E-boks og internetbank ved dødsfald
Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 06-08-04 17:02

Er der nogen, der har kendskab til reglerne om og/eller erfaring med,
hvorledes skifteretten/arvinger får adgang til afdødes internetbank og
E-boks? Hvad gør man, hvis arvingerne ikke er it-brugere?

høa

Fra : BB

Dato : 06-08-04 17:28

Banken går af sig selv - banken får via CPR besked om at personen er afgået
ved døden og skal dermed straks lukke kontoen. Banken skal naturligvis bistå
skifteret etc. med data.
Med e-boks aner jeg ikke, hvordan man kommer videre, men mon ikke der er
nogenlunde samme procedure?

BB

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4113ab6a$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-08-04 15:58

BB skrev sålydende:
> [...]
> naturligvis bistå skifteret etc. med data.
> Med e-boks aner jeg ikke, hvordan man kommer videre, men mon ikke der

Basisbank.dk, som jeg har spurgt i mangel af autoritative svar her, har
d.d. oplyst:

"Ved en kontoindehavers død, vil typisk advokaten eller arvingerne tage
kontakt til banken og da de er i besiddelse af skifterets-attesten, der
gør at de har fuld adgang til kontoindehaverens konti, bestemmer de selv
hvordan det efterfølgende skal forvaltes. De kan ikke se en oversigt
over kontiene, såfremt de ikke har adgang til netbanken, men det kan vi
sende eller finde ud af over telefonen, så der er ingen problemer i den
retning. Såfremt du har flere spørgsmål til det, er du velkommen til at
kontakte kundecenteret på ovenstående nummer.

Med venlig hilsen
Basisbank.dk

Lise Korgaard Madsen"

høa

Fra : Gerner

Dato : 08-08-04 17:17

On Sun, 8 Aug 2004 16:58:18 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Basisbank.dk, som jeg har spurgt i mangel af autoritative svar her, har

Hvordan du kan forvente et autoritativt svar i gruppen er en gåde, men du fik et
de facto svar der var 100% korrekt vedrørende bankens rolle i en dødsbosag.
At få adgang til en afdøds netbank giver ingen mening da banken har pligt til at
lukke adgangen så snart de får besked om kontohavers død.
Desuden kan en bobestyrer (advokat eller privat) indhente oplysninger hos banken
uden en skifteretsattest da oplysningerne skal påføres skifteblanketten.
Skifteretsattesten bruges kun over for banken for at fortælle hvor evt. beløb
skal overføres til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-08-04 17:23

Gerner skrev sålydende:

> At få adgang til en afdøds netbank giver ingen mening da banken har
> pligt til at lukke adgangen så snart de får besked om kontohavers død.

Det var ikke adgangen til kroner og øre, der var mit problem, men ved
flittig brug af internetbank efterlades intet papirspor blandt afdødes
papirer, og det er adgangen til at se, hvad afdøde har brugt penge til,
har haft af faste betalinger, fremtidige forpligtelser osv., der
forekommer mig interessant - de oplysninger, som de efterladte normalt
vil finde i papirform.

høa

Fra : Gerner

Dato : 08-08-04 21:25

On Sun, 8 Aug 2004 18:22:51 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
> [...]

>har haft af faste betalinger, fremtidige forpligtelser osv., der
>forekommer mig interessant - de oplysninger, som de efterladte normalt

Nu har jeg lige gennemført et dødsbo som bobestyrer, og adgang til kontoudtog,
være sig papirudgaver som internetudgaver er rent faktisk ligegyldigt som andet
end kontrol af de regninger der rent faktisk er betalt via netbank m.m.

Det afdøde havde regninger på og de regninger der er betalt findes jo i
papirform, for det er grundlaget for at betale. Hvis det hele skal være eller er
sporløst skal regningerne jo også være kommet frem via internettet, og så kan de
jo også spores i computeren.

(dette sagt ved behandlig i en ideel verden)

Hvis afdøde har købt noget over internet med visa eller andet kreditkort samt
dankort, vil der være kviteringer på computeren.
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Gevaldi

Dato : 06-08-04 17:28

Hugo Østergaard-Andersen skriblede:
> Er der nogen, der har kendskab til reglerne om og/eller erfaring med,
> hvorledes skifteretten/arvinger får adgang til afdødes internetbank og
> E-boks? Hvad gør man, hvis arvingerne ikke er it-brugere?

Indeholdet i e-boks bliver brændt på et
interaktivt bål, og indestående på net
konti går til vedligeholdelse af internettet.

Sorry ku æ la vær :D

--
/Gevaldi

Fra : Gerner

Dato : 06-08-04 21:27

On Fri, 6 Aug 2004 18:28:11 +0200, "Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hugo Østergaard-Andersen skriblede:
>
>Indeholdet i e-boks bliver brændt på et
>interaktivt bål, og indestående på net
>konti går til vedligeholdelse af internettet.
>
>Sorry ku æ la vær :D

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 09:45

Gevaldi wrote:

> Indeholdet i e-boks bliver brændt på et
> interaktivt bål, og indestående på net
> konti går til vedligeholdelse af internettet.
>
> Sorry ku æ la vær :D

Det var da usædvanlig dårlig humor. I dette forum!

Havde du sendt den i dk.snak.vittigheder, så ville jeg faktisk mene, at
det er sjovt.

Men her, hvor rigtige problemer søges løst. Sorry dude. Magen til
dårlig opførsel skal man lede længe efter.

Vil du være venlig, at undlade den type humor udenfor
dk.snak.vittigheder.

Det kunne jo være, at Hugo Østergaard-Andersen netop sidder i en
situation, hvor han skal håndtere et dødsfald i nærmeste familie. Og
derfor ikke har behov for (læs: overskud til) den slags dumsmarte
bemærkninger.

Med knap så venlige hilsner

Carsten Riis

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 07-08-04 08:37

Hugo Østergaard-Andersen skrev sålydende:

> Er der nogen, der har kendskab til reglerne om og/eller erfaring med,
> hvorledes skifteretten/arvinger får adgang til afdødes internetbank og
> E-boks? Hvad gør man, hvis arvingerne ikke er it-brugere?

Jeg har nu spurgt e-Boks og lynhurtigt fået følgende svar:

"Der gives ikke automatisk adgang til en e-Boks ved dødsfald. Det er
derfor en god ide, at du gør et familiemedlem opmærksom på, at du har en
e-Boks. I tilfælde af dødsfald vil familien kunne få adgang til din
e-Boks og eventuelt hjælp til udprintning af indholdet.

Jeg håber, dette besvarer spørgsmålet, ellers hører vi gerne fra dig
igen.

Med venlig hilsen

Sanne Hvid

e-Boks Information"

høa

Fra : Gerner

Dato : 07-08-04 12:28

On Sat, 7 Aug 2004 09:36:35 +0200, Hugo Østergaard-Andersen

Det ser da temmelig selvmodsigende ud.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 07-08-04 12:35

Gerner skrev sålydende:

> Det ser da temmelig selvmodsigende ud.

Beskeden er, at de efterladte selv må være opmærksom på, at afdøde har
en e-Boks, men at de så kan få adgang til den. Selvmodsigende er det vel
næppe, men heller ikke helt betryggende.

høa