/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Spørgsmål omkring Løn sedler HASTER.
Fra : Lars Jørgensen // 27~


Dato : 26-07-04 15:58

Hejsa NG.

Håber i kan hjælpe.

Jeg har ladet mig fortælle at man skal have sin lønseddel dagen før lønnen
bliver udbetalt, men kan ikke finde hvor det står nogle steder.

Er der nogle der kan hjælpe mig med om det passer eller om jeg tager fejl.

Hvis jeg har ret, er der så en der kan hjælpe mig med hvor det står. Gerne
med paragraf og den slags.

På forhånd tak

Lars



 
 
Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 17:12

Lars Jørgensen // 2750 skrev sålydende:

>
> Jeg har ladet mig fortælle at man skal have sin lønseddel dagen før
> lønnen bliver udbetalt, men kan ikke finde hvor det står nogle steder.
>
> Er der nogle der kan hjælpe mig med om det passer eller om jeg tager
> fejl.
>
> Hvis jeg har ret, er der så en der kan hjælpe mig med hvor det står.
> Gerne med paragraf og den slags.
>

Det har Told og Skat en vejledning om her:
http://tinyurl.com/5e93h


--

Mvh
høa


Lars Jørgensen // 27~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen // 27~


Dato : 26-07-04 17:43


"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41052d39$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Lars Jørgensen // 2750 skrev sålydende:
>
> >
> > Jeg har ladet mig fortælle at man skal have sin lønseddel dagen før
> > lønnen bliver udbetalt, men kan ikke finde hvor det står nogle steder.
> >
> > Er der nogle der kan hjælpe mig med om det passer eller om jeg tager
> > fejl.
> >
> > Hvis jeg har ret, er der så en der kan hjælpe mig med hvor det står.
> > Gerne med paragraf og den slags.
> >
>
> Det har Told og Skat en vejledning om her:
> http://tinyurl.com/5e93h
>
Undskyld, men kan du hjælpe mig hvor jeg skal lede efter det. kan ikke lige
se noget omkring mit problem.

Lars
>
> --
>
> Mvh
> høa
>



Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 17:49

Lars Jørgensen // 2750 skrev sålydende:

>>
>> Det har Told og Skat en vejledning om her:
>> http://tinyurl.com/5e93h
>>
> Undskyld, men kan du hjælpe mig hvor jeg skal lede efter det. kan
> ikke lige se noget omkring mit problem.
>

Scroll lidt ned på siden, så står der:

"Den indeholdelsespligtige skal sammen med udbetaling af løn mv. give
lønmodtageren en opgørelse over AM-indkomst, A-indkomst, indeholdt
AM-bidrag og SP-bidrag og indeholdt A-skat, jf. KSLbek. § 31, stk. 3,
AMFL § 11, stk. 1 og 6 samt ATP-lovens § 17 f. Opgørelsen kan gives på
lønsedlen eller afregningsbilaget.

Lønsedlen skal også indeholde oplysning om den periode, indtægten
vedrører, udbetalerens navn, adresse og CVR/SE-nummer samt
lønmodtagerens navn og personnummer. I stedet for personnummer, kan
arbejdsgiveren benytte internt arbejdsnummer.

Lønmodtageren bør opbevare lønsedlen, da den er kvittering for
indeholdte AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat.

Hvis der hver måned udbetales det samme beløb fx i forbindelse med
pensionsudbetaling, er det tilstrækkeligt, at indkomstmodtageren
underrettes én gang, men hvis grundlaget for beregning af A-skat,
AM-bidrag og SP-bidrag ændres, skal indkomstmodtageren på ny
underrettes."



Kort sagt: lønsedlen skal komme sammen med lønudbetalingen. Der står
ikke noget om, at det skal være dagen før.

