Aldersgrænse ved indtagelse af alkohol og ~
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 12:31

Med "Lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år"
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040021330-REGL blev der ikke
samtidig indført en minimumsalder for indtagelse af alkohol og tobak, vel?

Jeg spørger, fordi en hel del unge mennesker tolker den ny lov sådan, at når
det er forbudt at købe noget, for deres vedkommende alkohol og tobak, så må
de heller ikke indtage det ifølge loven.

Jeg mener ikke, at salg og indtagelse i dette tilfælde er samme ting. Men
hvad siger loven på det område?

Tina

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 24-07-04 13:08

Tina skrev sålydende:
> [...]
> år" http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040021330-REGL blev der
> ikke samtidig indført en minimumsalder for indtagelse af alkohol og

Nej.

> Jeg spørger, fordi en hel del unge mennesker tolker den ny lov sådan,
> at når det er forbudt at købe noget, for deres vedkommende alkohol og
> tobak, så må de heller ikke indtage det ifølge loven.

Det er kun godt, at de tolker det sådant, og det har været et af
formålene med loven at begrænse unges indtagelse af alkohol og tobak.

"En aldersgrænse på 16 år kan være med til at understøtte forældrene i
de bestræbelser, de selv udfolder for at forebygge, at deres børn
begynder at ryge og for at udskyde deres børns alkoholdebut og begrænse
de unges alkoholforbrug. Samtidig vil en aldersgrænse for salg af tobak
støtte op om det forbud mod rygning i skolerne, som trådte i kraft i
august 2001."

Citat fra bemærkningerne til lovforslaget.

http://tinyurl.com/6myjx

> Jeg mener ikke, at salg og indtagelse i dette tilfælde er samme ting.
> Men hvad siger loven på det område?

Du har ret.

Spørgsmålet om børns indtagelse af alkohol og tobak er dels et
forældremyndighedsspørgsmål, dels et spørgsmål om forbud visse steder,
fx i skolerne.

høa

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-04 14:48

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41025139$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>klip en hel masse<

Tak for det fine svar og det gode link.

Tina

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 20:26

On Sat, 24 Jul 2004 14:08:22 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

>Nej.

>Det er kun godt, at de tolker det sådant, og det har været et af
>formålene med loven at begrænse unges indtagelse af alkohol og tobak.

men så ryger de abare andre ting i stedet for, for at få rusen.
Flemming Jacobsen

Fra : Brian A.

Dato : 25-07-04 09:16

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> men så ryger de abare andre ting i stedet for, for at få rusen.

Taler du af erfaring ;)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 20:07

On Sun, 25 Jul 2004 10:15:32 +0200, "Brian A."
<Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Taler du af erfaring ;)

Neh, men prøv at kigge på andre lande i verden hvor at folk ikke må
eller kan drikke. Der fi8nder de andre måder at få rusen på.
Flemming Jacobsen