Færdselsloven - krav til fodtøj
Fra : BB

Dato : 04-08-04 20:54

Er der nogen som kan finde frem til eventuelle krav til fodbeklædning i
forbindelse med bilkørsel i loven eller i tilhørende bekendtgørelser og
cirkulærer.

Med andre ord er det tilladt at køre med bare fødder, strømpesokker, træsko,
højhælede etc.

BB

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-08-04 22:15

> [...]
> cirkulærer.
>
> Med andre ord er det tilladt at køre med bare fødder, strømpesokker,

"Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B" fra Rigspolitiet, på
side 33 står der et par linier om det du spørger efter:

Eleven skal have kendskab til følgende:

- Betjening af koblings-, speeder- og bremsepedal med uhensigtsmæssigt
fodtøj, kan medføre risiko for fejlbetjening.

Se selv her:
www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf
side 33

I færdselsloven står der ikke noget om fodtøj eller beklædning, men
færdselsloven har en grundregel for al færdsel. Det er:

§3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.

Så jeg vil under henvisning til §3 sige at føreren skal sikre sig at kunne
betjene bilen forsvarligt, herunder sørge for at kunne betjene pedalerne
ordentligt.

Mvh

Emil

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-08-04 22:38

Scripsit "BB" <bbslet@hotmail.com>

> Er der nogen som kan finde frem til eventuelle krav til fodbeklædning i
> forbindelse med bilkørsel i loven eller i tilhørende bekendtgørelser og
> cirkulærer.

Jeg kan ikke finde noget. Jeg må indrømme at jeg ikke har nærlæst
samtligte 287 bekendtgørelser som Retsinformation henfører til
færdselsloven, men jeg tror ikke der er nogen detailbestemmelser.

Derimod kan det tænkes at færdselslovens §54:

§54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af
nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel
på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af
lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude
af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

kan bringes i anvendelse, idet det måske kan falde under "af lignende
årsager" at anvende fodtøj der forhindrer én i at betjene bilens
pedaler med den fornødne sikkerhed og styrke.

Sådan en risiko er ikke helt teoretisk; jeg har hørt anekdoter fra
folk der har fået sig en forskrækkelse og pludselig ikke kunne nå
bremsen fordi deres klipklap-sandaler viklede sig ind i pedalerne.

Fra USA kendes enkelte tilfælde hvor folk er blevet tiltalt for
"reckless driving" efter at have kørt med bare fødder. De af dem der
er endt i retten, er dog i alle de tilfælde jeg har hørt om, endt med
frifindelse. (Men det siger jo hverken buh eller bæh om retstilstanden
i *Danmark*).

Den bedste sikkerhed for at der ikke findes nogen regler får du nok
ved at spørge Rigspolitiets Færdselsafdeling:

Rigspolitichefen afd I
Ellebjergvej 52, 2.
2450 København SV

rpchi(snabela)politi.dk

(Bemærk at de vist ikke gider svare pr email, så elektroniske
henvendelser skal indholde dit navn og postadresse).

Hvis du svarer og får svar, vil jeg være meget interesseret i
resultatet.

FUT dk.videnskab.jura (fra krydspostning med dk.fritid.bil)

--
Henning Makholm "What the hedgehog sang is not evidence."

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-08-04 22:40

In dk.videnskab.jura Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> Fra USA kendes enkelte tilfælde hvor folk er blevet tiltalt for
> "reckless driving" efter at have kørt med bare fødder.
<snip>

Min kørelærer foreslog mig at køre uden sko på i 'kravlegården', da jeg
ikke mente jeg kunne finde pedalerne ordenligt med sko på. Det virkede
faktisk fint, omend man ikke skal være pivet hvis man skal lave en
katastrofeopbremsning.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 00:00

Rune B. Broberg skrev:

> [...]
>ikke mente jeg kunne finde pedalerne ordenligt med sko på. Det virkede
>faktisk fint, omend man ikke skal være pivet hvis man skal lave en

Med fodtøj på tager pedalerne mere kontant ved end med bløde
fødder - og det er først i paniksituationen at forskellen bliver
kritisk.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-04 00:47

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Med fodtøj på tager pedalerne mere kontant ved end med bløde
> fødder - og det er først i paniksituationen at forskellen bliver
> kritisk.