--

Mvh



høa


Lars Jørgensen // 27~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen // 27~


Dato : 26-07-04 17:55


"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:410535f0$0$35885$14726298@news.sunsite.dk...
> Lars Jørgensen // 2750 skrev sålydende:
>
> >>
> >> Det har Told og Skat en vejledning om her:
> >> http://tinyurl.com/5e93h
> >>
> > Undskyld, men kan du hjælpe mig hvor jeg skal lede efter det. kan
> > ikke lige se noget omkring mit problem.
> >
>
> Scroll lidt ned på siden, så står der:
>
> "Den indeholdelsespligtige skal sammen med udbetaling af løn mv. give
> lønmodtageren en opgørelse over AM-indkomst, A-indkomst, indeholdt
> AM-bidrag og SP-bidrag og indeholdt A-skat, jf. KSLbek. § 31, stk. 3,
> AMFL § 11, stk. 1 og 6 samt ATP-lovens § 17 f. Opgørelsen kan gives på
> lønsedlen eller afregningsbilaget.
>
> Lønsedlen skal også indeholde oplysning om den periode, indtægten
> vedrører, udbetalerens navn, adresse og CVR/SE-nummer samt
> lønmodtagerens navn og personnummer. I stedet for personnummer, kan
> arbejdsgiveren benytte internt arbejdsnummer.
>
> Lønmodtageren bør opbevare lønsedlen, da den er kvittering for
> indeholdte AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat.
>
> Hvis der hver måned udbetales det samme beløb fx i forbindelse med
> pensionsudbetaling, er det tilstrækkeligt, at indkomstmodtageren
> underrettes én gang, men hvis grundlaget for beregning af A-skat,
> AM-bidrag og SP-bidrag ændres, skal indkomstmodtageren på ny
> underrettes."
>
>
>
> Kort sagt: lønsedlen skal komme sammen med lønudbetalingen. Der står
> ikke noget om, at det skal være dagen før.
>
> --
>
> Mvh
Ja, det har jeg læst, men der står jo ikke rigtig noget om hvornår man skal
have sedlen i forhold til udbetalings dagen.

Lars
>
>
>
> høa
>



Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 17:59

Lars Jørgensen // 2750 skrev sålydende:


> Ja, det har jeg læst, men der står jo ikke rigtig noget om hvornår
> man skal have sedlen i forhold til udbetalings dagen.
>

"sammen med udbetaling af løn mv."

læser jeg som "samtidig med".

--

Mvh

høa


Knud Berggreen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Knud Berggreen


Dato : 26-07-04 18:39

On Mon, 26 Jul 2004 18:58:50 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

>
>> Ja, det har jeg læst, men der står jo ikke rigtig noget om hvornår
>> man skal have sedlen i forhold til udbetalings dagen.
>>
>
>"sammen med udbetaling af løn mv."
>
>læser jeg som "samtidig med".


Det kan heller ikke forstås på anden måde.
Hælnger også sammen med at de gode gammeldags lønposer til
kontantafregning var udformed med en lønseddel.

Jeg vil dog påstå, at der i den nævnte formulering ikke ligger noget
om at lønseddelen _skal_ være lønmodtageren i hænde samtidig med at
pengen indgår på kontoen. At lønseddelen afsendes pr. post eller
ligger over i firmaet fordi medarbejderen er syg eller på ferie på
lønningsdagen er formodentlig standard.

Der står jo også "Hvis der hver måned udbetales det samme beløb fx i
forbindelse med pensionsudbetaling, er det tilstrækkeligt, at
indkomstmodtageren underrettes én gang,".
At eksemplet nævnes som en pensionsudbetaling er ikke nogen
begrænsing.

