvertere RGB til CMYK. Der må
man så levere en ny PDF, der er fejlfri, ellers kommer annoncen ikke med.

Kurt Brixen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 20-07-04 19:27

> Jow, for ved at press-optimize bliver det hele konverteret til CMYK
>
> Mvh RoJo

Jeg er ikke så sikker på at du har ret!!!

Jeg har nu testet hvordan det virker på min maskine, følgende test er
udført.

PDF fil med RGB billed (RGB billed importeret som PDF), eksporteret til PS
fil og kørt gennem distiller (press)- resultat RGB billed i PDF

RGB billed fil printet til PS fil fra Corel Draw (11) og kørt gennem
disitiller - resultat CMYK. Corel bruger sin Color management til at styre
konverteringen fra RGB til CMYK, det betyder at her kan du styre det
farverum du ønsker.

Distillers press indstillinger styrer kun fonte og downsamplinger af
billeder plus andre ting (se distillers jobindstillinger for Press) men
ingen konvertering fra RGB til CMYK efter hvad jeg kan se.

Men jeg vil gerne gøres klogere

Mvh
Anders

Fra : RoJo

Dato : 20-07-04 19:40

> [...]
> billeder plus andre ting (se distillers jobindstillinger for Press) men
> ingen konvertering fra RGB til CMYK efter hvad jeg kan se.

Næææ, det har du sgu ret i - det er åbenbart kun når man laver en pdf fra
indesign, at den selv konverterer billederne..

Sorry

Mvh RoJo
Web-design og tryksager
www.etrix.dk

Fra : Tomasz

Dato : 20-07-04 20:30

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke så sikker på at du har ret!!!
>
> Jeg har nu testet hvordan det virker på min maskine, følgende test er
> udført.

Hej igen
Det lyder ikke godt, men kig hvordan jeg tester.
Åbner fx Indesign tager en RGB billede, eksporterer pdf og så når jeg åbner
den i Acrobaten får jeg melding at den indeholder RGB billede.
Man kan gøre det på en anden måde. Åbne Acrobaten og lave en dokument ud af
en RGB billede.
Derefter trykker du CTRL + P
I avanceret indstillinger vælger du den farve profil du foretrækker at
printe den til, du kan sagtens vælge RGB igen, men så står du med det samme
problem igen, så bedst at vælge CMYK farve område
Du åbner "printet" pdf og så er alt i orden , dvs. i CMYK

Hilsner
Tomasz

Fra : Tomasz

Dato : 20-07-04 20:04

> [...]
> meget gerne gøres klogere - hvordan havde du tænkt dig at acrobat skulle

Hej

Det kan man godt, men jeg kan slet ikke se problemet, med at levere PDF med
RGB billeder.
Hvis kunden ikke kan finde ud af at konvertere fra starten til CMYK så under
ingen omstændigheder vil farver passe til dem kunden har forventet.
Hvis jeg skulle trykke det, ville jeg selv konvertere det til CMYK og nu vil
jeg ikke gemme det som pdf fra Acrobaten, men som eps, da der kan man vælge
en farveprofil og styre noget lunde farver.
Men ellers er det bedst (lige Madsen har skrevet ) at gøre det hele fra
starten fra Indesign.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-07-04 20:30

On Tue, 20 Jul 2004 21:04:22 +0200, "Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com>
wrote:

>Det kan man godt, men jeg kan slet ikke se problemet, med at levere PDF med
>RGB billeder.

Nu var det en avisannonce, og der er der en branchestandard der klart siger at
alle annoncer leveres i CMYK, ellers vanker der ingen bureauprovision.

Så beder man jo om en ny fil der er korrekt, så bureauet kan få sin provision.

Kurt Brixen

Fra : Tomasz

Dato : 20-07-04 20:29

"Kurt Brixen" <kurt_brixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle annoncer leveres i CMYK, ellers vanker der ingen bureauprovision.
>
> Så beder man jo om en ny fil der er korrekt, så bureauet kan få sin

Tak
Det viste jeg ikke

Hilsner
Tomasz

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-07-04 20:46

On Tue, 20 Jul 2004 21:28:42 +0200, "Tomasz" <papusniak-hoho@hoho-hotmail.com>
wrote:

>siger at

>Tak
>Det viste jeg ikke

Det er så ikke alle aviser der er lige strikse, men jeg har da været ude for
nogle hvor jeg måtte sende en ny PDF.

Dem vi selv modtager bliver tjekket med Asura, og fejl der kan rettes bliver
det. Det er bl.a. RGB, som konverteres til CMYK, og billeder i for mange dpi,
som downsamples til 173 dpi.

Det er så kun dem der kasseres dér, jeg skal kigge på.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-04 12:19

Christian skrev:

> Nå, jeg gjorde som RoJo skrev - slettede alle billeder, og satte
> nye ind i CMYK

Jeg ville have gået tilbage til InDesign og bedt om at få en PDF
i CMYK i stedet for RGB, men nu melder historien jo ikke noget om,
hvilket program du har opbygget dokumentet i, så det er ikke sikkert
at du har den mulighed.

> Ret besværligt - jeg fatter ikke at acrobat ikke kan gemme i CMYK

Acrobat har aldrig været tænkt som et program beregnet til at
opbygge PDF-filer fra bunden af. Hvis det var det, ville det nok
også have haft den mulighed i dag. Acrobat 6 Pro kan advare dig,
hvis billederne ikke er i CMYK, men det er din egen opgave at
sørge for, at de er det. Hvis du vil konvertere til CMYK direkte
i Acrobat, bliver du nødt til at få fat i et plugin, som kan klare
det. De fleste vælger dog nok at gå tilbage til det program, som
de har lavet dokumentet i, ændre til CMYK og lave en ny PDF.

--
Hilsen
Madsen