Thomas skrev sålydende:
>
> Jeg købte for ca. 3 uger siden et dyrt stereoanlæg og konstaterede
> efterfølgende, at CD-afspilleren var defekt. Forhandleren udskiftede
> uden videre den defekte afspiller med en ny - der desværre var ligeså
> defekt. Jeg har nu den 3. afspiller hjemme og den har også en defekt,
> hvorfor min tålmodighed efterhånden er ved at være brugt op. Jeg har
> derfor bedt om at få pengene tilbage og herved ophæve købet, hvilket
> forhandleren har accepteret.
>
> I løbet af de 3 uger har vi desværre tilføjet forstærkeren en mindre
> ridse i siden, hvilket ikke ville være noget problem hvis den skulle
> beholdes - men næppe vil være populært hos forhandleren.
>
> Hvordan skal jeg afklare problemet med forhandleren?
> - skal jeg acceptere et afslag i returprisen, kan han helt nægte at
> modtage den eller er det en forsikringssag imellem hans eller mit
> selskab?
>
> Jeg vil ikke løbe fra mit ansvar, men omvendt forventede vi jo heller
> ikke for 3 uger siden, at varerne skulle retur igen. Derfor har vi
> taget varerne i almindeligt brug, hvilket desværre ikke altid er helt
> skånsomt med småbørn i huset.
>
Du er forpligtet til at tilbagelevere varen i nogenlunde samme stand,
som den var i ved leveringen. Køberens almindelige brug af varen på
sædvanlig måde, inden manglen viste sig, afskærer ikke køberen fra at
hæve købet. Selvom varen er mere forringet, end almindeligt brug vil
medføre, kan køberen dog hæve købet alligevel, hvis forringelsen skyldes
et forhold, som køberen ikke er skyld i.
http://www.forbrug.dk/klage/3/1/det-har-du-krav-pa/3/
Småskader på ting må klassificeres som følge af "almindelig brug", men
det er selvfølgelig et fortolkningsspørgsmål.
I dit sted ville jeg tilbagelevere og kræve alle penge tilbage, men
acceptere et afslag på op til et par hundrede kroner. Kræver sælger mere
eller nægter han overhovedet at tage varen tilbage på grund af skaden,
ville jeg gå til Forbrugerklagenævnet (koster 150 kr.).
http://www.forbrug.dk/klage/vil-du-klage/klage/
--
Mvh
høa