/Knud

Poul Christensen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 26-07-04 20:47

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in
news:410535f0$0$35885$14726298@news.sunsite.dk:

> "Den indeholdelsespligtige skal sammen med udbetaling af løn mv. give
> lønmodtageren en opgørelse over AM-indkomst, A-indkomst, indeholdt
> AM-bidrag og SP-bidrag og indeholdt A-skat, jf. KSLbek. § 31, stk. 3,
> AMFL § 11, stk. 1 og 6 samt ATP-lovens § 17 f. Opgørelsen kan gives på
> lønsedlen eller afregningsbilaget.
>
> Lønsedlen skal også indeholde oplysning om den periode, indtægten
> vedrører, udbetalerens navn, adresse og CVR/SE-nummer samt
> lønmodtagerens navn og personnummer. I stedet for personnummer, kan
> arbejdsgiveren benytte internt arbejdsnummer.
>
> Lønmodtageren bør opbevare lønsedlen, da den er kvittering for
> indeholdte AM-bidrag, SP-bidrag og A-skat.
>
> Hvis der hver måned udbetales det samme beløb fx i forbindelse med
> pensionsudbetaling, er det tilstrækkeligt, at indkomstmodtageren
> underrettes én gang, men hvis grundlaget for beregning af A-skat,
> AM-bidrag og SP-bidrag ændres, skal indkomstmodtageren på ny
> underrettes."

> Kort sagt: lønsedlen skal komme sammen med lønudbetalingen. Der står
> ikke noget om, at det skal være dagen før.

En sådan samling skatterelaterede oplysninger fortjener efter min
opfattelse ikke betegnelsen lønsedel, da opremsningen af lønkomponenter,
mellemværender med arbejdsgiveren, fagforening mv. helt mangler.
Der findes fmt ikke lovregler der regulerer tidspunktet for
fremsendelse af specikation af det udbetalte beløb, men overenskomster og
husaftaler kan eventuelt indeholde bestemmelser herom.

--
Med venlig hilsen
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 20:52

Poul Christensen skrev sålydende:

>
> En sådan samling skatterelaterede oplysninger fortjener efter min
> opfattelse ikke betegnelsen lønsedel, da opremsningen af
> lønkomponenter, mellemværender med arbejdsgiveren, fagforening mv.
> helt mangler.
> Der findes fmt ikke lovregler der regulerer tidspunktet for
> fremsendelse af specikation af det udbetalte beløb, men
> overenskomster og husaftaler kan eventuelt indeholde bestemmelser
> herom.

http://tinyurl.com/5e93h

Prøv at slå linket op, det indeholder også en modellønseddel.

--

Mvh

høa


Poul Christensen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Poul Christensen


Dato : 26-07-04 21:17

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in
news:410560fe$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Poul Christensen skrev sålydende:
>
>>
>> En sådan samling skatterelaterede oplysninger fortjener efter min
>> opfattelse ikke betegnelsen lønsedel, da opremsningen af
>> lønkomponenter, mellemværender med arbejdsgiveren, fagforening mv.
>> helt mangler.
>> Der findes fmt ikke lovregler der regulerer tidspunktet for
>> fremsendelse af specikation af det udbetalte beløb, men
>> overenskomster og husaftaler kan eventuelt indeholde bestemmelser
>> herom.
>
> http://tinyurl.com/5e93h
>
> Prøv at slå linket op, det indeholder også en modellønseddel.
>

Kildeskattebekendtgørelsen indeholder ikke noget formkrav a la det
pædagogiske eksempel i vejledningen

--
Med venlig hilsen
Poul C
poulchr03@ofir .dk

Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 21:31

Poul Christensen skrev sålydende:

>
> Kildeskattebekendtgørelsen indeholder ikke noget formkrav a la det
> pædagogiske eksempel i vejledningen

Enig, men det følger dog, at der skal gives en eller anden form for
lønseddel, som bl.a. er kvittering for alt det, der tilbageholdes, og at
der er forskellige formkrav til den, bl.a. til identifikation af den
indeholdelsespligtige.

--

Mvh

høa


Rune Wold (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 26-07-04 18:11

Hugo Østergaard-Andersen wrote:

[klip]

> Det har Told og Skat en vejledning om her:

Ved du, om der er noget Told og Skat ikke har en vejledning om?

/Rune Wold

Hugo Østergaard-Ande~ (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Hugo Østergaard-Ande~


Dato : 26-07-04 19:50

Rune Wold skrev sålydende:

>
> Ved du, om der er noget Told og Skat ikke har en vejledning om?
>

Næh, men ærlig talt synes jeg, det er en bedre service for spørgerne at
henvise til Told og Skats glimrende vejledninger end at give halve eller
trekvarte oplysninger med fejl og misforståelser.

