Testamente?
Fra : Morten L

Dato : 03-08-04 20:10

Hej, jeg er lidt rundt på gulvet og håber der er nogle som kan hjælpe mig
lidt.

Situationen er denne - jeg bor sammen med min kæreste og mine 2 børn (begge
to med fælles forældre myndighed), hvor min kæreste er mor til den ene af
dem, huset står kun i mit navn da jeg havde det da vi mødtes. Jeg rejser
lidt rundt i verden for mit arbejde, og er nu begyndt at tænke lidt over
hvad der nu ville ske hvis der nu skulle ske mig noget, nu hvor alt står i
mit navn.

Såvidt jeg kan forstå, er det bedste at gifte sig, men vil det ikke sige at
min kæreste får 1/3 af hvad jeg ejer, og vil hun så skulle købe 2/3 af huset
af børnene??

Eller kan man testamentere hende huset/værdierne?? eller vil det være det
samme som at
være gift?

Jeg har også et par livsforsikringer men de står til børnene (fik en til min
første søn da jeg var alene med ham, den går så nu til begge børnene), har
også en gennem dansk metal som også som standard må ryge til børnene.

Hvad vil være smart i dette tilfælde, skal man til en advokat for at få
lavet et testamente eller kan man lave det selv og få det "tinglyst" eller
hvad det nu hedder???

--

Regards
Morten

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 04-08-04 07:54

Morten L wrote:
> Hej, jeg er lidt rundt på gulvet og håber der er nogle som kan hjælpe mig
> lidt.
[snip]

Hej Morten, jeg kan ikke på stående fod svare på dine spørgsmål, men jeg
tror at du kan finde svar på de fleste af dem på f.eks.
direkteadvokater's hjemmeside.

Ring evt. dem (eller nogle andre) og spørg; jeg ved at de ikke tager
gebyr bare for at forklare dig fordele/ulemper; har selv stået i omtrent
samme situation som sig, og fik udarbejdet et testamente+en
samejeoverenskomst hos dem for ~4500 kr. Hvis du allerede har adgang til
en eksisterende kan du i princippet også bare ændre de relevante ting og
få det tinglyst (vil jeg tro); i mine papirer står der at det koster
1400 kr at tinglyse samejeoverenskomsten.

Jeg ved ikke om man juridisk står bedre ved at tinglyse; i princippet
burde begge underskrifter og en god bankboks vel være nok?

Med venlig hilsen Preben