Kan en boligforening forbyde det ?
Fra : Morten Juel

Dato : 11-08-04 17:47

Hejsa

Dette indlæg er x-postet i både dk.videnskab.jura og dk.teknik.satellit..

Kan en boligforening der hvor man har ejerlejlighed forbyde en at sætte en
parabol op ?
Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke
forbyde ?? eller ?

Mvh
Morten

Fra : BB

Dato : 11-08-04 18:06

Selvfølgelig kan en boligforening forbyde en parabol - forening betyder kort
sagt det er dig selv i fællesskab med de andre bolighavere, som fastlægger
reglerne.
I øvrigt er det ikke unormalt i visse områder at møde tinglyste servitutter
om at antenner og lignende ikke må forefindes. I så fald skal der jo nok
være et alternativ, f.eks. kabeltv.

BB

Fra : F.B. [3000]

Dato : 11-08-04 18:06

Morten Juel wrote:
> Kan en boligforening der hvor man har ejerlejlighed forbyde en at sætte en
> parabol op ?

Tjaeh, boligforeningen kan have bestemmelser der er vedtaget på kompetente
generalforsamlinger der bl.a. omtaler opsætninger af antenner og andet
tele/kommunikationsudstyr, lige som de kan have noget om trappevask,
vinduers udformning osv. osv.
Dvs. at du, såfremt dette er vedtaget, ikke kan opsætte en parabol.
Der er set masser af eksempler på at beboere har opsat
radioamatør/walkietalkie antenner og paraboler på sådan en måde at
huset/facaden har lidt skade og for at imødegå dette er al opsætning blevet
forbudt.

Der kan også være kommunale/offentlige bestemmelser der forbyder dette, da
det anses at skæmme bybilledet...og så er det ikke løgn!!
Dette praktiseres i bl.a. Helsingør bymidte, hvor der blev indgået en aftale
om kabel-tv i alle husstande for derved at fjerne alle antener fra hustagene
og derved skabe et pænere bybillede. (ska´ lige siges at Helsingør bymidte
består af hundredevis gamle huse, der i visse tilfælde også er fredede, så
derfor dette stunt)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Morten Juel

Dato : 11-08-04 18:19

Ok, mange tak for jeres svar.. det var dog ikke lige hvad jeg havde håbet..
Dvs hvis man nu får alle eller de fleste beboere til at stemme for, så kan
man få det ændret ? det må da prøves..

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-08-04 13:18

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in message
> Ok, mange tak for jeres svar.. det var dog ikke lige hvad jeg havde
håbet..
> Dvs hvis man nu får alle eller de fleste beboere til at stemme for, så kan
> man få det ændret ? det må da prøves..

God fornøjelse, hvor mange tror du lige der vil stemme for at deres boligere
bliver grimmere at se på ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-04 18:50

> [...]
>
> Kan en boligforening der hvor man har ejerlejlighed forbyde en at sætte en

Ja, formentlig. Muligheden for forbud er nok større, hvis der et tilbud om
kabeltv.

> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke
> forbyde ?? eller ?

Jo, der var et eller andet, men husker det ikke nærmere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-08-04 18:59

On Wed, 11 Aug 2004 18:46:41 +0200, "Morten Juel"
<mp@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>parabol op ?
>Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

Som udgangspunkt er svaret ja, men jeg mener at erindre at der dog er
nogle forhold... f.eks. noget om en person af anden etnisk herkomst
skal have mulighed for at kunne se programmer der ikke leveres via
fællesantennen. Boligforeningen har dog ret til at anvise en egnet
plads.

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 19:28

Nej.

En boligforening kan ikke forbyde dig at opsætte en parabol. Du har ret til
at modtage de signaler du ønsker. (Retten til at indhente de informationer
du ønsker)

Boligforeningen har dog ret til at anvise hvor parabolen skal sidde på
bygningen, og hvorledes den skal monteres på bygningen.

Er parabolen over 1,0 m i diameter, skal tekniks forvaltning i din kommune
ansøgs om byggetilladelse, i henhold til Bygningsregelementet (BR 82)

mvh.

Peter

Fra : Highspeed

Dato : 11-08-04 20:32

> [...]
til
> at modtage de signaler du ønsker. (Retten til at indhente de informationer

Kan man ikke få noget lov paragraf eller ligende på det ?

> Boligforeningen har dog ret til at anvise hvor parabolen skal sidde på
> bygningen, og hvorledes den skal monteres på bygningen.

Fint nok med mig..

Mvh
Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-08-04 13:20

"Popeye" <pop> wrote in message
> [...]
til
> at modtage de signaler du ønsker. (Retten til at indhente de informationer

Det kan se, hvis det er vedtaget på et beboermøde. Det er beboerne som er
øverste myndighed og bestemmer et flertal at paraboler skal være forbudte er
de det.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 12-08-04 15:13

> [...]
> øverste myndighed og bestemmer et flertal at paraboler skal være forbudte

Ingen beboerforsamling, forening, eller anden kan vedtage regler som stiller
borgerens retssikkerhede dårligere, end hvad dansk love foreskriver.

Danmark har tiltrådt den europæiske akt, om informationsfrihed for borger,
og gjort denne til en del af sit lovkomplex.

Derfor er en sådan beslutning i strid med gældende danske lov, og dermed
ikke gyldig.

Samme, lovgivnings bekendtgørelse giver så, at boligforeningen,
grundejerforening eller anden kan bestemme hvor parabolen skal monteres,
under forudsætning af at anviste sted er teknisk muligt. Læg her stor vægt
på teknisk muligt, der er grænser for længden af kablet mellem LNB og
modtager......

Best regards !

Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-08-04 01:37

På ejendommeligvis fremsatte Bo G. Christensen følgende påstand:

> [...]
> monteres, under forudsætning af at anviste sted er teknisk muligt.
> Læg her stor vægt på teknisk muligt, der er grænser for længden af

Har du noget lovtekst, som kan underbygge dette?

