Regler vedrørende sælgende hjemmesider
Fra : Ivan

Dato : 09-08-04 00:03

Hej NG!

Hvilke regler gælder for et website, der sælger forskellige ting? Jeg tænker
her på navn på virksomhed, cvr-nummer osv. Hvor meget skal de oplyse?

Det drejer sig om siden www.powerplasma.dk , der er meget tilbageholdende
med oplysninger.

Ivan

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-08-04 04:46

Ivan wrote:

> [...]
> her på navn på virksomhed, cvr-nummer osv. Hvor meget skal de oplyse?

-----------
Kapitel 3

Oplysningspligt

§ 11. Inden der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en
ikkefinansiel tjenesteydelse, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren
oplysning om

1) den erhvervsdrivendes navn, erhvervsmæssige hovedaktivitet, fysiske
adresse samt, hvis der er tale om en udenlandsk erhvervsdrivende, der
har en repræsentant her i landet, eller hvis leverandøren i øvrigt er
repræsenteret af en anden, relevante oplysninger om denne repræsentant,
herunder dennes fysiske adresse,

2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,

3) den samlede pris for varen eller tjenesteydelsen inklusive gebyrer,
omkostninger, herunder eventuelle leveringsomkostninger, moms og alle
andre afgifter, herunder afgifter eller omkostninger, der ikke betales
af den erhvervsdrivende eller pålægges af denne, eller, hvis en nøjagtig
pris ikke kan oplyses, grundlaget for beregningen af prisen,

4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen, en
eventuel uopsigelighedsperiode samt eventuel adgang for parterne til at
bringe aftalen til ophør før tiden eller ensidigt, herunder oplysning om
eventuelle betingelser herfor,

5) hvorvidt der er fortrydelsesret efter denne lov,

6) eventuelle specifikke ekstraomkostninger for forbrugeren ved
anvendelse af den pågældende kommunikationsteknik, hvis sådanne
ekstraomkostninger pålægges, og

7) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller
tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.

Stk. 2. Hvis taletelefoni indgår i fjernkommunikationsteknikken, skal
forbrugeren endvidere ved begyndelsen af ethvert opkald fra den
erhvervsdrivende have oplysning om den erhvervsdrivendes identitet samt
navnet på den person, som forbrugeren er i kontakt med, og dennes
forbindelse til den erhvervsdrivende, samt om det kommercielle formål
med henvendelsen.

Stk. 3. De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden
der indgås en aftale, og oplysningerne skal være klare, tydelige og
forståelige. Det skal fremgå klart, at oplysningerne gives med henblik
på indgåelse af en aftale, og oplysningerne skal gives på en måde, som
er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik, og som
tager særligt hensyn til umyndige personer.

§ 12. Hvis der indgås en fjernsalgsaftale om en vare eller en
ikkefinansiel tjenesteydelse, skal de oplysninger, der er nævnt i § 11,
stk. 1, nr. 1-5, meddeles forbrugeren på papir eller på et andet varigt
medium, som forbrugeren har adgang til, medmindre forbrugeren allerede
har modtaget oplysningerne på denne måde.

Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal endvidere på den i stk. 1 anførte måde
give oplysning om

1) betingelserne for brug af foreliggende garantitilsagn og reparations-
og vedligeholdelsesservice og

2) eventuel fortrydelsesret efter denne lov og om fortrydelsesfristens
begyndelsestidspunkt og varighed samt betingelserne for og
fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten, herunder om, til hvilken
adresse meddelelse om fortrydelse skal sendes, og i fornødent omfang om
reglerne i § 18, stk. 4, 1. pkt., og § 20, stk. 3.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger skal gives snarest muligt
efter aftalens indgåelse. Ved køb af varer, der skal overgives til
forbrugeren, skal oplysningerne meddeles senest ved overgivelsen.

Stk. 4. Stk. 1 og 2 gælder ikke ved aftale om tjenesteydelse, der
bestilles og opfyldes ved anvendelse af samme fjernkommunikationsteknik,
når

1) tjenesteydelsen leveres samlet på én gang,

2) vederlaget for ydelsen opkræves af udbyderen af det anvendte
kommunikationsmiddel,

3) prisen for tjenesteydelsen ikke overstiger 75 kr. og

4) forbrugeren er bekendt med prisen for ydelsen og fortrydelsesretten.

