Straffelovens tyveri §
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-04 09:59

Jeg har lige siddet og læst
http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=2532492/
hvor statsadvokaten for København udtaler sig om tyveriet af en mappe
fra Københavns Rådhus. Karsten Hjort mener ikke, at det er strafbart at
stjæle sådanne offentlige papirer fordi de ikke har nogen værdi.

Han drager også en analogi til, at det ikke ville være strafbart at
stjæle et kærestebrev og sælge det:

Hvordan hænger detter sammen med Straffeloven?
Hvordan skal vinding opfattes?

§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager
en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det
følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i
brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i
andet økonomisk øjemed.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : bem

Dato : 28-07-04 15:36

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> stjæle et kærestebrev og sælge det:
>
> Hvordan hænger detter sammen med Straffeloven?

Vinding er et økonomisk begreb i strfl. kap. 28. som jo har overskriften
"formueforbrydelser".

/Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-04 16:47

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev:

> Vinding er et økonomisk begreb i strfl. kap. 28. som jo har
> overskriften "formueforbrydelser".

Ja. Hvis vi tager eksemplet fra artiklen så sælges kærestebrevet. Det
må vel være uberettiget vinding og derved omfattet af §276?

Ligesom det vel også vil være uberettiget vinding når EB tjener penge
på aviser med artikler om Kramers manglende opfyldning af sine løfter?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : bem

Dato : 28-07-04 17:11

Morten Bjergstrøm wrote:

> Ja. Hvis vi tager eksemplet fra artiklen så sælges kærestebrevet. Det
> må vel være uberettiget vinding og derved omfattet af §276?

Ja, der er jeg også uenig med statsadvokaten - tyveriparagraffen taler
specifikt ikke om noget tab, men udelukkende tyvens vinding.

> Ligesom det vel også vil være uberettiget vinding når EB tjener penge
> på aviser med artikler om Kramers manglende opfyldning af sine løfter?

Du skal tænke på, at der kræves forsæt til hele gerningsindholdet. Det
betyder, at journalisten, som har taget mappen (det må være en forudsætning
for anvendelse af tyveripraragraffen, at det er en EB journalist, som har
fjernet dem) skal have gjort det for at skaffe sig selv eller EB økonomisk
vinding, og det tror jeg ikke man vil kunne komme igennem med. Journalisten
har vel i første instans gjort det for at få en god historie. At det så
medfører vinding, er vel bare en sidegevinst, og i hvert fald ikke nok til
at statuere forsæt.

/Bo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-07-04 21:48

bem wrote:

> Morten Bjergstrøm wrote:
-snip-

> [...]
> medfører vinding, er vel bare en sidegevinst, og i hvert fald ikke nok til

Ekstrabladet og medierne har også en utroligt væsentlig opgave i ethvert
demokrati, som går ud på at afsløre fup, snyd og iøvrigt oplyse borgerne
om forhold der er relevante og har betydning i samfundet (frit fra
hukommelsen - nogen kan sikkert finde en bedre formulering med google
fra presserådet eller hvad de nu hedder).

Dette berettiger medierne til at offentliggøre oplysninger som private
nok ikke ligeså let kunne slippe af sted med...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-04 07:33

> Ja, der er jeg også uenig med statsadvokaten - tyveriparagraffen
> taler specifikt ikke om noget tab, men udelukkende tyvens vinding.

Så er det ikke bare mig, der undrer sig. Det var rart.

> Du skal tænke på, at der kræves forsæt til hele gerningsindholdet.

Det er klart. Det var også mest for eksemplets skyld og ikke så meget
for en vurdering af den konkrete sag, der mest af alt er en storm i et
glas vand (men det er så en helt anden og irrellevant diskussion).

Det lyder ikke helt hen i vejret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-04 08:39

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

>>> Ja. Hvis vi tager eksemplet fra artiklen så sælges

> Så er det ikke bare mig, der undrer sig. Det var rart.

Statsadvokaten har nu halvt ændret holdning:
http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=2533858/

--
Morten