gravsteder
Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 12-08-04 00:17

Er der nogen som der har et bud på hvad man må og ikke må.

Må man affotografere gravsteder og offentliggøre dem på sin hjemmeside eller
i bogform/dvd?
Hilsen Karl Erik

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-08-04 02:39

Scripsit "Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen" <karl-erik@mail1.stofanet.dk>

> Må man affotografere gravsteder og offentliggøre dem på sin hjemmeside eller
> i bogform/dvd?

Det kan jeg ikke forestille mig noget der generelt forhinder. Men

1. Hvis gravstedet er udsmykket med et ophavsretsbeskyttet kundstværk
som bliver billedets hovedmotiv, _og_ spredningen sker
erhvervsmæssigt, kræves kunstnerens tilladelse.

2. Den *sammenhæng* fotografierne præsenteres i, kan tænkes at udgøre
en krænkelse af gravfreden (straffelovens §139). Jeg tror
umiddelbart at det skal være meget slemt før §139 bliver relevant.
(Men hvis man fx bruger et billede af en genkendeligt navngivet
nyligt afdøds persons gravsted som baggrund for en fotocollage med
pornografisk indhold, kan man sikkert godt få ørerne i maskinen).

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : JSM

Dato : 12-08-04 07:40

"Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen" <karl-erik@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:411aa8f8$0$25967$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Er der nogen som der har et bud på hvad man må og ikke må.
>
> Må man affotografere gravsteder og offentliggøre dem på sin hjemmeside
eller
> i bogform/dvd?

Du kan jo prøve. Hvis ham/hende hvis gravsted du har fotograferet, så
protesterer kan du jo slette billedet igen

mvh
Jesper

Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 15-08-04 22:13