Telia UnLtd
Fra : Kasper Tidemann

Dato : 01-08-04 22:05

Hej alle.

Undskyld min sikkert rungende naivitet, men jeg kan ikke undgå at undre mig
over Telias nye koncept, UnLtd. "UnLtd" er selvfølgelig en forkortelse af
"Unlimited", som jo betyder "ubegrænset". På Telias hjemmeside står der
følgende (på http://www.teliaunltd.dk/main.asp):

"Tal ubegrænset i din mobiltelefon for 400 kr. om måneden. Hvis du er en af
dem, der har mobiltelefonen ved øret hele dagen, kan det nu blive en
realitet med Telia UnLtd® - tilmed uden efterfølgende kedelige overraskelser
på mobilregningen.
[..]
Hver samtale må vare op til 1 time. På hverdage dog max. 3 timers samtale
mellem kl. 8-16 pr. dag."

Jamen - så er det jo ikke ubegrænset alligevel? I toppen står der
"ubegrænset", i bunden kommer der alligevel begrænsning på. Er det lovligt
at kalde noget ubegrænset, når det ikke er det? Hvis ja, er det så også
lovligt at kalde vand for benzin osv.? - Eller er det simpelthen lovligt at
bruge ord, hvis betydning man tilsidesætter for at fange kunderne?

Med venlig hilsen
Kasper Tidemann

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-08-04 22:11

On 2004-08-01, Kasper Tidemann <postNOSPAM@zuljin.dk> wrote:

> [...]
> over Telias nye koncept, UnLtd. "UnLtd" er selvfølgelig en forkortelse af
> "Unlimited", som jo betyder "ubegrænset". På Telias hjemmeside står der

Er google holdt op med at virke?
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=telia+unlimited+group%3Adk.videnskab.jura&btnG=Search

--
Andreas Plesner Jacobsen | I demand IMPUNITY!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-08-04 11:30

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> On 2004-08-01, Kasper Tidemann <postNOSPAM@zuljin.dk> wrote:
>
> Er google holdt op med at virke?

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=telia+unlimited+group%3Adk.videnskab.jura&btnG=Search

Er det virkelig nødvendigt med den uforskammede tone?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-08-04 11:42

On 2004-08-02, Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Er det virkelig nødvendigt med den uforskammede tone?

Du har ret, det er virkelig uforskammet at stille samme spørgsmål som
allerede er debateret for nylig.

FUT: dk.admin.netikette (som jeg ikke læser)

--
Andreas Plesner Jacobsen | So you're back... about time...

Fra : Kasper Tidemann

Dato : 03-08-04 02:05

> Er google holdt op med at virke?

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=telia+unlimited+group%3Adk.videnskab.jura&btnG=Search

Det håber jeg ikke, søgemaskinen er. Jeg skal næste gang huske at søge efter
det på google.com først. Mange tak for dit svar, om end formuleringen af det
var noget utilsigtet.

Med venlig hilsen
Kasper Tidemann

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-08-04 07:48

"Kasper Tidemann" <postNOSPAM@zuljin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [..]
> Hver samtale må vare op til 1 time. På hverdage dog max. 3 timers samtale

så vent til du ser det med småt, du må max kun snakke med folk UDEN FOR
telias net i 25% at den til du bruger telefonen, eller kan dit abo blive
opsagt eller du skal betal mere pr minut. Det står der heller ikke i
reklamernevel.

henrik

Fra : Martin Møller

Dato : 02-08-04 12:49

> [...]
> FOR telias net i 25% at den til du bruger telefonen, eller kan dit
> abo blive opsagt eller du skal betal mere pr minut. Det står der

Hvor på deres hjemmeside finder du den oplysning?
--
/Martin
- Ved svar på email - fjern SPAMFILTER i adressen.

Fra : Morten

Dato : 02-08-04 12:57

Telia har ret til uden varsel at afbryde forbindelsen og i visse tilfælde
hæve eller ændre aftalen samt kræve

kompensation hvis:

.. Telia vurderer, at anvendelsen af Telia UnLtd® sker i kommerciel øjemed.

.. Der dagligt i tidsrummet mellem kl. 8 og 16 på alle hverdage tales mere
end sammenlagt 3 timer.

.. Andel af trafik (dvs. forbruget opgjort i antal minutter og/eller antal
SMS) i andet dansk net end Telias på månedsbasis andrager mere end 25%.

Kilde:
http://www.teliamobile.dk/teliamobile-dk-html-da/pages/pdf/private/Produkter/UnLtd_freja_bet.pdf

Mvh Morten

Fra : Kim Petersen

Dato : 02-08-04 14:41

> . Der dagligt i tidsrummet mellem kl. 8 og 16 på alle hverdage tales mere
> end sammenlagt 3 timer.