Jeg bor i KAB som er under SAB, og der er der regler om, at man under
ingen omstændigheder må sætte paraboler op på ejendommen's område. Jeg
ved desuden, at hvis man alligevel gør det og ikke efterkommer et
påbud om at fjerne parabolen, så bliver lejemålet opsagt uden
yderligere varsel.

Det er sket før i denne boligforening, og det skulle da undre mig
voldsomt, hvis KAB/SAB dermed foretager sig noget ulovligt. De burde
da netop vide bedre og kende loven?

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-04 07:56

"Bo G. Christensen" <magek@greennet.gl> wrote in message

> [...]
stiller
> borgerens retssikkerhede dårligere, end hvad dansk love foreskriver.

Så længe der er mulighed for kabeltv evt. med selector kan jeg ikke
forestille mig at man (boligforeningen) vil kunne tvinges til at tillade
parabol.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-08-04 19:29

On Wed, 11 Aug 2004 20:28:07 +0200, "Popeye" <pop> wrote:

> [...]
>
>Boligforeningen har dog ret til at anvise hvor parabolen skal sidde på
>bygningen, og hvorledes den skal monteres på bygningen.

Det er jo ligesom det jeg skriver, så jeg ved ikke hvorfor du starter
med et "Nej". Men det ville gøre det umådeligt lettere at se hvad det
egentlig er at du besvarer/kommenterer hvis du ville sætte dit svar
under det du svarede på.
Se flere argumenter på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html#nedenunder

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 22:51

> [...]
> skal have mulighed for at kunne se programmer der ikke leveres via
> fællesantennen. Boligforeningen har dog ret til at anvise en egnet

Man kan ikke forbyde etablering af antenneanlæg til formål, der ikke
allerede dækkes af et eksisterende fælles-antenneanlæg. Der er endda noget
om, at findes der allerede kabel-TV med et programudvalg, der ikke dækker
den enkeltes behov, kan man ikke forbyde ham/hende at sætte f.eks. en
parabol op.
Karsten H. Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-08-04 13:19

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> [...]
> skal have mulighed for at kunne se programmer der ikke leveres via
> fællesantennen. Boligforeningen har dog ret til at anvise en egnet

Det blievr meget svært at komme igennem med nu der er kabelTV og selector
mange steder.

Fra : John

Dato : 12-08-04 15:39

> Det blievr meget svært at komme igennem med nu der er kabelTV og selector
> mange steder.

Jeg kan da nu finde et hav af tv-kanaler som hverken findes på kabel-tv
eller Selector for den sags skyld.

Mvh

John

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-04 07:58

"John" <jk7410@hotmail.com> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Jeg kan da nu finde et hav af tv-kanaler som hverken findes på kabel-tv
> eller Selector for den sags skyld.

Helt sikkert, jeg kan ikke forestille mig at bare fordi der er en kanal som
du som den eneste i danmark vil se giver dig ikke lov til at sætte en
parabol op hvis det er vedtaget at man ikke må sætte paraboler op.

Fra : John

Dato : 13-08-04 11:42

> [...]
> du som den eneste i danmark vil se giver dig ikke lov til at sætte en
> parabol op hvis det er vedtaget at man ikke må sætte paraboler op.

Kan man dokumentere at kanalen er vigtig i forbindelse med for eksempel ens
studie/arbejde eller lignende, tror jeg faktisk ikke de kan forbyde en det.

Mvh

John

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-08-04 14:22

Se mit indlæg længere nede (-:

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-08-04 16:13

"Bo G. Christensen" <magek@greennet.gl> skrev:

> Ingen beboerforsamling, forening, eller anden kan vedtage regler
> som stiller borgerens retssikkerhede dårligere, end hvad dansk
> love foreskriver.

Den europæiske menneskeretskonvention er ikke dansk lov og uanset dette
er den næppe relevant i forhold til private foreninger.

Menneskretskonvention, Grundlov og lignende regulerer forholdet mellem
stat og borger - ikke forholdet borgerne imellem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 12-08-04 18:03

> [...]
>
> Menneskretskonvention, Grundlov og lignende regulerer forholdet mellem
> stat og borger - ikke forholdet borgerne imellem.

Det er ikke menneskerettigheder, jeg taler om, det er EU-ret, hvor der er
vedtaget en akt om informationsfrihed for EU's borgere, og denne er tiltråd
at danmark, se evt. længere nede i tråden.

Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-04 14:42

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Den europæiske menneskeretskonvention er ikke dansk lov

Forkert EMRK er inkorpereret i dansk ret ved lov nr. 285 af 29. april
1992 og senest bekendtgjort ved

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980075029-REGL

Dermed er konventionsteksten formelt set lov i Danmark på ligne med
retsplejeloven m.v.

[klip]

> og uanset dette er den næppe relevant i forhold til private foreninger.

Det er det i hvert fald delte meninger om i den juridiske teori og
praksis. Det er flere gange gjort gældende, at konventionen også må
gælde i den vertikale relation (borger-borger). Desuden kan enkelte
domme ses som tendenser henimod en sådan retstilstand.

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-08-04 18:25

> [...]

> der er vedtaget en akt om informationsfrihed for EU's borgere, og
> denne er tiltråd at danmark, se evt. længere nede i tråden.

Hvilke §§ mener du en boligforening skulle overtræde ved at have et
forbud mod paraboler?

Det jeg sigter efter ovenfor er henvisning til relevant dansk
lovgivning, da det er det eneste du kan bruge borgere imellem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-08-04 14:22

Se mit indlæg længere nede (-:

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-08-04 16:09

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> skrev:

> Forkert EMRK er inkorpereret i dansk ret ved lov nr. 285 af 29.
> april 1992 og senest bekendtgjort ved
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19980075029-REGL

Interessant. Det var jeg ikke klar over.