--

Mvh

høa


KS (26-07-2004)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 26-07-04 21:44


"Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
meddelelse news:41051c08$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har ladet mig fortælle at man skal have sin lønseddel dagen før lønnen
> bliver udbetalt, men kan ikke finde hvor det står nogle steder.
> Lars

Tag og spørg din fagforening - det er bl.a. det man betaler dem for at
fortælle.
Jeg er ikke sikker på, at Told & Skat har med det at gøre. Det kan vel være
et overenskomstspørgsmål eller lignende.

//KS




Lars Jørgensen // 27~ (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen // 27~


Dato : 27-07-04 17:26


"KS" <a9100@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41056e3a$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
> meddelelse news:41051c08$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har ladet mig fortælle at man skal have sin lønseddel dagen før
lønnen
> > bliver udbetalt, men kan ikke finde hvor det står nogle steder.
> > Lars
>
> Tag og spørg din fagforening - det er bl.a. det man betaler dem for at
> fortælle.
> Jeg er ikke sikker på, at Told & Skat har med det at gøre. Det kan vel
være
> et overenskomstspørgsmål eller lignende.
>
Har jeg gjort, men er ikke medlem af HK, så derfor vil de ikke hjælpe mig.

Lars
> //KS
>
>
>



Arne H. Wilstrup (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 27-07-04 19:39


"Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
meddelelse news:4106858c$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Tag og spørg din fagforening - det er bl.a. det man betaler dem for
at
> > fortælle.
> > Jeg er ikke sikker på, at Told & Skat har med det at gøre. Det kan
vel
> være
> > et overenskomstspørgsmål eller lignende.
> >
> Har jeg gjort, men er ikke medlem af HK, så derfor vil de ikke hjælpe
mig.

Hvorfor valgte du så HK fra?

--
ahw


Peter Lykkegaard (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 27-07-04 20:50

"Arne H. Wilstrup" wrote

> Hvorfor valgte du så HK fra?
>
Lars har sikker valgt ikke at vælge HK

Det er et politisk spørgsmål - FYI

- Peter



Lars Jørgensen // 27~ (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Jørgensen // 27~


Dato : 27-07-04 20:51


"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
news:4106a137$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
> meddelelse news:4106858c$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >
> > > Tag og spørg din fagforening - det er bl.a. det man betaler dem for
> at
> > > fortælle.
> > > Jeg er ikke sikker på, at Told & Skat har med det at gøre. Det kan
> vel
> > være
> > > et overenskomstspørgsmål eller lignende.
> > >
> > Har jeg gjort, men er ikke medlem af HK, så derfor vil de ikke hjælpe
> mig.
>
> Hvorfor valgte du så HK fra?

Fordi jeg er medlem af dansk el forbund, og syntes ikke lige min økonomi
kunne bære to fagforeninger.
>
> --
> ahw
>



Martin Moller Peders~ (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Moller Peders~


Dato : 27-07-04 22:14

In <4106b309$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> writes:


>"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
>news:4106a137$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Lars Jørgensen // 2750" <nyhedsgruppe@webspeed_FJERN_.dk> skrev i en
>> meddelelse news:4106858c$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> > >
>> > > Tag og spørg din fagforening - det er bl.a. det man betaler dem for
>> at
>> > > fortælle.
>> > > Jeg er ikke sikker på, at Told & Skat har med det at gøre. Det kan
>> vel
>> > være
>> > > et overenskomstspørgsmål eller lignende.
>> > >
>> > Har jeg gjort, men er ikke medlem af HK, så derfor vil de ikke hjælpe
>> mig.
>>
>> Hvorfor valgte du så HK fra?

>Fordi jeg er medlem af dansk el forbund, og syntes ikke lige min økonomi
>kunne bære to fagforeninger.

Jamen, hvorfor spoerger du saa ikke dem ?

/Martin


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste