Mangelfuld reparation??
Fra : Jan Andreasen

Dato : 01-08-04 21:31

Hej
Jeg har købt en HP printer i Bilka for ca. ½ år siden. Denne er gået i
stykker (papirfremføring og strømforsyning) og skal repareres.

Efter henvendelse i forretningen fik jeg at vide, at de ikke kunne hjælpe
mig - men kunne give et telefonnummer til HP's hotline/servicetelefon, som
så måske kunne hjælpe.

Er det så godt nok, at sælger vil afhjælpe manglen på denne måde??

Det må vel være "købelovens" §78, der her finder anvendelse??

Mvh Jan Andreasen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-04 22:12

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det så godt nok, at sælger vil afhjælpe manglen på denne måde??
>
> Det må vel være "købelovens" §78, der her finder anvendelse??

Jeg har set flere firmaer som gjorde opmærksom på, at efter 14 dage skulle
henvendelse ske til HP- support, nogle gange mindre.
Jeg har selv brugt dem et par gange, og det fungerer faktisk glimrende. Man
kontakter dem og får et rma nr. og en aftale om, at den defekte ting hentes
på bopælen af en vognmand.
Kort tid efter får man leveret en repareret/eller en ny på bopælen.
Da HP vist har denne aftale med alle forhandlere af deres produkter, er den
næppe i strid med købeloven, da garantien jo ikke er mindre eller dårligere,
end hvis det skal gennem forhandleren.

Kurt

Fra : Rasmus

Dato : 01-08-04 22:42

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> så måske kunne hjælpe.
>
> Er det så godt nok, at sælger vil afhjælpe manglen på denne måde??

.....har du ringet til nummeret og fået hjælp? Medarbejderne i butikken er
næppe kompetente til at give dig svar på om printeren er i stykker. Hotlines
til pc´ere og udstyr findes udelukkende fordi 9 ud af 10 gange er der ingen
defekt, men en betjeningsfejl af udstyret.

> Det må vel være "købelovens" §78, der her finder anvendelse??

Det er udelukkende for at give dig den bedste service de gør det, på min HP
printer til 987kr var det 2 års onsite afhentning hvis den gik i stykker.

mvh
Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 23:12

Jan Andreasen skrev:

>Jeg har købt en HP printer i Bilka for ca. ½ år siden. Denne er gået i
>stykker (papirfremføring og strømforsyning) og skal repareres.

Så træder købelovens mangelsbestemmelser i kraft.

>Efter henvendelse i forretningen fik jeg at vide, at de ikke kunne hjælpe
>mig - men kunne give et telefonnummer til HP's hotline/servicetelefon, som
>så måske kunne hjælpe.

Man har altid krav på at kunne henvende sig til sælger når man
vil have udbedret en mangel. Det er sådan set meget enkelt: Det
er ham man har en aftale med.

Sælger kan ikke fraskrive sig det ansvar på nogen måde.

Køber kan selv vælge at henvende sig et andet sted hvis det
bliver tilbudt.

>Er det så godt nok, at sælger vil afhjælpe manglen på denne måde?

Ja, hvis du er tilfreds med den ordning. Det kan godt ske at det
i praksis er den nemmeste/hurtigste måde at få problemet klaret
på, men der er ingen der kan tvinge dig til at acceptere den
løsning.

>Det må vel være "købelovens" §78, der her finder anvendelse?

Ja, og § 84:

§ 84.   Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
   producent eller en anden erhvervsdrivende, der i
   forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe
   eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er
   nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives
   til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet
   aftalen om købet for sælgeren.

De andre paragraffer fortæller hvad du har krav på over for
sælger. I § 84 står der at du *kan* henvende dig til andre.
Derfor er det dig der bestemmer.

--
Bertel

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 04-08-04 00:01

> [...]
> mig - men kunne give et telefonnummer til HP's hotline/servicetelefon, som

Måske ikke et særligt juridisk svar, men HP har en ordning (for alle deres
produkter), hvor HP sender et bud ud og henter produktet hos slutkunden.
Herefter modtager man så en ny/repareret/ombyttet vare indenfor 5 hverdage.

Så i praksis får du hurtigere reperation end de 2-3 uger det normalt tager
gennem forretningen.

Så summasumarum får du faktisk en bedre support. Printeren hentes og bringes
hos dig eller f.eks. arbejdet - uden omkostninger for dig.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.