> [...]
> må gælde i den vertikale relation (borger-borger). Desuden kan
> enkelte domme ses som tendenser henimod en sådan retstilstand.

Det var dog irriterende med jer jurister, at I ikke kan blive enige

Hvordan så med EU-direktiver og den direkte virkning i forbindelse med
manglende rettidig implementering vil de så også kunne gøres gældende
borgerne imellem. Eksempelvis købeloven i sin tid, hvor DK var et halvt
års tid forsinket med implementeringen af EU-reglerne?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 14-08-04 18:44

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Hvordan så med EU-direktiver og den direkte virkning i forbindelse med
> manglende rettidig implementering vil de så også kunne gøres gældende
> borgerne imellem.

Her er det svjv stadig det klare udgangspunkt, at direktiver ikke får
virkning i den vertikale relation.

/Rune Wold

Fra : Rune Wold

Dato : 14-08-04 18:45

Rune Wold wrote:

[klip]

> Her er det svjv stadig det klare udgangspunkt, at direktiver ikke får
> virkning i den vertikale relation.

Undskyld. Det hedder vist den horisontale relation (borger-borger)

/Rune Wold

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 19:21

Rune Wold wrote:

> Rune Wold wrote:
>
> [klip]

> Undskyld. Det hedder vist den horisontale relation (borger-borger)

Jeg syntes godtnok også at det andet (m. vertikal) lød utroligt
besynderligt, efter mit hovede. Men vi andre sidder jo ikke med den
figur/det diagram/litteratur du hentyder til, så derfor kan du jo lave
alle de fejl du vil uden at mange opdager det

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rune Wold

Dato : 15-08-04 20:51

Martin Jørgensen wrote:

[klip]

> Jeg syntes godtnok også at det andet (m. vertikal) lød utroligt
> besynderligt, efter mit hovede. Men vi andre sidder jo ikke med den
> figur/det diagram/litteratur du hentyder til,

Stat-borger forholdet udtrykkes ofte som den vertikale relation, idet
forholdet kan opfattes skematisk således:

Stat

Borger

Borger-borger forholdet udtrykkes ofte som den horisontale relation,
idet forholdet kan opfattes skematisk således:

Borger ----- Borger

/Rune Wold

Fra : HJK

Dato : 11-08-04 19:24

> [...]
> parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

I Norge mener jeg det har vært dom som gir rett til å plassere
parabolantenne på sin
egen terrase så lenge denne ikke stikker utenfor terrassen. Det ville jo
være litt merkelig
om boligforeningen har regler på hva man har lov til å plassere på sin egen
terrasse. Mange har jo
parasoll som likner parabol og som er faktisk er betydelig større

En annen mulighet er å plassere parabolen bak et vindu. Jeg vet dette har
vært løsningen i
noen tilfeller hvor det ikke finnes noen terrasse..

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 11-08-04 19:35

HJK wrote:

> En annen mulighet er å plassere parabolen bak et vindu. Jeg vet
> dette har vært løsningen i
> noen tilfeller hvor det ikke finnes noen terrasse..

Har det ikke indvirkning på signalet ?
Med Venlig Hilsen
Bo Bach Jensen
A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : HJK

Dato : 12-08-04 09:28

"Bo Bach Jensen" <bachy@nopost.dk> wrote in message

> Har det ikke indvirkning på signalet ?
Jo det har det men i mange tilfeller vil det likevel fungere selv om det
avhenger av
glasstype og at innfallsvinkel på singalet ikke er for spiss. Med for spiss
innfallsvinkel
depolariseres signalet og brytes på samme vis som lys brytes i vann. Glass
og vann er
begge stoff som betegnes som "væske" i fysikken...

Fra : ----OR----

Dato : 11-08-04 19:54

> [...]
> parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

Der er pt. kun en enkelt kendelse :
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-40.html

Fra : Jens Dalum

Dato : 11-08-04 22:13

Jeg har selv været involveret i en sag for 6 år siden. Det var i retten og
den dag i dag står min parabol i haven.
De SKAL anvise et sted som det er skrevet. De kan under ingen omstændigheder
nægte dig det. Det er retten til frit at modtage informationer jf
menneskerettighedernes paragaf 10 så vidt jeg husker.
Som der er en der skriver at det kun er etniske borgere der har ret til det,
sikke noget sludder. Vi lever i Danmark og da gælder reglerne uanset om man
er hvid eller sort. Men typisk at nogle tror at vi skal "behandle" de sorte
efter særregler (pakke dem ind i vat).
Vil du vide mere er du velkommen til at kontakte mig.

Mvh Jensen......

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-08-04 22:31

> [...]

> parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

Hej Morten !

Joh, Vestre landsret afsagde for nogle år siden en dom der i al sin
enkelthed går ud på, at man IKKE kan forbyde en lejer at opsætte en parabol,
MEN, det er udlejer eller en repræsentant for denne, f.eks. en
afdelingsbestyrelse der bestemmer, hvor at parabolen skal være placeret.

Du kan med garanteret få en kopi af dommen hvis du ringer til Vestre
Landsret.

Med venlig sommerhilsen
fra
OveK.

Fra : Graves

Dato : 12-08-04 07:18

Hej Morten

Prøv at kontakte AAB i Vejle. Det er nemlig den boligforening der nok har
haft den mest presseeksponerede sag i forbindelse med området i Vejle der
hedder Finlandsparken ( af mange omtalt som bistandsbul )
Området har også mange etniske minoriteter så alle aspekter af dette burde
være vendt netop dér..
Der var så vidt jeg ved afstemninger og vist nok også nogle juridiske tiltag

\Graves

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 09:14

> Hej Morten !

Hejsa

> [...]
> MEN, det er udlejer eller en repræsentant for denne, f.eks. en
> afdelingsbestyrelse der bestemmer, hvor at parabolen skal være placeret.

