Skat - hvor mange år kan JEG gå tilbage?
Fra : DaneX

Dato : 25-07-04 20:45

Skattevæsenet kan gå 5 år tilbage i mine skattepapirer, men spørgsmålet er
hvor langt JEG kan gå tilbage og ændre noget?

Har jeg ikke også ret til at gå 5 år tilbage og rette f.eks.
befordringsfradrag for år 1999 eller 2000 (alt efter hvornår det skilder ved
5 år)?

På forhånd tak,

/Martin

Fra : Brian P

Dato : 25-07-04 21:05

"DaneX"
> Skattevæsenet kan gå 5 år tilbage i mine skattepapirer, men spørgsmålet er
> hvor langt JEG kan gå tilbage og ændre noget?

3 år.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 25-07-04 21:56

DaneX skrev sålydende:
> [...]
>
> Har jeg ikke også ret til at gå 5 år tilbage og rette f.eks.
> befordringsfradrag for år 1999 eller 2000 (alt efter hvornår det

Reglerne står i skattestyrelseslovens §§ 34 og 35. Hovedreglen er § 34,
stk. 2: "En skattepligtig eller en klageberettiget, jf. § 22 A, stk. 1,
der ønsker at få ændret sin ansættelse, skal senest den 1. maj i det 4.
år efter indkomstårets henholdsvis vurderingsårets udløb fremlægge
oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde
ændringen. "

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0080529.htm

høa

Fra : DaneX

Dato : 26-07-04 16:23

> [...]
> år efter indkomstårets henholdsvis vurderingsårets udløb fremlægge
> oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde

Øv bøv ... ikke lige hvad jeg havde håbet, men tak for svarene.
Jeg må bare huske mit befordringsfradrag fremover.

/Martin

Fra : Solhøj

Dato : 26-07-04 22:25

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41041e74$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> år efter indkomstårets henholdsvis vurderingsårets udløb fremlægge
> oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde

og lidt længere nede nævnes de muligheder der er at gå længere tilbage.
§ 35. 4) Uanset fristerne i § 34 kan en skatteansættelse foretages eller
ændres efter anmodning fra den skattepligtige eller efter
skattemyndighedernes bestemmelse i følgende tilfælde:

1) Der er indtrådt en ændring i det privatretlige eller offentligretlige
grundlag for ansættelsen.

2) Ansættelsen er en direkte følge af en skatteansættelse vedrørende den
skattepligtige for et andet indkomstår. Tilsvarende gælder, hvis ansættelsen
er en direkte følge af en skatteansættelse for det samme eller et andet
indkomstår vedrørende den skattepligtiges ægtefælle, hvormed den
skattepligtige var samlevende ved indkomstårets udløb, jf. § 4 i
kildeskatteloven, eller vedrørende et selskab, hvormed den skattepligtige
var sambeskattet.

3) En ansættelse af overdragelsessummen for et aktiv, jf.
ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 6, eller afskrivningslovens § 45,
stk. 3, vedrørende en anden skattepligtig er ændret.

4) En udenlandsk skattemyndighed har truffet en afgørelse, der har
betydning for beskatningen af den skattepligtige. Det er en betingelse, at
den danske skattemyndighed anerkender afgørelsen.

5) Den skattepligtige eller nogen på dennes vegne har forsætligt eller
groft uagtsomt bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en
skatteansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

6) De statslige skattemyndigheder udnytter deres revisionskompetence, jf.
§§ 14 og 19, til at ændre en skatteankenævnskendelse, en ordinær
skatteansættelse foretaget efter anmodning fra den skattepligtige, jf. § 34,
stk. 2, eller en ekstraordinær skatteansættelse foretaget efter denne
paragraf. Det er en betingelse, at den skattepligtige inden 3 måneder efter
skatteankenævnskendelsens afsigelse henholdsvis den kommunale
skattemyndigheds skatteansættelse underrettes om, at sagen er under
revision.

7) Hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en
landsskatteretskendelse, skatteministerens beslutning efter § 32, 2. pkt.,
eller en praksisændring offentliggjort af Skatteministeriet. I disse
tilfælde kan genoptagelse foretages til gunst for den skattepligtige fra og
med det indkomstår, der har været til prøvelse i den første sag, der
resulterede i underkendelse af praksis, eller fra og med det indkomstår, der
er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 5 år forud for underkendelsen af
praksis.

8) Skatteministeren giver efter anmodning fra den skattepligtige
tilladelse til ændring af skatteansættelsen som følge af, at der foreligger
særlige omstændigheder.

Stk. 2. En ansættelse kan kun foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis
den varsles af myndighederne eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den
skattepligtige inden 6 måneder efter, at den skatteansættende myndighed
henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der
begrunder fravigelsen af fristerne i § 34. Skatteministeren kan efter
anmodning fra den skattepligtige dispensere fra fristen, hvis der foreligger
særlige omstændigheder.

Stk. 3. Et forhold i en skatteansættelse kan, hvis den skattepligtige ikke
udtaler sig imod ansættelsen, ændres af en skatteansættende myndighed af de
grunde, der er nævnt i stk. 1, selv om skatteankenævnet, Ligningsrådet eller
Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om forholdet.

Stk. 4 . Krav afledt af en skatteansættelse foretaget efter stk. 1, nr. 4, 7
og 8, er ikke undergivet forældelse efter lov nr. 274 af 22. december 1908
om forældelse af visse fordringer.

Bemærk § 35 / 8 og § 35 stk 2

Mvh Søren