Jan Andreasen skrev:
>Jeg har købt en HP printer i Bilka for ca. ½ år siden. Denne er gået i
>stykker (papirfremføring og strømforsyning) og skal repareres.
Så træder købelovens mangelsbestemmelser i kraft.
>Efter henvendelse i forretningen fik jeg at vide, at de ikke kunne hjælpe
>mig - men kunne give et telefonnummer til HP's hotline/servicetelefon, som
>så måske kunne hjælpe.
Man har altid krav på at kunne henvende sig til sælger når man
vil have udbedret en mangel. Det er sådan set meget enkelt: Det
er ham man har en aftale med.
Sælger kan ikke fraskrive sig det ansvar på nogen måde.
Køber kan selv vælge at henvende sig et andet sted hvis det
bliver tilbudt.
>Er det så godt nok, at sælger vil afhjælpe manglen på denne måde?
Ja, hvis du er tilfreds med den ordning. Det kan godt ske at det
i praksis er den nemmeste/hurtigste måde at få problemet klaret
på, men der er ingen der kan tvinge dig til at acceptere den
løsning.
>Det må vel være "købelovens" §78, der her finder anvendelse?
Ja, og § 84:
§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en
producent eller en anden erhvervsdrivende, der i
forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe
eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er
nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives
til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet
aftalen om købet for sælgeren.
De andre paragraffer fortæller hvad du har krav på over for
sælger. I § 84 står der at du *kan* henvende dig til andre.
Derfor er det dig der bestemmer.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/