Yes skal sende 175,- til dem, så fikser de en kopi til mig, det er guld, jeg
har dog hørt idag at menneskerettighedsdomstolen også har en ligende
kendelse !
Nogle der har hørt om det ?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 09:48

http://hudoc.echr.coe.int/hudoc/default.asp?Cmd=Query og så søg i
Application number efter 00012726/87 der er den EU sag..

og denne
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/4843c9a6/com2001_0351da01.pdf

kan de ikke bruges til noget ?`

Mvh
Morten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-08-04 10:14

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> MEN, det er udlejer eller en repræsentant for denne, f.eks. en
> afdelingsbestyrelse der bestemmer, hvor at parabolen skal være placeret.

Dommen er ret specifik, så man skal nok være lidt påpasselig med at udbrede
den til generel anvendelse.
Dommen angår en person der ønskede at se sit hjemlands TV, og kun havde
mulighed for dette ved parabol-modtagelse.
I den situation tilsidesatte dommen ejendommens belutningsmyndighed aht.
informationsspredningen.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 10:35

> [...]
> mulighed for dette ved parabol-modtagelse.
> I den situation tilsidesatte dommen ejendommens belutningsmyndighed aht.

kæresten er ½hollænder, så må det vel være grund nok !

Mvh
Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-08-04 10:39

Scripsit "Juel" <nej tak>

> kæresten er ½hollænder, så må det vel være grund nok !

Nej. En meget specifikt begrundet dom kan man kun slutte automatisk
fra i en sag som er fuldstændig parallel i alle henseender. Og det
kender vi hverken nok til dommen eller til den konkrete sag til at
vide om er tilfældet.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Brian Kals

Dato : 12-08-04 15:47

Hej.

Min søster flyttede ind i noget leje rækkehus/lejlighed her ved Århus.
Der stod også i bekendtgørelsen at antenner og paraboler ikke var tilladt,
da der var kabel-tv og man derfor skulle benytte sig af det.
Så skrev vi en ansøgning, hvor i der bla. stod at de kanaler de ville se
ikke kunne tilbydes via kabel-tv eller selector, også kom der en godkendelse
tilbage, dog med krav om at evt skader/huller i forbindelse med opsætningen
skulle dækkes af lejer ved bortrejse, hvilket jo er helt fair.

Fremgangs måde: Find nogle kanaler kabel-tv ikke har og begrund hvorfor du
skal kunne se dem.

Det er dog langt fra sikkert at det virker ved alle boligforeninger.

Mvh
Brian

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 12-08-04 18:05

"Brian Kals" <groupes@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal kunne se dem.
>
> Det er dog langt fra sikkert at det virker ved alle boligforeninger.

Nej, det er det ikke, men du har et godt afsæt, hvis du vil have parabolen,
også i forhold til hvis du gider slæbe boligforening, ejerforening, eller
hvad du nu har igennem byretten.

Best regards !

Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-04 08:00

> [...]
parabolen,
> også i forhold til hvis du gider slæbe boligforening, ejerforening, eller

Mon ikke boligretten er nok

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-08-04 08:26

> Mon ikke boligretten er nok

Tager de sig af forhold vedr. ejerlejligheder?

Hilsen Inger

Fra : Leif Petersen

Dato : 13-08-04 09:02

nger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tager de sig af forhold vedr. ejerlejligheder?
>
> Hilsen Inger

Hvad med at komme tilbage til teknik og ikke
boligspkulation

mhv leif

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-08-04 15:36

"Leif Petersen" <lmsp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at komme tilbage til teknik og ikke
> boligspkulation

Jeg ved ikke liige, hvad der er sket.
Jeg svarede i jura-gruppen og havde absolut ikke nogen som helst intentioner
om hverken videnskab eller teknik.

Hilsen Inger

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-04 09:06

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message

> Tager de sig af forhold vedr. ejerlejligheder?

Sikkert ikke, jeg blev lige forvirret over sammenblandingen af boligforening
og ejerbolig.
Subject skulle vel retteligt have være "Kan en ejerforening forbyde det ?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-08-04 10:20

> [...]

> dk.teknik.satellit..
>
> Kan en boligforening der hvor man har ejerlejlighed forbyde en at

Ja.

> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan
> de ikke forbyde ?? eller ?

Den dom handlende om, at en kommune ikke i en lokalplan i et område
totalt kan forbyde opsætning af paraboler. Dette var baseret på artikel
10 i den europæiske menneskeretskonvention, men det er ikke relevant i
forhold til boligforeninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 10:31

> [...]
> totalt kan forbyde opsætning af paraboler. Dette var baseret på artikel
> 10 i den europæiske menneskeretskonvention, men det er ikke relevant i

Hvad forskel er der på om en kommune eller en boligforening gør det ?
Har jeg ikke samme rettigheder ifølge artikel 10, om jeg bor hvor kommune
eller boligforening bestemmer ???

Mvh
Morten

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-08-04 10:35

Scripsit "Juel" <nej tak>

> Hvad forskel er der på om en kommune eller en boligforening gør det ?

En kommune er en del af statsmagten; en boligforening er et privat
foretagende.

Menneskerettigheder retter sig som regel efter at beskytte folk mod
overgreb fra strasmagtens (i bred forstand) side. Derimod er der ikke
meget meneskerettighedsmæssig interesse i hvad folk frivilligt aftaler
med hinanden.

> Har jeg ikke samme rettigheder ifølge artikel 10, om jeg bor hvor kommune
> eller boligforening bestemmer ???

Konventionen er formentlig slet ikke anvendelig på de interne forhold
i en ejerforening.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-08-04 10:44

"Juel" <nej tak> skrev:

> Hvad forskel er der på om en kommune eller en boligforening gør
> det ? Har jeg ikke samme rettigheder ifølge artikel 10, om jeg bor
> hvor kommune eller boligforening bestemmer ???

Makholm svarer rigtigt fornuftigt på dit spørgsmål.

