Forudsætningslæren
Fra : PH

Dato : 01-08-04 05:13

Efter at have læst om forudsætningslæren i "Aftaler og mellemmænd" står jeg
tilbage med et par spørgsmål:

Såfremt en domstol begrunder en afgørelse med henvisning til
forudsætningslæren, hvad er det så konkret der henviser til? Er det den
samlede litteratur omkring emnet? Er det en eller anden, med tiden, opstået
domspraksis eller noget helt tredje? Jeg synes umiddelbart bogen slipper
uden om det spørgsmål.

Og så har jeg lidt svært ved at skelne mellem §36 og forudsætningslærens
dækningsområde.

Hvis der var en der kunne give konkrete eksempler på hvor domstolene, i dag,
ville benytte forudsætningslæren frem for §36 ville det gøre mig glad

mvh
PH

Fra : Rune Wold

Dato : 01-08-04 12:48

PH wrote:

[klip]

> Såfremt en domstol begrunder en afgørelse med henvisning til
> forudsætningslæren, hvad er det så konkret der henviser til?

Forudsætningslæren som sådan. Der er tale om en retsgrundsætning på lovs
neveau.

[klip]

> Er det den samlede litteratur omkring emnet?

Aldrig retslitteratur, da det ikke er retskilder.

[klip]

> Er det en anden, med tiden, opstået domspraksis eller noget
> helt tredje

Man vil nok også henvise til tidligere praksis, hvis det er relevant for
sagen. Men en henvisning alene for at slå fast at forudsætningslæren
findes er ikke nødvendig.

[klip]

> Og så har jeg lidt svært ved at skelne mellem §36 og
> forudsætningslærens dækningsområde.

Det er også svært, men jeg synes at kunne huske, at der er et helt
afsnit i AM, hvor sondringen gennemgåes. Det er iøvrigt fantastisk
skrevet af Jørgen Nørgaard.

[klip]

> Hvis der var en der kunne give konkrete eksempler på hvor domstolene,
> i dag, ville benytte forudsætningslæren frem for §36 ville det gøre
> mig glad

AFTL § 36 har i høj grad lavet et indhug i forudsætningslæren. Men der
er alligevel plads til den ved aftale af proffessionel erhvervsmæssig
karakter. F.eks. helt urimelige aftalevilkår vil kunne anses uvirksomme
med en henvisning til forudsætningslæren fremfor § 36.

/Rune Wold