OT? Hvordan ved man om man skal søge advok~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-08-04 09:16

Jeg ved ikke helt om mit spørgsmål er offtopic eller ej?

Jeg går og overvejer at oprette min egen virksomhed mens jeg stadig
studerer, men har nogle spørgsmål jeg godt vil have afklaret. Disse
spørgsmål går på SU, beskatning, indkomst og fradrag.

Men jeg kan ikke helt gennemskue om jeg skal spørge en advokat eller
en revisor om det?

JonB

Fra : BB

Dato : 08-08-04 10:26

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål går på SU, beskatning, indkomst og fradrag.
>
> Men jeg kan ikke helt gennemskue om jeg skal spørge en advokat eller

Hvis du mangler en så simpel evne tror jeg nok du skulle undlade at drive
egen virksomhed.

Revisorer er eksperter i det regnskabstekniske, beskatning etc. og ved som
følge deraf en del om jura.
Advokater er eksperter i lovgivning og at føre sager - i den forbindelse har
de nogen gange stiftet bekendtskab med regnskabsteknik og økonomisk
rådgivning.

Jeg aner ikke hvad dine spørgsmål går på, men umiddelbart er det vel en
reviser - ikke en bogholder men en økonomisk rådgiver - du skal finde. Jeg
går ikke ud fra du vil starte med at lægge sag an mod nogen, så derfor
afskriver jeg advokaten.
Det kan dog godt være, hvis du skal have lavet nogen kontrakter af en eller
anden art, at advokaten ville være et rigtig godt bud.

BB

Fra : Arne Skriver

Dato : 08-08-04 11:30

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

eller
> anden art, at advokaten ville være et rigtig godt bud.

Du burde måske have overvejet at stryge din indledende grove og
krænkende bemærkning, inden du gav dig til at væve frem og tilbage -
uden at kunne give et klart svar på spørgsmålet.

Arne Skriver

Fra : BB

Dato : 08-08-04 12:57

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du burde måske have overvejet at stryge din indledende grove og
> krænkende bemærkning, inden du gav dig til at væve frem og tilbage -
> uden at kunne give et klart svar på spørgsmålet.

Det er da ikke krænkende - men en klar analyse af mandens muligheder for at
begå sig i forretningslivet!!!

Man kan da ikke give et klart svar på et uklart spørgsmål - jeg kan da kun
give nogen relevante hints.

BB

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-08-04 22:19

BB wrote:
-snip-
> Det er da ikke krænkende - men en klar analyse af mandens muligheder for at
> begå sig i forretningslivet!!!

Den udtalelse er lige lovlig grov nok... Alle starter fra bunden af, når
de første gang begiver sig ud i at opstarte eget firma - *inkl* dem som
senere hen bliver direktører i de store multinationale selskaber.

"Klar analyse", ja tak. Jeg går da udfra at du godt selv kan se at den
udtalelse ikke var verdens heldigste for i modsat fald, kan vi andre jo
også "klart analysere" dig...

Der er ingen i denne verden som er "født" med den nødvendige viden og
uanset hvad man har lært, så er det noget fuldstændigt andet når man
første gang står og selv skal finde ud af det hele på egen hånd...

Men til mit svar: Jeg har jo selv mit eget firma og jeg kan på den
baggrund kun anbefale at man bare kaster sig ud i det, starter stille og
roligt med en hobby-virksomhed, lærer reglerne og senere hen ved man
også hvad man vil have revisoren og advokaten til at hjælpe med. Det ved
man ikke i starten og som studerende bør man nok vente indtil de første
måneders erfaring er kommet - ellers bliver det ALT for dyrt. Følg med i
denne gruppe og dk.erhverv, det er 100 gange billigere (men tager lang tid).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : BB

Dato : 09-08-04 15:35

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Der er ingen i denne verden som er "født" med den nødvendige viden og
> uanset hvad man har lært, så er det noget fuldstændigt andet når man
> første gang står og selv skal finde ud af det hele på egen hånd...

Man behøver heller ikke have al viden - men man kan da godt være i stand til
at anvende sund fornuft, som kan medvirke til at man selvstændigt kan opsøge
den nødvendige viden.
Har man ikke den smule sund fornuft - som studenten åbenbart mangler -
kommer man ikke langt i forretningslivet.

BB

Fra : Brian P

Dato : 08-08-04 13:26

> [...]

> spørgsmål går på SU, beskatning, indkomst og fradrag.
>
> Men jeg kan ikke helt gennemskue om jeg skal spørge en advokat eller

Der er så vidt jeg husker nogle regler for hvor meget du må tjene ved siden
af SU (uden at skulle tilbagebetale, se www.su.dk). Det er uden betydning,
om du tjener pengene ved erhvervsarbejde eller i eget firma. Herudover er
der så vidt jeg ved nogle retningslinier for hvor meget du skal tjene som
selvstændig for ikke at blive klasificeret som hobbyvirksomhed af Told &
Skat. Som selvstændig skal du desuden lave moms- og årsregnskab. Det kan du
enten gøre selv, eller du kan benytte en revisor (en fradragsberettiget
udgift, forudsat at du er momsregistreret = første skridt).

Læs mere her: http://www.startguiden.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-08-04 13:48

Brian P wrote:

> [...]
> selvstændig for ikke at blive klasificeret som hobbyvirksomhed af Told &

hvilke konsekvenser har det at blive klasificeret som hobbyvirksomhed?