Jeg kom dog i tanke om en ting og det er, at det ikke nødvendigvis er
helt så enkelt med almene boligforeninger, da det i høj grad kan
diskuteres, hvor private de kan kaldes pga. den offentlige støtte
direkte som inddirekte (via boligstøtte) der gives til byggeriet af
almene boliger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-04 11:01

> [...]
> diskuteres, hvor private de kan kaldes pga. den offentlige støtte
> direkte som inddirekte (via boligstøtte) der gives til byggeriet af

Det er ejerlejligheder ikke almene boliger !!

Mvh
Morten

Fra : Leif Petersen

Dato : 12-08-04 11:05

Hvad kommer det her teknik ved

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 11:18

On Wed, 11 Aug 2004 18:46:41 +0200, "Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hejsa
>
>Dette indlæg er x-postet i både dk.videnskab.jura og dk.teknik.satellit..

Det er rent faktisk ikke særlig smart, da juragruppen har en speciel fundats der
kræver at svar er kvalificerede. Svar fra andre grupper har ikke et sådant krav
og derfor kan juragruppen fyldes med en masse ukvalificerede svar, såkaldt
snik-snak.

Så for svar til denne tråd, slet den gruppe i ikke svarer i.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : BB

Dato : 12-08-04 17:54

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> snik-snak.
>
> Så for svar til denne tråd, slet den gruppe i ikke svarer i.

Spar lidt på dit ævl - og lad folk debattere emnet i stedet.

BB

Fra : Gerner

Dato : 12-08-04 20:26

On Thu, 12 Aug 2004 18:54:02 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>fundats der
>krav

>Spar lidt på dit ævl - og lad folk debattere emnet i stedet.

Folk kan for min skyld ævle løs om alle emner, blot det sker efter de regler der
er skrevet i fundatsen. Du derimod trænger til at opføre dig ordentligt og ikke
smide med mudder, til og med i 2 grupper.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 12-08-04 22:35

> [...]
> parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

En lejeboligforening kan ikke....

Se: LBK. Nr. 562 af 19/06/2001, Kapitel 8, § 35 & § 36, som nemt slås op på
www.retsinfo.dk.

Der er tale om minimumslovgivning, det betyder at borgeren ikke kan stilles
ringere end loven (-:

Best regards !

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-08-04 13:25

> En lejeboligforening kan ikke....

Jo snildt.

> Se: LBK. Nr. 562 af 19/06/2001, Kapitel 8, § 35 & § 36, som nemt
> slås op på www.retsinfo.dk.
>
> Der er tale om minimumslovgivning, det betyder at borgeren ikke
> kan stilles ringere end loven (-:

De §§ du henviser til hindrer i øvrigt ikke et forbud mod opsætning af
paraboler og andet udstyr.

§36
Stk. 2. Lejerens ret efter stk. 1 gælder ikke, såfremt udlejeren
godtgør, at anbringelsen vil være til ulempe for ejendommen eller dens
beboere. Retten gælder endvidere ikke, hvis lejeren kan få adgang til
et ønsket program enten gennem udlejerens fælles tv-forsyning eller
gennem et af lejerne etableret fællesantenneanlæg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-08-04 14:25

> [...]
> et ønsket program enten gennem udlejerens fælles tv-forsyning eller
> gennem et af lejerne etableret fællesantenneanlæg.

Dermed har boligforening bevisbyrden for ulempe, altså der skal være noget
meget konkret, ikke bare en løs påstand.

Jeg kan altid finde noget som interesserer mig voldsomt, og som ikke fås i
pakkerne (-:

Best regards !

Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-04 09:19

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
>
> Dermed har boligforening bevisbyrden for ulempe, altså der skal være noget
> meget konkret, ikke bare en løs påstand.

Hvis det er besluttet af beboerne (som jo er dem som bestemmer) at forbyde
paraboler må man vel formode at flertallet opfatter det som værende til
ulempe.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 16-08-04 12:45

[snip]
> Hvis det er besluttet af beboerne (som jo er dem som bestemmer) at forbyde
> paraboler må man vel formode at flertallet opfatter det som værende til
> ulempe.

Jep !

Men det giver ikke beboerne ret til at krænke den enkeltes
informationsfrihed, idet den enkeltes rettigheder er sikret lovmæssigt.

Normalvis er alle sådan nogen foreninger forpligtede til at overholde
gældende lov, og har i deres vedtægter stående, at gældende dansk lovs, skal
efterleves........
Derfor kan beboere normalvis i en boligforening, grundejerforening,
ejerforening, andelboligforening, eller hvad vi nu har af den slags,
beslutte hvad de vil, det har ingen gyldighed hvis man krænker gældende lov.

Best regards !

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 14:47

> Jep !
>
> Men det giver ikke beboerne ret til at krænke den enkeltes
> informationsfrihed, idet den enkeltes rettigheder er sikret
> lovmæssigt.

Nu er der så igen det problem, hvad angår informationsfriheden, at det
er noget, der gælder mellem stat og borger. Jvf. Rune Wolds indlæg er
der dog nogen, der mener, at det også kan bruges borgerne imellem, men
det er nye tanker, der ikke for nuværende kan opfattes som værende den
gængse holdning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 16-08-04 16:34

> [...]
> der dog nogen, der mener, at det også kan bruges borgerne imellem, men
> det er nye tanker, der ikke for nuværende kan opfattes som værende den

Jep !
Men boligforeninger er somreglen "almennyttige", og ikke private, altså en
del af staten bare meget langt ude.
Ejerforeninger er somreglen lavet fordi at det offentlige stiller krav om
sådant, og dermed er det igen en del af staten omend langt ude.
Grundejerforeninger er ligeledes oftest stiftet efter cervitut, altså efter
pålæg fra staten meget langt ude. Og lokalplaner som krænker
informationsfriheden, er klart staten......

