håndværkersjusk og garantier??
Fra : michael bennati scho~

Dato : 09-08-04 15:47

Jeg købte nyligen et hus. Taget var nyt, fra 2002, og der er 15års
tæthedsgaranti og 30 års garanti på taget.
Imidlertid regnede det ind i juli, hvor vi som bekendt fik kraftig regn.
Jeg har så fundet ud af, at taget ikke er lagt rigtigt på, idet overlappet
mellem rygning og øverste tagplader (decra) er for lille, hvorved der kan
trænge vand ind ved slagregn. Jeg har taget billeder og mailet til
tagproducenten, som har forsikret mig om, at arbejdsvejledningen ikke er
fulgt. Taget er ikke lagt korrekt på. Derved bortfalder decras garanti
(tagproducenten).
Jeg har forinden ringet til håndværkeren og klaget over at det regnede ind.
Han har så været her og lagt silikone ind og derved tætnet det. Problemet
er, at silikone kun holder få år, samt at det forhindrer ventilation,
hvorved skimmelsvamp får optimale vækstvilkår.
Det var forhistorien. Nu kommer så mine overvejelser, som jeg gerne vil have
råd om her.
Håndværkerens firma har skiftet konstruktion til et anpartsselskab eller
sådan noget. Han siger, at garantien ikke dækker mere, eftersom firmaet som
sådan ikke eksisterer mere. Det er altså samme mand, samme arbejdsområde,
men firmaet har skiftet konstruktion og derved navn. Kan det passe at jeg
ikke kan gøre krav gældende ud fra den skriftlige garanti, jeg fik med
taget?
Spørgsmål 2: Jeg har en ejerskifteforsikring. Hvis jeg får lavet taget i
overenstemmelse med arbejdsvejledningerne og ejerskifteforsikringen betaler
for gildet, vil forsikringsselskabet så sagsøge håndværkeren for at få
pengene hjem?
For hvis det er tilfældet, kan jeg jo bruge det som pressionsmiddel mod ham,
for at få ham til at lave arbejdet ordentligt.
Jeg vil nemlig helst undgå at få ejerskifteforsikringen ind over, da der er
selvrisiko på 10.000 kr. Det ville være bedst hvis håndværkeren bare kom og
lavede sit sjusk om, men jeg vil gerne kende lidt til mine rettigheder og
muligheder før jeg laver en strategi mod ham.
Nogen gode råd?

på forhånd tak.
Michael Schou