Stk. 5. I de i stk. 4 nævnte tilfælde skal forbrugeren dog efter
anmodning have oplysning om en fysisk adresse, hvor forbrugeren kan
henvende sig med eventuelle klager.

Fælles regler for fjernsalg

§ 15. Forbrugeren har på ethvert tidspunkt under aftaleforholdet ret til
efter anmodning at få udleveret aftalevilkårene på papir. Forbrugeren
kan endvidere ændre den benyttede fjernkommunikationsteknik, medmindre
det er uforeneligt med den indgåede aftale eller karakteren af den
leverede ydelse.

Bemyndigelse til udstedelse af administrative forskrifter

§ 16. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet af og
formen for de oplysningsforpligtelser, der følger af §§ 10-15.
Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om yderligere
oplysninger, som den erhvervsdrivende skal give.

------------
fra forbrugeraftalenloven

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-08-04 08:02

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> -----------
> Kapitel 3

Det angivne citat er fra Forbrugeraftaleloven.

Herudover er alle kommercielle websites forplitigtet til at opfylde kravene
i den såkaldte e-handelslov.
Det er §§7-8:
"§ 7. En tjenesteyder skal give oplysning om
1) tjenesteyderens navn,
2) den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,
3) e-post-adresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om
tjenesteyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med
tjenesteyderen,
4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister,
5) tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den
relevante tilsynsmyndighed.

Stk. 2. En tjenesteyder, der udøver et lovreguleret erhverv, skal desuden
give
1) oplysning om enhver brancheorganisation eller lignende, hvor
tjenesteyderen er registreret,
2) oplysning om erhvervsbetegnelsen og den medlemsstat, hvor den er
givet, og
3) en henvisning til de faglige regler, der gælder for det
lovregulerede erhverv, og hvorledes der kan opnås adgang til disse.

Stk. 3. Der skal for tjenestemodtageren og myndighederne være en let
tilgængelig og vedvarende adgang til de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger.

Prisinformation
§ 8. Når der gives oplysning om pris for en informationssamfundstjeneste,
skal prisen angives klart og tydeligt. Det skal fremgå, hvorvidt prisen er
inklusive afgifter og leveringsomkostninger. "

Powerplasma lever ikke op til disse krav.

/Per

Fra : Ivan

Dato : 09-08-04 10:02

> Powerplasma lever ikke op til disse krav.
>
> /Per

Takker for de hurtige svar......

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-08-04 11:46

Ivan wrote:

> Takker for de hurtige svar......

Du bør også være opmærksom på, at priserne er ekstremt lave. Min første
tanke, efter at have set siden, faldt på mobilsvindleren Teleimport, der
også lovede selvimporterede produkter til langt under sædvanlig pris.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Robert Andersen

Dato : 09-08-04 12:26

> Du bør også være opmærksom på, at priserne er ekstremt lave. Min første
> tanke, efter at have set siden, faldt på mobilsvindleren Teleimport, der
> også lovede selvimporterede produkter til langt under sædvanlig pris.

Ifølge www.cvr.dk er det en 3 måneder gammel enkeltmandsvirksomhed,
beliggende i en kælder:

http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=27735134

Jeg ville kun købe pr efterkrav....

/Robert Andersen

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-08-04 13:31

"Robert Andersen" <rowand@vækmeddetteget2net.dk> wrote in message
> Ifølge www.cvr.dk er det en 3 måneder gammel enkeltmandsvirksomhed,
> beliggende i en kælder:
>
> http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=27735134
>
> Jeg ville kun købe pr efterkrav....

Samme skepsis er også udtrykt her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13046&PN=1
men tråden indeholder også et svar fra virksomheden.

Lars

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-08-04 18:45

On Mon, 9 Aug 2004 13:26:19 +0200, "Robert Andersen"
<rowand@vækmeddetteget2net.dk> wrote:

>Jeg ville kun købe pr efterkrav....

Man kan ikke være sikker på at en efterkravspakke indeholder det man
forventer.
Og de manglende informationer på hjemmesiden samt at sitet er anonymt
på dk-hostmaster giver grund til at være forsigtig. På den anden side,
så har han momsregistreret sig, så det kan være almindelig uvidenhed
at websiten ikke opfylder de mest basale krav, hvilket ofte ses.

/Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-04 18:56

Knud Berggreen skrev:

>så har han momsregistreret sig, så det kan være almindelig uvidenhed
>at websiten ikke opfylder de mest basale krav, hvilket ofte ses.

Men det er jo også en god grund til at holde sig væk.

--
Bertel

Fra : TGD

Dato : 09-08-04 11:56

<KLIP>

> Du bør også være opmærksom på, at priserne er ekstremt lave. Min første
> tanke, efter at have set siden, faldt på mobilsvindleren Teleimport, der
> også lovede selvimporterede produkter til langt under sædvanlig pris.

Hold dig til jura og ikke tanker og andet ammestuesnak, du rammer helt forbi
med din kritik plasmaskærme kan fåes billigere end det (se hyundai) så
derfor behøver du ikke at så tvivl uden at have konkret viden.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-08-04 15:13

TGD wrote:

> [...]

Du har ret i, at indlægget ikke indeholder noget juridisk - udover
advarslen om en risiko for at kunderne bliver udsat for bedrageri.
Eftersom jeg ikke startede tråden, men blot fulgte op på et andet
indlæg, mener jeg, mit indlæg er acceptabelt i henhold til praksis i
gruppen. Andre er velkomne til at korrekse mig, hvis jeg tager fejl.

Det er ikke udelukkende et spørgsmål om prisen. Prøv at tjekke
specifikationerne på skærmene. En 42" tommer plasma-skærm med en
opløsning på 1024x768 og et kontrastforhold på 3000:1. Og så koster den
kun 17.000 kroner inklusiv tv-tuner og vægbeslag.

Du er velkommen til at komme med links til et hvilket som helst mærke
eller en hvilken som helst forhandler, der kan leve bare nogenlunde op
til ovenstående.

Ydermere kan man så sammenholde specifikationer/pris med en hjemmeside
uden de lovpligtige oplysninger, og at der tilsyneladende er tale om en
enkeltmandsvirksomhed beliggende i en kælder.

FUT: news:dk.forbruger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-08-04 15:21

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> første tanke, efter at have set siden, faldt på mobilsvindleren
> Teleimport, der også lovede selvimporterede produkter til langt under

.... uden på nogen måde at tage stilling til noget, så bør man nok lade
være med at drage sådanne konklusioner..

[frit tankespind]
... det kunne også være et hensyn til ikke at pådrage sig opmærksomhed
for indbrud, at man ikke har adressen på websiden..
[/frit tankespind]

bare en tanke..

dog ville jeg heller ikke handle et sted hvor jeg ikke havde en
adresse..

--
regards, Peter Larsen

Fra : N/A

Dato : 09-08-04 14:30

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-08-04 14:30

"Johan Holst Nielsen" <phpgeek@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De skriver i betingelserne:
> "Du har pligt til at returnere varen i væsentlig samme stand og mængde,
> som den er modtaget. Du afholder selv de omkostninger,der er er
> forbundet m. returnering af varen."
>
> Det kan de vel ikke kræve, i så fald det er en 42" plasmaskærm? (Mindes
> tidligere tråde omkring "skal kunne transporteres i offentligt
> transport"-huskereglen) - eller er der andre regler ved fjernsalg?

Fortrydelsesretten skal ikke blandes sammen med mangelsbeføjelser.
Man har ret til at fortryde et fjernkøb, men man skal altså selv betale for
returforsendelsen.

Hvis varen er fejlbehæftet skal sælger tage sig af transporten i forbindelse
med returnering.

/Per

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-08-04 14:49

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> returforsendelsen.
>
> Hvis varen er fejlbehæftet skal sælger tage sig af transporten i forbindelse

Yes - så jeg også - troede faktisk jeg nåede at annulere indlægget - men
du nåede åbentbart at få det :(

mvh
Johan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-08-04 07:49

"Johan Holst Nielsen" <phpgeek@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Yes - så jeg også - troede faktisk jeg nåede at annulere indlægget - men
> du nåede åbentbart at få det :(

Jeg er kvik

/Per

Fra : Per Christoffersen