Så.... som jeg skrev tidligere, en privat bolig-udlejer, som ikke har sine
lejere organiseret i en forening, og som ikke på anden måde optræder
almen-nyttigt, feks. ved at leje ud på specille-vilkår til det offentlige,
vil formentligt nemmere kunne begrænse sine lejeres informationsfrihed, men
alle de andre former, næppe... imho....

Best regards !

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 16:47

> Jep !
> Men boligforeninger er somreglen "almennyttige", og ikke private,
> altså en del af staten bare meget langt ude.

Det er et åbent spørgsmål, som jeg i øvrigt selv har bragt på bane, men
den holder nok ikke, da det ville medføre, at enhver forening eller
person, der modtager offentlig støtte skulle være en del af staten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 12-08-04 22:39

Morten Juel wrote:
> [...]
> sætte en parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de

Jeg er 99.9% sikker på at hvis du ønsker at modtage kanaler som ikke kan
modtages på anden måde, SKAL de henvise til et sted hvor du må montere den,
problemet er så bare at de kan henvise til den anden ende af vejen f.eks og
derfor vil være umuligt (i praksis) at få lavet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-08-04 14:26

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> derfor vil være umuligt (i praksis) at få lavet.

Den anviste plads skal være "teknisk mulig" (-: altås indenfor kabel
længde.......

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-04 09:20

> [...]
> den,
> og
>
> Den anviste plads skal være "teknisk mulig" (-: altås indenfor kabel

Hvis den eneste montering som er teknisk mulig kabelmæssigt vil gøre skade
på bygningen må man vel formode at hensynet til bygningen vejer tungest.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 16-08-04 12:49

[snip]
> Hvis den eneste montering som er teknisk mulig kabelmæssigt vil gøre skade
> på bygningen må man vel formode at hensynet til bygningen vejer tungest.

Det kunne man nemt antage, netop derfor er det også den vej mange
boligforeninger idag vrider sig, idet de siger vi vil ikke give tilladelse
til fastmontering, af hensyn til bygningen, men hvis der så etableres en løs
montering, så kan de stort set intet gøre, løse monteringer kan være
parasol-fødder, altangelænder og skruetvinger, tag en tur ud i et område med
etagebyggeri, og mange borgere af anden etnisk oprindelse, og du kan snildt
se hvordan det skal gøres (-:

Sidst men ikke mindst, hvis det kommer til det juridiske, så er konventionen
højere placeret end lejelov, og bygningsreglement, og det må antages at
borgerens ret til informationsfrihed, vejer tungere end hensynet til
bygningen, med mindre bygningen er af kulturel, eller historisk betydning
(fredet), til gengæld kan man så kræve sikkerhed for at den der opstætter
noget, kan betale for at få skaderne udbedret......

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-04 14:48

> [...]

> konventionen højere placeret end lejelov, og bygningsreglement, og
> det må antages at borgerens ret til informationsfrihed, vejer

Sludder og vrøvl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 16-08-04 16:40

> Sludder og vrøvl.

Nix, du har nogen love, som er af mere væsentlig betydning, end andre, ikke
alle love er ligestillet, bedste eksempel på dette er grundloven, som går
forud for alle andre love, ligeså med menneskerettighedskonventionen, og
dens indkorporering i dansk lov, gør igen at hvis staten laver lovgivning
som strider imod dette, så kan det ikke lade sig gøre.

Bedste eksempel herpå er feks. kommuner som laver lokalplaner, som forbyder
antenner, og som så må lave lokalplanerne om, når juristerne kommer i
spillet.

Som du også kan læse i mit indlæg, tager jeg et forbehold for bygning af

Fra : Rune Wold

Dato : 16-08-04 19:45

Bo G. Christensen wrote:

[klip]

> Nix,

Du har misforstået det retlige hierarki. I det retlige hierarki står
grundloven over alt. Herefter kommer love. Og til sidst de
administrative forskrifter.

Inden for hver enkelt klasse er retsforskrifterne ligestillede.
Problemet er derfor ikke så stort ved grundloven, idet der som bekendt
kun er én grundlov.
Mht. love gælder det helt klart, at de alle er ligestillede. I dansk ret
har alle traktater kun lovsrang. Bedømt på internationalt plan har
enhver traktat, som en nation har tiltrådt, forrang fremfor national
ret. EF-retten indtager en særstilling i den forbindelse, idet de
nationale domstole i EURO-land har accepteret EF-rettens forrang, der
principielt medfører forrang i national ret endda for grundloven.
EMRK indtager ikke en sådan særstilling. Der er i hvert fald aldrig
faldet dom, der skulle vise noget sådan.

Indenfor de klasserne love og administrative forskrifter, kan det ske at
forskellige love er i modstrid med hinanden. Det medfører ikke den ene
lovs ugyldighed. Men løsning er i stedet, at man udfra en fortolkning
bestemmer hvilken regel der skal anvendes i den konkrete sag. Denne
proces er beskrevet meget fint i dette tidligere indlæg:

http://www.google.dk/groups?q=lex+specialis+group:dk.videnskab.jura+author:Karina+author:og+author:Christian&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3fc39fda%240%2417609%24ba624c82%40nntp05.dk.telia.net&rnum=1

[klip]

> Bedste eksempel herpå er feks. kommuner som laver lokalplaner,

Lokalplaner er ikke lovgivning, men derimod en adm. forskrift.

/Rune Wold

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-04 13:34

> [...]
forbyder
> antenner, og som så må lave lokalplanerne om, når juristerne kommer i

www.hammel.dk er et eksempel på en kommune som har lokalplaner for deres
byggegrunde hvor man ikke må have antenner og paraboler.
Hvad sker der egentligt hvis man gør det ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-04 17:02

> www.hammel.dk er et eksempel på en kommune som har lokalplaner for
> deres byggegrunde hvor man ikke må have antenner og paraboler.
> Hvad sker der egentligt hvis man gør det ?

Kommunens lokalplan er ikke i overensstemmelse med den europæiske
menneskeretskonvention så den del af lokalplanen, der angiver et forbud
mod parabolantenner er ugyldig. Spørgsmålet er altså ikke hvad der sker
hvis borgeren trodser forbudet men hvad der sker hvis kommunen forsøger
at håndhæve forbudet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-04 07:43

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> mod parabolantenner er ugyldig. Spørgsmålet er altså ikke hvad der sker
> hvis borgeren trodser forbudet men hvad der sker hvis kommunen forsøger

Mange tak.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 18-08-04 12:22

[Snip]

> Mange tak.

Hej Christian !

Inden du nu skrider til montering af din parabol, så tag lige og lav en
diplomatisk henvendelse til din kommune, og forklar dem sagen, at
lokalplanen er en administrativ forskrift, og dermed undergivet lovgivninge,
hvorfor det punkt i lokalplanen ikke holder, evt. sammen med en god ven som
er advokat, hos kommunens jurist......

Der er jo ingen grund til at starte en krig, hvis man kan opnå en fredelig
løsning, søg evt. hjælp hos EDR's- antenneudvalg, du kan nemt blive medlem
der, www.edr.dk (radioamatører har store interesser i paraboler og antenner,
samt stor viden om "tackling" af besværlige kommuner og boligforeninger....

Best regards !

Bo
Bo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-04 12:33

> [...]
lovgivninge,
> hvorfor det punkt i lokalplanen ikke holder, evt. sammen med en god ven

Nu bor jeg slet ikke i den kommune, men har bare kigge efter hus der, og
kunne derfor huske det.

> [...]
antenner,
> samt stor viden om "tackling" af besværlige kommuner og

Det er jeg ikke i tvivl om, og jeg kender godt EDR. Jeg har selv
sendetilladelse, bruger den dog ikke, og er heller ikke medlem af EDR.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 18-08-04 12:16

> [...]
> mod parabolantenner er ugyldig. Spørgsmålet er altså ikke hvad der sker
> hvis borgeren trodser forbudet men hvad der sker hvis kommunen forsøger

Hurra... hurra... hurra...

Lige sådan, smukt skrevet, og imho lige ind til sagens kerne (-:

Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-04 12:21

"Bo G. Christensen" <magek@greennet.gl> skrev:

> Hurra... hurra... hurra..
>
> Lige sådan, smukt skrevet, og imho lige ind til sagens kerne (-:

Jo jo vi er kun uenige, hvad angår private foreninger. Hvad angår
kommunen er der ingen tvivl (ihvertfald næsten ikke). Der findes enddog
en afgørelse omkring netop en passus i en lokalplan om, at opsætning af
paraboler var forbudt. Dette blev underkendt i afgørelsen. Jeg har
desværre ikke kunnet finde den, men den har tidligere ligget på nettet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-04 12:37

> [...]
> paraboler var forbudt. Dette blev underkendt i afgørelsen. Jeg har
> desværre ikke kunnet finde den, men den har tidligere ligget på nettet.

Der er noget her:

http://www.nkn.dk/nko_pdf/120.pdf (Afgørelse af 06.09.96,j nr. 33/250-0053).

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 19-08-04 12:40

Smukt (-:

Det er nok et af de stykker skrift, der har størst betydning i nyere tid,
for parabol-ejerere og radio-amatører, når selv naturklagenævnet, må medgive
at de er underlagt konventionen, så er vi ved at være der (-:

Best regards !

Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-04 14:58

Morten Juel wrote:

[klip]

> Kan en boligforening der hvor man har ejerlejlighed forbyde en at sætte en
> parabol op ?

Det kommer an på, hvor du vil sætte parabolen op. Bliver den sat op på
særejendom eller på fællesejendom. I det omfang den sættes op på
særejendom, må et forbud vel være lyst som byrde på ejerlejlighedens
ejendomsblad i tingbogen.

[klip]

> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke
> forbyde ?? eller ?

Dommen du tænker på vedrørte ikke ejerforeninger, hvor medlemmerne ejer
de lejligheder, der en del af foreningen.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 13-08-04 15:47

> [...]
> parabol op ?
> Var der ikke en dom på området for nogle år siden, om at det kan de ikke

Ud over mine tidligere svar:

Hilsen fra udenrigsministeriet om at alle i DK, er omfattet af
menneskerettighedskonventionen.
http://www.um.dk/da/menu/Udenrigspolitik/InternationaleOrganisationer/Europa
raadet/EuroparaadetsAktiviteter/

Her er konventionen, se artikel 10, stk. 1 & 2.
http://conventions.coe.int/treaty/en/Treaties/Html/005.htm
Eneste begrænsning er herefter er direkte lovgivnings forbud, som omhandler
beskyttelse af helbred, moral, andres omdømme eller retigheder. Undtaget fra
dette politi og forsvar.

Altså borgeren har som udgangspunkt informationsfrihed, med mindre landet
har konkret lovgivning som forhindrer dette.

Denne konvention er højere i lovsystemet, end de almindelige love, hvorfor
love som krænker denne konvention, som undgangspunkt ikke er mulige.

Sjovt nok, så er der også meget få steder nævnt direkte begrænsninger mod
satellit-antenner, eneste eksisterende begrænsning jeg har kunnet finde er i
bygningsreglementet, findes i www.retsinfo.dk under RGM nr. 4002 af
13/02/1995 (Bygningsreglement 1995).

Her står der Kapitel 1,
1.6: Byggearbejder,der skal anmeldes - e. Satellitantenner med en diameter
på over 1,0 m.
1.7 Byggearbejder, der kan opføres uden tilladelseog anmeldelse : d.
Satellitantenner med en diameter på højst 1,0 m og typegodkendte tag
antenner.

Små satellitantenner m.v. skal overholde bestemmelserne i kap. 3 og 5.

Kapitel 3, handler om afstande, og lokalplaner, samt beregninger.
Kapitel 5, handler om udførelse, dimensionering, m.v.

Igen, lokalplaner er logivningsmæssigt prioteret længere nede end
konventionen, og skal vige for menneskeretighedskonventionen, så lokalplaner
der vedtager noget som går imod konventionen er ikke lovlige.

Foreninger som vedtager noget som strider imod konventionen har vedtaget
noget som ikke er lovligt, og dermed har det ingen gyldighed (-:

Der hvor nogen foreninger så vrider sig uden om er, at de vil ikke give
tilladelse til fastgørelse på bygningen, installationen skal være løs, men
det er jo ikke noget problem. (skruetvinger, bøjlebeslag, parasolfødder
m.v. er ikke en fast montering (-: )

Tag nu en stille snak med foreningen, og forklar dem hvad du har tænkt dig,
samt at de får svært ved at gøre noget ved det, men at du gerne lytter til
hvordan de ønsker det ser ud. (diplomati).....

Best regards !

Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 13-08-04 17:39

Bo G. Christensen wrote:

[klip]

> Hilsen fra udenrigsministeriet om at alle i DK, er omfattet af
> menneskerettighedskonventionen.

Ja ja, alle er *beskyttet* af konventionen. Men ifølge den traditionelle
opfattelse, og udenrigsministeriets opfattelse, beskyttes der kun mod
staten.

[klip]

> Denne konvention er højere i lovsystemet, end de almindelige love, hvorfor
> love som krænker denne konvention, som undgangspunkt ikke er mulige.

Konventionen nyder ingen højere rang end almindelig lovgivning. Set fra
et rent nationalt perspektiv er konventionen faktisk kun gældende, fordi
det er bestemt ved lov.

[klip]

> Foreninger som vedtager noget som strider imod konventionen har vedtaget
> noget som ikke er lovligt, og dermed har det ingen gyldighed (-:

Det er langt fra sikkert, du har ret i det. Nyere teori og praksis har
været inde på en opblødning af den ellers helt fundamentale regel om at
konventionen alene beskyttede mod staten. Men at sige, at konventionen
også beskytter mod private foreninger generelt, er antagelig at gå for vidt.

/Rune Wold

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 14-08-04 17:17

> [...]
> konventionen alene beskyttede mod staten. Men at sige, at konventionen
> også beskytter mod private foreninger generelt, er antagelig at gå for

Så du mener, at på trods af at konventionen er inkorporeret i dansk
lovgivning på højest niveau, så gælder den ikke borger-borger.

Hvorfor en hvilken som helst borger, der har mulighed derfor har lov til at
krænke andre borgeres informationsfrihed, det tviler jeg på holder i retten
idag.

I særdeleshed, når der er tale om ejerforeninger, i et ejerboligkompleks,
eller grundejerforeninger, her er der tale om en forening som man kun kan
undlade at være medlem af, ved ikke at bo på pågældende sted, derfor falder
vedtægter m.v. ind i det offentlige område.

Grundejerforeninger, har ligeledes stor kontakt til det offentlige, og er
tit stiftet efter pålæg fra kommunen, altså igen underlagt offentligret.

Det offentlige kan således heller ikke gennem lokalplaner krænke
konventionen, da den jo er tiltrådt, og indarbejdet i dansk lovgivning.

Så der hvor teorien, borger-borger skal holde, må det være en privat
udlejer, som i et område hvor der ellers ikke er begrænsninger, forbyder
sine lejere at opsætte paraboler, fordi den enkelte private udlejer ikke vil
have det, og den enkelte private udlejer ikke driver almennyttig udlejning.

Det beskrevne tilfælde taler om en ejerforening, boligforening,
grundejerforening, eller lokalplaner, alle disse har formentlig en form som
gør at de er omfattet af konventionen, efter reglerne om offentlig ret.

Noget helt andet er, normalvis har foreninger i deres love stående, at
foreningen skal overholde dansk lovgivning......

Best regards !

Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 14-08-04 18:42

Bo G. Christensen wrote:

[klip]

> [...]
> krænke andre borgeres informationsfrihed, det tviler jeg på holder i retten

Det er ikke noget jeg mener. Jeg gør blot rede for den klassiske
opfattelse, der er helt klar på dette område. Det er blot inden for de
sidste 10 år nogen har vovet pelsen, og gjort borger-borger relationen
gældende. Denne opblødning er langt fra alment accepteret, og jeg
tvivler på, at man allerede på dette tidlige stadie, kan sige, at det er
gældende ret, at konventionen har direkte virkning mellem private. Så
vidt jeg ved, har domstolen i strassbourg ikke engang selv udtalt sig
sikkert om problematikken.

/Rune Wold

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 19:25

Rune Wold wrote:

> [...]
> gældende ret, at konventionen har direkte virkning mellem private. Så
> vidt jeg ved, har domstolen i strassbourg ikke engang selv udtalt sig

Du roder altså lidt rundt i det, Rune. I et tidligere indlæg med Morten
Bjergstrøm, udtrykker du nærmest det modsatte:

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rune Wold

Dato : 15-08-04 20:47

Martin Jørgensen wrote:

[klip]

> Du roder altså lidt rundt i det, Rune. I et tidligere indlæg med Morten
> Bjergstrøm, udtrykker du nærmest det modsatte:

Sådan kunne man godt opfatte det, hvis man ville. Men jeg skrev det
sidste indlæg i fuld erindring om det første.

Morten og Bo giver udtryk for nogle synspunkter, der er diametralt
modsatte, og efter min mening er de begge for unuancerede. Min hensigt
var at give udtryk for, at man næppe idag kan sige noget om, hvor man
præcist befinder sig i dette retsspørgsmål. Selvom det må erkendes, at
Morten antagelig kommer tættest, idet han udtrykker det traditionelle
udgangspunkt.

/Rune Wold