Har du prøvet?

De yderste 5-10 mm af huden under fødderne er rigtignok mere elastisk
end skosåler, men det betyder ingenlunde at fødderne som sådan er
amorfe klumper modellervoks hele vejen igennem. Skofri fødder er
*fleksible* og i stand til at koncentere muskelpåvirkningen der hvor
der er brug for den. Det er noget ganske andet end at være "bløde".

Selv hvis man har en sko uden om foden, skal trædepuderne jo i øvrigt
stadig trykkes sammen, før kraften fra musklerne (som angriber
skelettet inden i foden) når frem til pedalen.

--
Henning Makholm "Unmetered water, dear. Run it deep."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 02:10

Henning Makholm skrev:

>Har du prøvet?

Ja, jeg har kørt med både strømpesokker og bare tæer (dog ikke på
én gang). Jeg bryder mig overhovedet ikke om det.

--
Bertel

Fra : phk

Dato : 06-08-04 08:55

> Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Har du prøvet?

Jeg har prøvet under tidskørsel. Det fungerede udemærket indtil jeg skulle
stoppe i målområdet. En sten havde forvildet sig op under mine fødder. Jeg
fik bremset men det var under stor smerte, og jeg er glad for den ikke var
skarp.

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas H.

Dato : 05-08-04 07:39

> [...]
> "reckless driving" efter at have kørt med bare fødder. De af dem der
> er endt i retten, er dog i alle de tilfælde jeg har hørt om, endt med

Nu er det jo "overthere", der kan man sikkert sagsøge bilfabrikanten for 2
milliarder, fordi der ikke stod i betjeningsvejledningen, at man ikke må
køre med svømmefødder eller ski

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-08-04 09:04

Henning Makholm wrote:

> [...]
> årsager" at anvende fodtøj der forhindrer én i at betjene bilens
> pedaler med den fornødne sikkerhed og styrke.

§ 54 kan ikke bruges - den handler om "indefra kommende" årsager.

Jeg har svært ved at se, at man skulle kunne blive dømt for at køre
barfodet. Skulle det ske, ville § 3 umiddelbart være den mest naturlige
paragraf at anvende.

--
Reino

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-04 23:09

> Jeg kan ikke finde noget. Jeg må indrømme at jeg ikke har nærlæst
> samtligte 287 bekendtgørelser som Retsinformation henfører til
> færdselsloven, men jeg tror ikke der er nogen detailbestemmelser.

Jeg tror heller ikke der er krav,påbud. Det forekommer mig at en kvindelig
HT-chauffør, som kørte en ihjel på Rådhuspladsen pga. højhælede sko, for >10
år siden, blev sigtet for uagtsomt manddrab. Men om hun blev dømt el. evt.
straf ???. Selv kan jeg godt lide at køre m. bare fødder her i sommervarmen,
men man skal have sko med, ellers får man tit en ubehagelig overraskelse når
man når bestemmelsesstedet ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 23:17

> [...]
>10
> år siden, blev sigtet for uagtsomt manddrab.

Det bliver man altid i forbindelse med trafikdrab.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-04 23:47

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Det bliver man altid i forbindelse med trafikdrab.

Ok, men som jeg husker det, var det uhensigtsmæssige fodtøj nævnt specielt i
anklageskriftet.

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-08-04 09:15

Jan W. Nielsen wrote:

> Det bliver man altid i forbindelse med trafikdrab.

Ahh - det er nu ikke rigtigt. Hvis en person f.eks. løber ud foran en bil,
der i øvrigt overholder færdselsloven, og bliver dræbt, vil bilisten ikke
blive sigtet.

--
Reino

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-08-04 19:13

Reino Andersen skrev:

> Ahh - det er nu ikke rigtigt. Hvis en person f.eks. løber ud foran en
> bil, der i øvrigt overholder færdselsloven, og bliver dræbt, vil
> bilisten ikke blive sigtet.

Du må vide det: Hvis en fodgænger går over for råd og jeg knalder ham
ned hvorfor får jeg så en del af skylden pga. objektivt ansvar?

Jeg kører over for grønt men han skider på det hele og vader over for
rødt. Det kan da aldrig blive min skyld men er de jo alligevel jvnf. det
jeg lærte i sin tid.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas H.

Dato : 06-08-04 08:03

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører over for grønt men han skider på det hele og vader over for
> rødt. Det kan da aldrig blive min skyld men er de jo alligevel jvnf. det
> jeg lærte i sin tid.

Fordi os bilister skal passe på de dumme trafikanter ...er det ikke det ord?

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-08-04 10:46

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du må vide det: Hvis en fodgænger går over for råd og jeg knalder ham
> ned hvorfor får jeg så en del af skylden pga. objektivt ansvar?

Det er for at anspore bilister og andre stærke trafikanter til at være
ekstra opmærksomme. Der er ikke dødsstraf for at gå over for rødt.

En god regel generelt efter min mening, der til dels beskytter svage
trafikanter.

vh
Torben
både stærk og svag trafikant

Fra : Mikael L

Dato : 06-08-04 20:22

Der er ikke dødsstraf for at gå over for rødt.

Nogen gange er der

Mikael

Fra : _Carsten_

Dato : 06-08-04 20:27

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der er ikke dødsstraf for at gå over for rødt.
>
> Nogen gange er der
>
> Mikael

Hvorfor gå over for grønt, når du kan blive kørt over for rødt.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 24-08-04 12:24

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in message

> Jeg kører over for grønt men han skider på det hele og vader over for
> rødt. Det kan da aldrig blive min skyld men er de jo alligevel jvnf. det
> jeg lærte i sin tid.

Det er ikke automatisk din skyld. Men færdselsloven har omvendt
bevisbyrde:

Hvis du slår mig ned med en ølflaske på et værtshus, skal jeg bevise, at
det var dig der gjorde det.
Hvis du kører mig ned med din Wartburg convertible, skal du bevise, at
du ikke kunne undgå ulykken.

Dvs., at når Svendbent render over for rødt lys, skal du trykke
bremsepedalen ud gennem bunden af vognen for at undgå en ulykke. Hvis du
har overholdt hastigheden, kørt efter forholdene, orienteret dig
grundigt, og lavet adskillige meters bremsespor, ja så kan du ikke
rigtigt gøre mere. Og så bliver du ikke kendt skyldig i at Svendbent har
fået redesignet sin krop.

Reglen er til for at sikre, at hårde trafikanter tager mest muligt
hensyn til bløde trafikanter, og gælder således ikke i et sammenstød
mellem 2 biler.

Mvh. JIB

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-08-04 22:52

On Wed, 4 Aug 2004 21:53:33 +0200, "BB" <bbslet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>cirkulærer.
>
>Med andre ord er det tilladt at køre med bare fødder, strømpesokker, træsko,

Tja, jeg kan ikke mærke forskel om jeg kører i mine militæstøvler (Ikke
DK udgaven) eller alm fodtøj. Men kunne nu ikke tænke mig at prøve at
køre barfodet
Flemming Jacobsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 04-08-04 23:52

> Tja, jeg kan ikke mærke forskel om jeg kører i mine militæstøvler (Ikke
> DK udgaven) eller alm fodtøj. Men kunne nu ikke tænke mig at prøve at
> køre barfodet

Hvorfor ikke, det gør jeg da masser af gange, altså køre barfodet. Men jeg
kører i en bil med automatgear, så bremse og speederpedalen er noget bredere
end en bil med alle tre pedaler, betyder det noget?

Mvh

Emil

Fra : HC

Dato : 05-08-04 06:47

Barfodet................

Jeg har da lige været en tur til Italien men campingvogn på krogen, og alle
3600 km er da blevet kørt barfodet.
Det syntes jeg er rarer ved lange stræk, og kan da ikke se at det skulle
være et problem.

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-08-04 08:18

HC wrote:
> [...]
> og alle 3600 km er da blevet kørt barfodet.
> Det syntes jeg er rarer ved lange stræk, og kan da ikke se at det

Naturligvis er det lovligt at køre med bare fødder. Rigtig mange
lastvognschauffører stiller fodtøjet, enkelte har endog skifte fodtøj i
bilen.

Har selv kørt eksport, kørte næsten altid barfodet. Mener faktisk man har
bedre føling med pedalerne med bare fødder/strømpesokker.

Udøvelse af tilstrækkeligt pedaltryk er ikke et problem, i fald det er, vil
det formentlig være ulovligt at køre i køretøjet p.g.a. defekt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-08-04 08:43

"Hans L. Jørgensen" wrote

> Har selv kørt eksport, kørte næsten altid barfodet. Mener faktisk man
har
> bedre føling med pedalerne med bare fødder/strømpesokker.

hehe, jeg kunne forestille mig at man har bedre føling med dosering af
trykluften

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:58

> [...]
> cirkulærer.
>
> Med andre ord er det tilladt at køre med bare fødder, strømpesokker,

Jeg har flere gange fået min mondeo til at lave nogle gevaldige hop om
vinteren når der sidder en anelse sne under skoene. De bliver glatte ad h
til. Det med at banke skoene virker ikke altid 100.0%.
Man får sig en grim forskrækkelse når foden pludselig ryger af koblingen
eller bremsen fordi det er glat eller vådt.

Og NEJ gummiet på pedalerne fejler intet og mit fodtøj er også OK. Man kan
bare ikke banke sine sko og vippe dem ind og så er de 100% tørre.

Heldigvis har jeg ikke kørt ind i garageporten endnu, men det har været tæt
på :o///

--
Tom

Fra : _Carsten_

Dato : 06-08-04 10:00

> [...]
> Man får sig en grim forskrækkelse når foden pludselig ryger af koblingen
> eller bremsen fordi det er glat eller vådt.

Det har jeg også prøvet, det ubehagelige var at min fod røg ind mellem 2
pedaler og sad fast så jeg ikke lige kunne trække foden tilbage igen, med
det samme, det kunne havet blevet farligt.

Carsten

Fra : phk

Dato : 24-08-04 11:38

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som kan finde frem til eventuelle krav til fodbeklædning i
> forbindelse med bilkørsel i loven eller i tilhørende bekendtgørelser og
> cirkulærer.

Der er ingen regler i DK. Men det er forbudt i Tyskland at køre uden fodtøj
eller at køre i dip-dapper.

--
Per, Esbjerg

Fra : Christabel & Anders

Dato : 24-08-04 13:32

Hmmm!!!!
Den gang jeg tog kørekort havde min kørelære først en peugeot 306, hvor
pedalerne sad så tæt at mine store fødder ikke kunne træde på speedere uden
at træde på bremsen også!!!! Så det endte med at han bad mig tage skoene af
og så gik det fint!!!! Senere købte fik han en sprit ny peugeot 406 - den
kom nemlig på markedet, mens jeg tog kørekort. Så kunne jeg køre bil, med
sko på!!!!!

Mener ikke at mine fødder som er størrelse 45 er specielt store, så at jeg
trådte på bremsen og speederen på sammen tid, har nok skyldtes at jeg var
lidt nervøs og måske har pedalerne siddet lidt tætte.
Konklusionen må i midlertidig være at kørelærene i DK, intet har i mod at
folk køre i strømpefødder. Jeg kan i dag også godt lide, at køre i tykke
hjemmestrikkede strømper når der skal køres langt..........

Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spillede!
Bed and breakfast i Nordjylland? Klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast