Adoption
Fra : Henning S Christians~

Dato : 06-08-04 16:32

Hejsa.
Er lidt i tvivl om dette så derfor, hvis en voksen (40år) bliver adopteret
af sin mors mand idag mister han så arveretten fra sin oprindelige far

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-08-04 18:36

Scripsit "Henning S Christiansen" <fjernmig-henning@mail.tdcadsl.dk>

> Er lidt i tvivl om dette så derfor, hvis en voksen (40år) bliver adopteret
> af sin mors mand idag mister han så arveretten fra sin oprindelige far

Ja. Adoptionsloven §16

§ 16. Ved adoption indtræder samme retsforhold mellem adoptant og
adoptivbarn som mellem forældre og deres barn, og adoptivbarnet og
dets livsarvinger arver og arves af adoptanten og dennes slægt, som
om adoptivbarnet var adoptantens eget barn. Samtidig bortfalder
retsforholdet mellem adoptivbarnet og dets oprindelige slægt.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-04 22:46

Henning Makholm skrev:

>Ja. Adoptionsloven §16

Kan en voksen blive adopteret?

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 06-08-04 23:01

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Kan en voksen blive adopteret?

"Der er ikke i adoptionsloven fastsat regler om en øvre aldersgrænse for
adoption af "voksne" børn.

Ifølge adoptionslovens § 2 skal adoptionen imidlertid etablere et
forældre/barn forhold eller bekræfte et allerede bestående forhold af
denne karakter. I overensstemmelse hermed kan en person over 18 år kun
adopteres, hvis den pågældende har været opfostret hos ansøgeren.

For at sikre, at der er tale om et stabilt forældre/barn forhold,
stilles der i praksis krav om, at opfostringen af barnet har bestået i
omkring 6 år eller derover, før barnet fyldte 18 år.

Indgives en ansøgning om adoption umiddelbart efter, at barnet er fyldt
18 år, kan adoption dog tillades, når der er tale om en kortere
opfostringstid, normalt 3 år.

Der kan ved grænsetilfælde lægges vægt på en række konkrete forhold,
herunder om der er fællesbørn, om "barnet" er ude- eller hjemmeboende,
om "barnet" er samlevende eller gift, selv har børn, og baggrunden for
den sene ansøgning.

Det bemærkes, at en række af de hensyn, der ofte ligger bag ønsket om
adoption af voksne børn, kan imødekommes ved navnelovens regler om at
antage en stedforælders efternavn, samt ved oprettelsen af testamente,
idet bemærkes, at stedbørn og biologiske børn er sidestillede i arve- og
gaveafgiftsmæssig henseende. "

Citeret fra:
http://www.civildir.dk/blanketter/Vejledningadoption/Vejledning_2version.pdf

høa

Fra : Henning S Christians~

Dato : 08-08-04 13:15

Ved i hvad omkostningerne løber op i ved en sådan adoption CA.

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4113ff99$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-08-04 14:00

Henning S Christiansen skrev sålydende:

> Ved i hvad omkostningerne løber op i ved en sådan adoption CA.

Ingenting, hvis I selv klarer papirarbejdet (blanketter osv. på
http://www.statsamt.dk/), ellers et honorar til en advokat på nogle
tusinde kroner, hvis I skal have hjælp.

høa