Hurtig hjælp, våbenloven
Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-07-04 17:55

Hej
Jeg er støt på denne lovtekst.
Politimesteren (politidirektøren) meddeler tilladelse efter våben- og
eksplosivstoflovens §1 og §2, jf. dog nedenfor stk.2-4, hvis tilladelsen
vedrører:
Stk.2. Tilladelse til fremstilling af de våben mv., der er nævnt i stk.1,
nr. 1-7, meddeles af justitsministeren.
Stk.3. Politimesteren (politidirektøren) kan ikke give tilladelse til at
indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende maskinpistoler,
fuldautomatiske rifler og maskingeværer samt dele og ammunition hertil
omfattet af våben- og eksplosivstoflovens §1, stk.1, nr. 1 og 2.
Stk.4. Politimesteren (politidirektøren) kan ikke give tilladelse til at
indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende.
1) håndskydevåben og ammunition hertil.
2) de dele til håndskydevåben og til ammunition, som er nævnt i våben- og
eksplosivstoflovens §1, stk. 1, nr. 1 og 2.
3) ) armbrøster.
4) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben.
5) lyddæmpere, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben.
6) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk
lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, hvis de er konstrueret til
montering på skydevåben eller armbrøster.
7) slangebøsser eller
8) genopladning af ammunition og fremstilling af projektiler
Som jeg læser det skulle det ikke være mulig at få tilladelse til en
gas/signal pistol, men jeg mener stadig de erhverves på en gratis
tilladelse.
Hvad er rigtigt ?

--
Vh
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-04 18:54

Tommy Hansen skrev:

> [...]

>Som jeg læser det skulle det ikke være mulig at få tilladelse til en
>gas/signal pistol, men jeg mener stadig de erhverves på en gratis

Der må altså mangle noget lov, for ifølge det citerede er det jo
umuligt at få våbentilladelse til pistoler - men det kan man
altså godt. Man kan også få tilladelse til at lave patroner selv.

--
Bertel

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-07-04 19:09

> [...]
> umuligt at få våbentilladelse til pistoler - men det kan man
> altså godt. Man kan også få tilladelse til at lave patroner selv.

Han kalder det den nye våbenlov (2004) det eneste jeg kan der er ændret er
omkring knive og en anden ting jeg har glemt.

--
Vh
Tommy

Fra : Lars Christensen

Dato : 24-07-04 20:18

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Som jeg læser det skulle det ikke være mulig at få tilladelse til en
> gas/signal pistol, men jeg mener stadig de erhverves på en gratis

Uden at kunne citere loven......

Du kan til enhver tid søge om en tilladelse til et signalvåben, f.eks. til
hundetræning, og denne tilladelse er gebyrfri....

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 24-07-04 21:20

Tommy Hansen skrev sålydende:
> Hej
> Jeg er støt på denne lovtekst.
> [klip]
> Hvad er rigtigt ?

Våbenloven ser pr. d.d. sådan ud:

http://tinyurl.com/55w42

Hvad er kilden til dit citat?

høa

Fra : Tommy Hansen

Dato : 24-07-04 21:32

> Hvad er kilden til dit citat?
>
> --
>
> Mvh
>
> høa

Jeg tror vedkommende måske har taget det her fra
http://www.huntinglife.net/default.asp

--
Vh
Tommy

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 24-07-04 22:00

Tommy Hansen skrev sålydende:

> Jeg tror vedkommende måske har taget det her fra
> http://www.huntinglife.net/default.asp

Her er den rigtige tekst:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0006605.htm

høa

Fra : Krumme

Dato : 25-07-04 14:29

Et lille spørgsmål: Hvad med forsvarets våben samt deres personel? Har de en
general tilladelse til at bære og anvende våben eller forudsætter man at det
er helt naturligt. Er der en lov der regulerer dette?

Mvh

Krumme

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4102cdcf$0$66473$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 25-07-04 14:41

Krumme skrev sålydende:
> [...]
> Har de en general tilladelse til at bære og anvende våben eller
> forudsætter man at det er helt naturligt. Er der en lov der regulerer

Det har våbenloven taget hånd om

"§ 8. § 1, § 2, stk. 1, §§ 3-5 og § 7 gælder ikke for militære
myndigheder.

Stk. 2. § 6, stk. 1, gælder ikke for militære styrker og militært
personel som led i den militære tjenesteudøvelse. Bestemmelsen gælder
endvidere ikke militære myndigheders midlertidige udførsel af udrustning
og materiel med henblik på reparation og vedligeholdelse. "

http://tinyurl.com/55w42

høa

Fra : Krumme

Dato : 25-07-04 15:00

Takker

meddelelse news:4103b862$0$66465$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : H.S.

Dato : 26-07-04 09:02

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4103b862$0$66465$14726298@news.sunsite.dk...

> Det har våbenloven taget hånd om

Hvori henter hjemmeværnsfolk så deres våbentilladelse ? (den er jo ikke
millitærfolk, og de har deres våben i hjemmet altid ) ?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 26-07-04 10:00

H.S. skrev sålydende:

> Hvori henter hjemmeværnsfolk så deres våbentilladelse ? (den er jo
> ikke millitærfolk, og de har deres våben i hjemmet altid ) ?

Hjemmeværnet er en del af forsvaret, jf. hjemmeværnsloven,
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2004/0008029.htm

"§ 1, stk. 1. Hjemmeværnet deltager som en del af det militære forsvar i
løsningen af de opgaver, der påhviler hæren, søværnet og flyvevåbnet. "

høa

Fra : H.S.

Dato : 26-07-04 13:53

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4104c815$0$66472$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> "§ 1, stk. 1. Hjemmeværnet deltager som en del af det militære forsvar i
> løsningen af de opgaver, der påhviler hæren, søværnet og flyvevåbnet. "

hmm det må jeg have overset.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 25-07-04 18:27