Vedr. betalingsproblem!!
Fra : marberg

Dato : 11-08-04 19:12

Jeg ved ikke om det er noget som i tager jer af men jeg vil da gerne
høre jeres holdning til følgende problem.

Sagen er den at jeg lørdag den 7 bliver bestilt til en Slagtermester i
Gentofte for at køre noget mad til en adresse i Kokkedal. Kunden betaler
blev der sagt!!

Da jeg ankommer til Kokkedal er der kun en ung pige i huset og hun er
ifølge hende ikke informeret om at der kommer en taxa med mad. Det er
jeg jo ikke glad for at høre, i og med hun fortæller at hun ikke har
nogen penge til taxaen, og værtsfolkene ikke har lagt penge. Jeg
afleverer derefter maden, og kontakter centralen (TaxiNord) for at høre
hvad jeg så skal gøre.

Centralen kontakter slagteren for at høre hans mening, der bliver sagt
at jeg så må komme tilbage og få pengene af ham. Betaling for gentofte
til Kokkedal er kr. 294.

Jeg kan så vælge mellem at tage maden retur til Gentofte eller køre tom
tilbage og få mine penge for det arbejde jeg jo vitterligt har udført.
Men jeg vælger at lade maden stå og sætter kurs mod Gentofte med
taxameteret slået til. Turen bliver på kr. 249 og da jeg præsenterer
begge regninger for slagtermesteren går han helt amok. Han ville
kraft.... ikke betale for returkørsel. og derefter smed han kr. 300 og
sagde at jeg ikke fik en sk.. mere, og så kunne jeg i øvrigt bare kalde
på Politiet. Jeg stod lidt og ærgrede mig over at jeg ikke havde taget
maden med tilbage.

Mit spørgsmål er så, har jeg ret til at forlange betaling for kørsel
tilbage for få min betaling for den første tur. Og har jeg ret til at
ikke at aflevere maden eller pakken hvis jeg ikke får betaling.?

Hvis jeg skal forfølge denne sag, vil jeg så have en god sag i retten?
eller er der spild af tid?

Med venlig hilsen

Mogens Arberg

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 11-08-04 23:48

> [...]

> Centralen kontakter slagteren for at høre hans mening, der bliver sagt
> at jeg så må komme tilbage og få pengene af ham. Betaling for gentofte

God vejledning fra din central

> [...]
> sagde at jeg ikke fik en sk.. mere, og så kunne jeg i øvrigt bare kalde
> på Politiet. Jeg stod lidt og ærgrede mig over at jeg ikke havde taget

At du ikke tog maden med tilbage var rigtig dumt.

> Mit spørgsmål er så, har jeg ret til at forlange betaling for kørsel
> tilbage for få min betaling for den første tur. Og har jeg ret til at
> ikke at aflevere maden eller pakken hvis jeg ikke får betaling.?

JA. Hvis kunden (i dette tilfælde slagteren), da han har ringet efter
taxaen, er han forpligtet at at betalt. Han kan dog lave betaling går videre
til modtager, altså hans kunde, når levering af vare er fortaget, netaler
for transporten. Eftersom at modtager ikke kan betalt for transporten, kan
der heller ikke foretages nogen levering, og varen leveres tilbage til
slagteren, som må afholde alle omkostninger.

Personligt ville jeg nok have valgt at bede om fremkørelse af politi (De er
de eneste som må afbrude en tur, ved betalingsproblemer), lade taxameter
køre, og vente med at lever varen.

1) Såfremt at politiet ikke kunne overtale modtager til at fremskaffe den
nødvendige betaling, skal du anmode dem om, at optage anmeldels vedrørende
betalingsunddragelse. Min erfaring er, desværre, at ikke alle politibetjente
ønsker denne ulejlighed, hvorefter at du bede dem op at oplyse navn og
tjenestenumre, for derefter at klage over at de ikke efterkommer en
anmeldes, samt tjenestemandsforsømmelse (men så lang skulle det nødig
komme).

Hvis modtager stadig nægter at betalt, tages der kontakt til afsender, om
han ønsker at betalt for transporten, såfremt at han ikke ønsker det, skal
politiet fremskaffe de nødvendige oplysninger på modtager (navn, fødedato,
adresse ect.).

Med de oplysninger i hånden, stopper du taxameter og laver en fejltur, som
du giver til dig vogmand. De vare som du stadig har i vogen, køre du på
politistation med (tag gerne en som ligger lidt langt væk) i Gentoftet (Det
var jo her at turen startet) og indlevere varen som hittegods. Husk at få en
kvittering på at de er afleveret, og at du vil kræve findeløn.

Det var den måde du skulle havde gjort det på.

Men i dit tilfælde har afsender accepteret, at betale for transporten (både
fremt og tilbage, for du skulle jo hente dine penge), og han gør sig hermed
skyldig i betalingsunddragelse, hvilket er en overtrædelse af straffenlove §
279 eller 298, stk 3. Herefter kontakter du politiet og beder dem om at køre
frem til din adresse. Hvorefter at følge 1).

