Forsikringsspørgsmål ifb. med erstatning a~
Fra : Jens K

Dato : 26-07-04 08:50

Hej

Jeg har haft indbrud i min bil og skal nu have erstattet det som er
taget.
Men hvordan er forsikringsselskabet forpligtet til at erstatte det,
skal de erstatte brugt med brugt og i hvilken grad?

Fik taget noget navigationsudstyr som er dækket af forsikringen,
taksator vil så finde noget brugt, da det jo ikke var nyt det der sad
i. Men er det rimeligt at give mig noget 2-3 år gammelt udstyr hvis
det stjålne var under 1 år gammelt og dermed reelt have en større
værdi?

Fra : Repzak

Dato : 26-07-04 10:59

> [...]
> i. Men er det rimeligt at give mig noget 2-3 år gammelt udstyr hvis
> det stjålne var under 1 år gammelt og dermed reelt have en større

Ved cykler i topdanamrk får man 100% refunderet hvis de er under 1 år
gamle...

ved ikke om du kan bruge det til noget

Kasper

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-07-04 11:37

"Jens K" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvordan er forsikringsselskabet forpligtet til at erstatte det,
> skal de erstatte brugt med brugt og i hvilken grad?

Mon ikke det er den her fra lov om forsikringaftaler sammenholdt med
betingelser i din police vi skal have fat i:

§ 37. Med de i §§ 38 og 75 nævnte undtagelser ansættes tingens værdi til det
beløb, der efter priserne umiddelbart før forsikringsbegivenheden ville
kræves til genanskaffelse af den tilintetgjorte eller beskadigede genstand
med rimeligt fradrag for værdiforringelse ved alder, brug, nedsat
anvendelighed eller andre omstændigheder.

Stk. 2. Ved indbogenstande, personlige brugsgenstande og lignende sker der
dog kun fradrag for værdiforringelse ved alder og brug, for så vidt
genstandenes nytteværdi for den sikrede derved er væsentlig nedsat.

PH