Lov om bindingsperiode
Fra : Pilgaard

Dato : 03-08-04 20:58

Jeg har set at mange webhoteller binder en for 12 måneder, men må de det
ifg. loven? Hvilken lov skal man kigge efter for webhoteller?

/Pilgaard

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-04 21:08

Pilgaard <k-pilgaard@ofir.dk> wrote:

> Jeg har set at mange webhoteller binder en for 12 måneder, men må
> de det ifg. loven? Hvilken lov skal man kigge efter for webhoteller?

Du er ikke bundet af noget? Men du forudbetaler typisk hosting ydelsen,
som f.eks. dækker en periode på 12 måneder.

--
Jesper Lund

Fra : Pilgaard

Dato : 03-08-04 22:26

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev

> Du er ikke bundet af noget? Men du forudbetaler typisk hosting ydelsen,
> som f.eks. dækker en periode på 12 måneder.

Sådan kan man også sige det, men efter de 12 måneder så får man en faktura
på 12 måneder mere. Men hvad siger loven må de det? telefon selvskaber må
kun 6 måneder ved forbruger? Hvad siger loven og hvilken skal rette sig
efter?

/Pilgaard

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-04 22:57

> [...]
> faktura på 12 måneder mere. Men hvad siger loven må de det? telefon
> selvskaber må kun 6 måneder ved forbruger? Hvad siger loven og

Din aftale med webhotellet er at du forudbetaler ydelsen for 12 måneder.
Ofte er det jo relativt små beløb du betaler, så det virker meget
fornuftigt at de kun fakturerer dig en gang om året.

Det relevante spørgsmål er snarere om du har ret til tilbagebetaling af
det forudbetalte beløb hvis du opsiger midt i perioden (de 12 måneder
som du har betalt for). Hvis du er forbruger, må det være
Forbrugeraftalelovens §25-26 som du skal kigge på (pastet ind nedenfor).
Om denne paragraf gælder for et webhotel skal jeg dog ikke kunne sige.

§ 25. Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den erhvervsdrivende
til mod vederlag at foretage tilsyn eller vedligeholdelse af fast
ejendom eller løsøre, at udføre vagt- eller redningstjeneste, at give
undervisning, at udføre bogførings-, regnskabs- eller
revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende
tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9 måneder efter aftalens
indgåelse, opsige aftalen med 3 måneders varsel til udgangen af en
måned.

Stk. 2. Med samme varsel kan forbrugeren, når der er forløbet 3 måneder
efter aftalens indgåelse, opsige en aftale om tegning af abonnement på
aviser, ugeblade og tidsskrifter og om løbende bogudgivelser af ikke
forud fastlagt omfang. Det samme gælder ved aftale om køb af et bogværk,
ifølge hvilken de enkelte bind skal leveres efterhånden, såfremt aftalen
er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud uden for fast
forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr. 2.

Stk. 3. En aftale omfattet af stk. 1 og 2, der er indgået ved anvendelse
af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse, som tydeligt
angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra hvilket tidspunkt
aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen må ikke være uforenelig
med forbrugerens ret til opsigelse efter stk. 1 og 2.

§ 26. Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en
periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge
opsigelsen, skal vederlaget for denne periode straks tilbagebetales.

--
Jesper Lund

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-08-04 18:58

On Tue, 3 Aug 2004 23:56:34 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

> [...]
>Forbrugeraftalelovens §25-26 som du skal kigge på (pastet ind nedenfor).
>Om denne paragraf gælder for et webhotel skal jeg dog ikke kunne sige.

Et webhotelabonnement kan være en forbrugerydelse, men vil formentlig
typisk være en forening eller en erhvervsdrivende.
Hvis det er en erhvervsdrivende, så dækker forbrugerbeskyttelseslovene
ikke, men hvad hvis det er en forening?

/Knud