PC -> forstærker = sidstnævnte brændt af
Fra : Kim Petersen

Dato : 03-08-04 14:14

Jeg er i dk.teknik.lyd blevet foreslået at spørge her, så jeg prøver lige.
En søgning på lignende sager via Google Groups var frugtesløs.

En veninde er kommet til at brænde sin forstærker af da hun sluttede den til
lydudgangen på en PC, naturligvis mens der var strøm på. Dumm gelaufen, ja.
Men kan man på nogen som helst fornuftig måde få garantien til at dække?

Forstærkeren er købt i Hifi Klubben for ca. 3 måneder siden. Her fortalte
hun ekspedienten om at den skulle tilsluttes til en PC, men blev i den
sammenhæng ikke oplyst om at man skal passe på når man forbinder sagerne,
dvs. de må ikke være tilsluttet strøm. Hun har så lige fået gang i sin PC
igen, efter en kraftig ombygning, og så opstod problemet. Jeg er godt klar
over at man selvfølgelig ikke bør forbinde ting med strøm på, men det plejer
jo normalt ikke at være noget problem, mens risikoen ved PC -> forstærker er
ret stor.

Mvh.
Kim

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-08-04 14:24

Kim Petersen wrote:
> [...]
> jo normalt ikke at være noget problem, mens risikoen ved PC -> forstærker er

Eftersom det er en selvforskyldt skade bør hendes reklamationsret ikke
udløse en ny vare eller en gratis reparation.
Fejlen har jo netop ikke været der fra starten.

Derudover står der i de fleste brugsanvisninger til elektronisk udstyr
at det ikke må tilsluttes andre ting mens der er strøm på.
Så man må sige at hun burde have været advaret.
Eller er det ikke nok at sådan noget står i en brugsanvisning?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Kim Petersen

Dato : 03-08-04 14:44

> Eftersom det er en selvforskyldt skade bør hendes reklamationsret ikke
> udløse en ny vare eller en gratis reparation.
> Fejlen har jo netop ikke været der fra starten.

Jeg må erklære mig enig, men ville lige høre ad...

> [...]
> Så man må sige at hun burde have været advaret.
> Eller er det ikke nok at sådan noget står i en brugsanvisning?

Det gør der sandsynligvis, ja. Men lur mig om den er blevet læst

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 03-08-04 16:20

Kim Petersen skrev sålydende:

> Det gør der sandsynligvis, ja. Men lur mig om den er blevet læst

Jeg har ladet mig fortælle, at importører af fx ovne og komfurer må
sørge for, at brugsanvisninger og lign. ikke ligger i ovnen, fordi det
er en typisk dansk (modsat fx tysk) måde at agere på, at man tænder for
apparatet uden først at kigge ind i ovnen, end mindre selvfølgelig at
læse brugsanvisningen.

høa