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-08-04 14:43

> hvilke konsekvenser har det at blive klasificeret som hobbyvirksomhed?

Store konsekvenser.
Der er absolut ingen fradrag for din hobby.
Du driver ikke et hønseri blot fordi du er moms-registreret for at trække
hønsefoder fra til dine 10 dværghøns. Så har du bare høns som hobby uden
udsigt til nogen egentlig indtjening

Problemet opstår oftest når folk kun har udgifter til "virksomheden" og ikke
kan komme med et realistisk bud på hvordan og hvornår virksomheden kommer
til at tjene penge.
Da jeg i tidernes morgen var studerende, var det meget udbredt at blive
moms-registreret udelukkende med det formål at købe en billig PC. Dem var
T&S noget efter, for at hører hvad de egentligt havde tænkt sig at sælge og
hvornår

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-08-04 15:21

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> T&S noget efter, for at hører hvad de egentligt havde tænkt sig at sælge og

okay, det tror jeg ikke at den bliver klasificeret som. Hvordan med
om man driver virksomheden fuldtids eller deltids?

JonB

Fra : BB

Dato : 08-08-04 15:25

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

Med alle disse begynderspørgsmål burde du tage et 'Iværksætterkursus' hos
f.eks. Teknologisk Institut inden du overhovedet overvejer at gå igang - du
brænder fingrene ellers.

BB

Fra : Brian P

Dato : 08-08-04 15:51

"BB"
> [...]
> f.eks. Teknologisk Institut inden du overhovedet overvejer at gå igang -

Teknologisk institut? Med alle disse irriterende nedladende posts burde *du*
i stedet overveje at gå ud i solen, jf §5 stk. 2 i ikke eksisterende lov om
god opførsel.

Men ja, det kan bestemt anbefales at følge Told & Skats vejledningskursus
for selvstændige. Det koster et par hundrede kroner og man får så vidt jeg
husker automatisk en indbydelse til et møde i ens egen region, når man har
ladet sig momsregistrere.

Fra : Brian P

Dato : 08-08-04 15:30

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> okay, det tror jeg ikke at den bliver klasificeret som. Hvordan med
> om man driver virksomheden fuldtids eller deltids?

Det eneste der har betydning er hvor meget du tjener.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-08-04 21:51

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> okay, det tror jeg ikke at den bliver klasificeret som. Hvordan med
> om man driver virksomheden fuldtids eller deltids?

Det er uden betydning.

Den rigtige gruppe til dine spørgsmål er dk.erhverv
Prøv at fortsæt der. Du vil få nogle mere kvalificerede svar og genere ikke
dem, der interessere sig for jura

FUT sat til dk.erhverv, hvilket betyder at svar kun kan ses der

Fra : Lasse C. Johansen

Dato : 08-08-04 17:54

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af SU (uden at skulle tilbagebetale, se www.su.dk). Det er uden betydning,
> om du tjener pengene ved erhvervsarbejde eller i eget firma.

Er der ikke noget med at man ikke kan modtage su og samtidig have et
momsregistreret firma, og at man derfor er tvunget til at droppe su'en?

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Fra : Brian P

Dato : 08-08-04 19:00

"Lasse C. Johansen"

> Er der ikke noget med at man ikke kan modtage su og samtidig have et
> momsregistreret firma, og at man derfor er tvunget til at droppe su'en?

Mig bekendt ikke. Jeg gjorde det selv for et par år siden.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-08-04 22:22

Brian P wrote:

> "Lasse C. Johansen"

> Mig bekendt ikke. Jeg gjorde det selv for et par år siden.

Min SU kommer da stadigvæk selvom jeg er momsreg´get og det ville da
være fuldstændigt idiotisk med en sådan regel - den har jeg aldrig hørt
om...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : TGD

Dato : 09-08-04 11:59

> [...]
> studerer, men har nogle spørgsmål jeg godt vil have afklaret. Disse
> spørgsmål går på SU, beskatning, indkomst og fradrag.

Du SKAL vælg firmabeskatningsordningen, det gør at dit firma bliver
beskattet seperat og det er kun når du trækker penge ud til dig selv du skal
indeholde skat og tjekke med SU

> Men jeg kan ikke helt gennemskue om jeg skal spørge en advokat eller
> en revisor om det?

JP søndag (08.08.04) der nok det du leder efter, der er der svaret på hvad
man gør som SUere og eget firma.

Men kort fortalt er det intet problem med enkeltmandsvirksomhed og så
firmabeskatningsordningen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-08-04 18:44

TGD wrote:
> [...]
> man gør som SUere og eget firma.
>
> Men kort fortalt er det intet problem med enkeltmandsvirksomhed og så

Hvorfor skal man vælge firmabeskatningsordningen hvis man er på SU med
eget firma?

FUT: dk.erhverv

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-08-04 20:18

Martin Jørgensen wrote:

> Hvorfor skal man vælge firmabeskatningsordningen hvis man er på SU med
> eget firma?

Hvis du har et overskud og ønsker at bruge det til at udvikle
firmaet, kan du med virksomhedsskatteordningen (som den hedder) lade
overskuddet blive i firmaet, så det ikke tæller med i din indtægt i
forhold til SU-beregningen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : TGD

Dato : 09-08-04 21:42

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

<KLIP>

> Hvorfor skal man vælge firmabeskatningsordningen hvis man er på SU med
> eget firma?

Svaret er i længere oppe.

> FUT: dk.erhverv

A-OK