> Hvis jeg skal forfølge denne sag, vil jeg så have en god sag i retten?
> eller er der spild af tid?
Spild af tid. Men du har lært en ting. Tro aldrig på at modtager betaler.
Hvis jeg få sådan en tur, siger jeg altid nej tak, eller kræver
forudbetaling (
Reglement for taxikørsel i Storkøbenhavn § 13 Efter endt kørsel tilkommer
der føreren betaling efter taksametrets udvisende eller, såfremt andet i
forvejen skriftligt er aftalt med bestillingskontoret, den da aftalte
betaling, jf. bestemmelserne i §§ 29, 30 og 31 i bekendtgørelsen om
taxikørsel mv.
Føreren har pligt til at tilbyde kvittering fra printerapparatet til kunden
for udført kørsel, og han kan forlange forudbetaling forinden kørslen
påbegyndes. Kvitteringen skal som minimum indeholde oplysning om
bestillingskontorets navn og telefonnummer, vognens bevillingsnummer,
chaufførens førerkortnummer, dato og klokkeslæt samt distance og pris. Ved
enhver tvist angående betalingen har føreren pligt til at tilbyde passageren
mod betaling at køre til nærmeste politistation, hvor tvisten forelægges den
vagthavende.)

Allan Bach

Fra : NYK.M.Unlock

Dato : 12-08-04 05:40

eks hvis man køre en kunde fra by 1 til by 2 så må man gerne tage betaling
for start til slut men hvis kunden skal retur til by1 igen må man kun tage
betaling igen når man kommer til by1,s bygrænse..

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-08-04 19:08

"NYK.M.Unlock" <97710050@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> eks hvis man køre en kunde fra by 1 til by 2 så må man gerne tage betaling
> for start til slut men hvis kunden skal retur til by1 igen må man kun tage
> betaling igen når man kommer til by1,s bygrænse..

Vrøvl, og som må være en selvopfunde regl. Du kan jo starte med at henvise
til relevant tekst (bekendtgørelse)

Allan Bach

Fra : Nicolai Barfod

Dato : 12-08-04 19:21

Allan Schuster Bach wrote:
> "NYK.M.Unlock" <97710050@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl, og som må være en selvopfunde regl. Du kan jo starte med at henvise
> til relevant tekst (bekendtgørelse)
>
> Allan Bach

Nej, det har været gældende flere steder i landet med hjemmel i de
stedlige takstreglementer.
Her i Størkøbenhavn blev ordningen afskaffet for 20-25 år siden, men den
findes formentlig endnu visse steder, idet der i de autoriserede
trafikbøger KLJ 22.11.020 forneden tv er en rubrik: "Returkørsel med
passagerer".

mvh N. Barfod,
vognmand Taxa 4x35

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 12-08-04 22:00

> [...]
> findes formentlig endnu visse steder, idet der i de autoriserede
> trafikbøger KLJ 22.11.020 forneden tv er en rubrik: "Returkørsel med

Se, man kan jo altid blive kloger, for det vidste jeg godt nok ikke, og jeg
skrev kun ud fra den viden jeg har om KBH området . Nu har jeg været
chauffør i 4x35 i 11 år (on/off), og har aldig bemærket det felt.

Allan Bach

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-08-04 15:20

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrev kun ud fra den viden jeg har om KBH området . Nu har jeg været
> chauffør i 4x35 i 11 år (on/off), og har aldig bemærket det felt.

Tsk tsk tsk - læser du aldrig i din trafikbog på de rigtigt kedelige vagter

Problemet med det felt i trafikbogen er - sådan som jeg læser loven - at det
ikke betyder at man "bare" må tage kunder med retur uden taksameter.

Bekendtgørelse om særlige krav til taxier m.v. (BEK nr 248 af 24/04/1998)
§14 stk 3.
[KLIP]
Oplysning om eventuel returkørsel, der udføres til nedsat takst i henhold
til gældende takstregulativ, skal indføres straks ved kørslens start og
afslutning. Såfremt prisen for kørsel er beregnet på anden måde end efter
taxameter, skal begyndelsestidspunktet indføres i trafikbogen, umiddelbart
inden den pågældende kørsel påbegyndes, og sluttidspunktet samt det indkørte
beløb umiddelbart efter kørslens afslutning.
[KLIP]

Jeg mener at det betyder at det kun kan lade sig gøre hvis der er åbnet
mulighed for det i takstreglementet.
Hernede sydpå er der det. Vi har en decideret returtakst (som her hedder
takst 2) i uret således at en tur fra Næstved til f.eks. Fakse hvor
returkørsel er aftalt er takst 1 fra afhenmtningsadressen til
kommunegrænsen - takst 2 til Fakse og retur til kommunegrænsen og dernæst
takst 1 ind til byen igen.
En returtur bliver dermed kun stykket fra kommunegrænsen og ind dyrere end
en enkelttur.

Man kan heller ikke umiddelbart tage kunden med retur og indføre det som
kørsel uden taxameter, idet det kræver en varighed på over 3 timer og en
skriftelig aftale med bestillingskontor inden turen startes (jvf. BEK nr 220
af 31/03/2000 §30)

Undrer mig dog lidt over at der nogen steder direkte skulle stå i
taktreglementerne at man ikke må tage betaling for returkørsel som nævnt i
et tidligere indlæg.
Det kunne jeg godt tænke mig at se på tryk.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved