kørsel med overlæs
Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-04 20:20

Hej NG.

Grundet en debat i news:dk.fritid.bil og min personlige nysgerrighed,
spørger jeg her..
http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel
..pdf
Ovenstående link omtaler på side 109 og frem efter taksterne for kørsel
med overlæs.
Nu er mit spørgsmål så, er det den endegyldige og nugældende sandhed,
hele sandheden, og intet andet end sandheden?

En stor del af debatten har gået på, om man som fører af et køretøj, med
en tilladt totalvægt på 3500 Kg, eller mindre, kan miste kørerkortet ved
kørsel med 30 % eller større overlæs?

Som jeg læser det, er det kun fører, af køretøjer med en tilladt
totalvægt på over 3500 Kg, der ved et overlæs på 30 % kan miste
kørerkortet, er det korrekt?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-08-04 20:49

Petersen_Michael skrev sålydende:

> [...]
>
> Som jeg læser det, er det kun fører, af køretøjer med en tilladt
> totalvægt på over 3500 Kg, der ved et overlæs på 30 % kan miste

Det følger af færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 4:
"Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal endvidere frakendes
føreren af et sådant køretøj, såfremt han: ....

4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500
kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største
tilladte totalvægt med mere end 30 pct." ....

Der er dog en opsamlingsbestemmelse i nr. 6

"6) frakendelse findes begrundet ved beskaffenheden af den begåede
forseelse, og hvad der i øvrigt foreligger oplyst om tiltaltes forhold
som fører af motordrevet køretøj."

Den kan muligvis anvendes i de mest vanvittige tilfælde.

høa

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-04 21:27

In news:4117d544$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> som fører af motordrevet køretøj."
>
> Den kan muligvis anvendes i de mest vanvittige tilfælde.

dvs. hvis det _skønnes_ grelt nok kan føreren af et overlæsset køretøj,
med en tilladt totalvægt på 3500 Kg, eller derunder miste kørerkortet?`

Kan du eller andre hjælpe med retspraksis på området?

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-08-04 22:46

Petersen_Michael wrote:

> dvs. hvis det _skønnes_ grelt nok kan føreren af et overlæsset
> køretøj, med en tilladt totalvægt på 3500 Kg, eller derunder miste
> kørerkortet?`

Nej - ovenstående bestemmelse er beregnet på de situationer, hvor føreren
ved et større antal færdselsforseelser har demonstreret manglende
ansvarsbevidsthed og forståelse af hensynet til færdselssikkerheden.

Man mister *ikke* kørekortet, hvis køretøjet har en tilladt totalvægt på
3.500 kg eller derunder.

--
Reino

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-08-04 23:05

> [...]
> kørerkortet?`
>
> Kan du eller andre hjælpe med retspraksis på området?

Jeg nævner kun paragraffen for en sikkerheds skyld. Overlæs i sædvanlig
forstand vil ikke være nok. Jeg kan kun forestille mig ekstreme
situationer, hvor føreren ved at stable op på køler, tag osv. ikke bare
øger vægten, men også mister udsyn og i det hele taget lader hånt om
alt, der hedder færdselssikkerhed.

høa

Fra : Petersen_Michael

Dato : 10-08-04 05:58

In news:4117f525$0$73951$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> osv. ikke bare øger vægten, men også mister udsyn og i det hele taget
> lader hånt om alt, der hedder færdselssikkerhed.

Tak for info.