Det falder jo fuldstændigt ved siden af sætningen "Hvis du er en af dem, der
> [...]

> . Andel af trafik (dvs. forbruget opgjort i antal minutter og/eller antal
> SMS) i andet dansk net end Telias på månedsbasis andrager mere end 25%.

Rystende.

Den med "uden efterfølgende kedelige overraskelser" holder da vist ikke vand
for hoveddelen af abonnenterne, de ryger sikkert direkte over de 25%. Her er
virkelig tale om grov vildledning.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-08-04 16:14

> [...]

KP> ikke vand for hoveddelen af abonnenterne, de ryger sikkert direkte
KP> over de 25%. Her er virkelig tale om grov vildledning.

"I andet dansk net" ville jeg opfatte som "roamet til Sonofons
GSM-net", ikke som "ringer til en TDC-abonnent".

Jeg tør ikke udtale mig om Telias dækning, men det ville overraske mig
hvis mange Telia-abonnenter foretager flere end 25% af deres samtaler
mens de roamer til en anden dansk udbyder end Telia.

/Benny

Fra : Daniel Overby

Dato : 02-08-04 16:59

> Jeg tør ikke udtale mig om Telias dækning, men det ville overraske mig
> hvis mange Telia-abonnenter foretager flere end 25% af deres samtaler
> mens de roamer til en anden dansk udbyder end Telia.

Eftersom Telia lige har købt Orange, som har DK's bedste dækning, så tror
jeg nok, at det vil være en ubetydelig del af opkaldene, der vil blive
foretaget fra andre net.

- Daniel

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 02-08-04 17:13

Daniel Overby wrote:

> Eftersom Telia lige har købt Orange, som har DK's bedste dækning, så
> tror jeg nok, at det vil være en ubetydelig del af opkaldene, der vil
> blive foretaget fra andre net.
>
> - Daniel

Øh... havde Orange virkelig sit eget net, roamede de ikke bare hos TDC og
Sonofon ?
Med Venlig Hilsen
Bo Bach Jensen
A: Top answers
Q: What's the most annoying thing on UseNet ?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-08-04 17:15

Bo Bach Jensen <bachy@nopost.dk> wrote:
> ?h... havde Orange virkelig sit eget net, roamede de ikke bare hos TDC og
> Sonofon ?

De droppede roaming helt for et par år siden, og har/havde eget net med
hvad der af et uafhængigt firma blev målt til at være landets bedste.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Kim Petersen

Dato : 03-08-04 07:38

> [...]
> hvis mange Telia-abonnenter foretager flere end 25% af deres samtaler
> mens de roamer til en anden dansk udbyder end Telia.

Ok, det er jo så noget andet, jeg læste det umiddelbart som "ringer til
kunde hos andet selskab", my bad. Men alligevel, den med "uden kedelige
overraskelser" kan godt blive kedelig alligevel, hvis man ikke tænker sig
om.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 03-08-04 10:08

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> wrote in message
> [...]
> kompensation hvis:
>
> . Der dagligt i tidsrummet mellem kl. 8 og 16 på alle hverdage tales mere

Er den egentlig ikke lidt mudret?... som jeg læser den skal man dagligt (det
vil sige flere dage i træk) tale mere end 3 timer mellem 8 og 16, men hvis
jeg gør den engang imellem, kan de vel ikke kræve kompensation ud fra den
formulering?

Fra : Daniel Overby

Dato : 02-08-04 17:01

> [...]
> telias net i 25% at den til du bruger telefonen, eller kan dit abo blive
> opsagt eller du skal betal mere pr minut. Det står der heller ikke i

Nej, men nu er der engang ikke plads til alle vilkårene i reklamen. Tænk
sig, hvis alle punkter fra abonnementet skulle citeres i reklamen!

Teoretisk set er det ikke ubegrænset tale, men reelt set er det jo.

- Daniel

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-08-04 15:52

Scripsit "Daniel Overby" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk>

> Nej, men nu er der engang ikke plads til alle vilkårene i reklamen. Tænk
> sig, hvis alle punkter fra abonnementet skulle citeres i reklamen!

Man skal bare lade være med at *modsige* vilkårene. Hvis man
reklamerer med "ubergrænset", siger man dermed også at der ingen
begrænsninger er. Det er det forstavelsen "u-" betyder på dansk.

Hvis man så alligevel har begrænsninger, bør man ikke anvende den
modstridende angivelse "ubegrænset".

> Teoretisk set er det ikke ubegrænset tale, men reelt set er det jo.

Nej. Reelt ubegrænset vil sige "ingen begrænsninger". Ikke "få
begrænsninger" eller "ingen begrænsninger udover dem her <bla bla bla>".

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,