Andet multimedie
bentjuul 3670
OT: Bindestreg på pc tastatur
Fra : Storm

Dato : 15-07-04 18:34

En bindestreg (alt bindestreg på Mac) hvor ligger den på pc tastatur (En
bærbar thinkpad)?
Bær over med mig.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-07-04 18:47

On Thu, 15 Jul 2004 19:34:20 +0200, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) wrote:

>En bindestreg (alt bindestreg på Mac) hvor ligger den på pc tastatur (En
>bærbar thinkpad)?
>Bær over med mig.

Alt + 0151
Det må være denne her: —

Kurt Brixen

Fra : Storm

Dato : 15-07-04 21:29

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> Alt + 0151
> Det må være denne her:

Tak, (din visning at tegnet gik i kage i min nyhedslæser) - jeg kunne
tjekke det på:
http://webmonkey.wired.com/webmonkey/reference/special_characters/

Her står vel faktisk at en endash er Alt + 0150 og en emdash er Alt +
0151.

Det fungerer på et almindeligt stationært tastatur, men hvordan jeg kan
skrive det direkte på et bærbart tastatur ved jeg ikke - er der nogen
der kan give et tip?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-07-04 19:04

> En bindestreg hvor ligger den på pc tastatur
> (En bærbar thinkpad)? Bær over med mig.

Den plejer at ligge som et direkte tryk på tasten til venstre for højre
shift-tast.

Altså: Z X C V B N M , . -

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om KiSS DP-558: www.recordere.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-07-04 20:49

On Thu, 15 Jul 2004 20:04:06 +0200, "Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX>
wrote:

>Den plejer at ligge som et direkte tryk på tasten til venstre for højre
>shift-tast.
>
>Altså: Z X C V B N M , . -

Det er ikke den samme.

På mac er der almindelig bindestreg på - (til højre for punktum), og en bredere
bindestreg på Alt + bindestreg.

Det samme med ordmellemrum - der er et bredere på Alt + mellemrum.

Kurt Brixen

Fra : Storm

Dato : 15-07-04 21:06

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

Ja, undskyld - jeg skrev bindestreg, men det er simpelthen en tankestreg
jeg mener.

Nu har jeg forladt den bærbare pc jeg skal arbejde med, og jeg nåede
ikke at test dit råd Kurt med alt + 0151, men hjemme på en stationær pc
giver det en ekstra lang tankestreg en "UK-tankestreg" på em-space.

Min frustration sker i GoLIve - filer jeg har lavet på Mac i GoLive og
åbner på pc i GoLive oversætter min Mac bindestreg til et "et-tegn". Så
kan jeg ændre det i html-kildekoden, det burde være lettere.

Men opskriften er måske forskellig når det er et bærbar tastatur? Jeg
synes ikke jeg havde held med nogen alt + talkombinationer på det, også
selv om jeg prøvede at sætte tastatur til numerisk - men nej.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 22:29

"Storm" news:1ggzjn0.dk858y1wi4m5sN%NinzenREMOVE@ofir.dk...

> Ja, undskyld - jeg skrev bindestreg, men det er simpelthen en
tankestreg
> jeg mener.

Du kan evt. skrive &#151; i din htmlkode

Måske kan dette bruges:
http://www.tedmontgomery.com/tutorial/HTMLchrc.html
eller denne
http://www.tedmontgomery.com/tutorial/ALTchrc.html

--
Mvh Kajo

Fra : Storm

Dato : 16-07-04 09:49

Kajo <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

> Du kan evt. skrive &#151; i din htmlkode

Ja, det virker jo ihvertfald,

> Måske kan dette bruges:
> http://www.tedmontgomery.com/tutorial/HTMLchrc.html
> eller denne
> http://www.tedmontgomery.com/tutorial/ALTchrc.html

Ja, men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg følger opskriften nøje:
1.
Make certain that the Num Lock key has been pressed to activate the
numeric key section of the keyboard.

2.
Depress the Alt key.

3.
While the Alt key is depressed, type the proper sequence of numbers (on
the numeric keypad) of the ALT code from the table above.

4.
Release the Alt key, and the character will appear.

Men der kommer intet til syne. Det virker hverken i WordPad eller
GoLives Layouts del.

Er det virkelig så svært?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 16-07-04 10:29

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke at test dit råd Kurt med alt + 0151, men hjemme på en stationær pc
> giver det en ekstra lang tankestreg en "UK-tankestreg" på em-space.
-----------------------

Du kan jo altid benytte "Tegnoversigt" på en PC med Windows:

Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Tegnoversigt

Hvis jeg skal lave noget med mange specialtegn eller med en symbolfont, har
jeg altid tegnoversigten liggende åben i baggrunden.

Chrille

Fra : Storm

Dato : 16-07-04 11:22

Gert Chrillesen <g@xc.xdk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg skal lave noget med mange specialtegn eller med en symbolfont, har
> jeg altid tegnoversigten liggende åben i baggrunden.

Ja det er en god ide, det gør jeg - tak.

Alligevel undrer det mig at jeg ikke bare kan taste det her på den
bærbare uanset om jeg forsøger at kombinere med Fn tasten eller andet.
Nu har jeg prøvet at koble et eksternt tastatur til, og så fungerer det
fint med alt+0150. (Men så er arbejdsbordet godt fyldt op med bærbar Mac
+ eksternt tastatur - bærbar pc + eksternt tastatur. Det er lige i
overkanten...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-04 11:39

Storm skrev:

> Alligevel undrer det mig at jeg ikke bare kan taste det her på
> den bærbare uanset om jeg forsøger at kombinere med Fn tasten
> eller andet.

Jeg kan ikke sige hvorfor, men jeg kan fortælle, at mit
diNovo-tastatur, som skulle minde om et tastatur på en bærbar,
overhovedet ikke har mulighed for at lave specialtegn med Alt-
tasten. Det irriterede mig så meget, at jeg skiftede til et
mere normalt tastatur og det har ingen problemer med det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 16-07-04 12:15

> [...]
> tasten. Det irriterede mig så meget, at jeg skiftede til et
> mere normalt tastatur og det har ingen problemer med det.

Tak, jeg er da blevet lidt klogere. Det har småirriteret mig længe, uden
at jeg har fået undersøgt en løsning på det.

Jeg kører med Gerts "Tegnoversigt-palette-løsning", det er fint nok.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Pophaar

Dato : 18-07-04 18:02

Mener du en tankestreg?

Fra : Storm

Dato : 18-07-04 19:28

Pophaar <luchter@liam.dz> wrote:

> Mener du en tankestreg?

Jo, det var præcis en tankestreg jeg mente. Men se lige resten af
tråden.

På et almindeligt Windows tastatur vil man typisk finde tankestreg
(eller endash - en halvgeviert streg) på Alt + 0150. I min opsætning af
Word laver en bindestreg sig om til tankestreg hvis der er ordmellemrum
før og efter.
Men på en Thinkpad bærbar kan jeg ikke få tastaturet til at ville det.
Her bruger jeg nu opskriften: Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer >
Tegnoversigt.

På Mac ligger tankestreg på Alt bindestreg.

--
Venlig hilsen Nina Storm