Mangler i forbindelse med salg af hus
Fra : Klaus Larsen

Dato : 23-07-04 14:27

Hej alle

Hjælp.....

Med min daværende kæreste solgte jeg et hus i april måned og har just
fået brev fra deres advokat, hvori de skriver der er konstateret
forskellige ulovlige elinstallationer og at de derfor har nogle
økonomiske krav (de kræver ca 16.500). Følgende er deres krav:

1. Antennekabler. Ny forstærker og fordeler. Udskiftning af defekte
tilslutningsdåser. Omlægning af tilgangskabel. 7500 kr.

Ad 1. Dette forstår jeg ikke. Vi så gladeligt tv med tv forbundet til
stikkene uden problemer.

2. Udskiftning af kroneafbryder. Udskiftning af 8 stikkontakter i stuen.
1875 kr.

Ad 2. Jeg ved ikke hvad en kroneafbryder er og vi brugte uden problemer
stikkontakterne.

3. Ny gruppetavle. 3125 kr.

Ad 3. For mig så den rimelig ny ud så jeg forstår ikke hvorfor den skal
skiftes.

4. Uskiftning af overmalede stikkontakter. Udskiftning af 8 lampeudtag i
stueplan. Demontering af udendørs stikkontakt i bed. 4125 kr.

Ad 4. Igen kan jeg kun sige jeg har brugt udtagene uden problemer. Men
jeg erkender da jeg måske har klatmalet.... Det udendørs stik virkede
ikke da vi flyttede ind så jeg regner med det har været demonteret længe.

Vores købere fik huset med et betragteligt nedslag, hvilket har
resulteret i jeg sidder tilbage med en mørk sky af finansiel ulykke.
Samtidig har de før stillet andre krav om selv småting. Mit problem er
om hvor jeg går hen herfra. Er dette noget Advokatvagten kigger på for
jeg har ikke råd til juridisk bistand hos en alm advokat. Er deres krav
i det hele taget rimelige? Kan jeg kræve at få at vide hvori det
ulovlige består?

Hvis deres krav er rigtige skal jeg så henvende mig til mit
forsikringsselskab eller synsmanden eller? I øvrigt vil jeg hilse
relevante pegepinde til regler på området velkommen.

Det skal indskydes at Vi ikke har ændret i installationerne og at
tilstandrapporten nævner intet om ulovligheder med el installationer og
at der er ejerskifteforikring.

Købers fremsendte dokumentation er tilbudsbreve fra et el-firma dateret
d. 20 april og indeholder ikke mere information end hvad jeg har
skitseret under punkt 1-4.

På forhånd tak og i øvrigt beklager jeg hvis jeg har ramt den forkerte
usenetgruppe.

Vh

Klaus

Fra : bem

Dato : 23-07-04 15:29

Klaus Larsen wrote:
> Hej alle
>
> Hjælp.....

Du skal henvende dig til den advokat du brugte til rådgivning ved salget og
lade ham kigge på det. Umiddelbart lyder i hvert fald antennedelen ikke som
noget man kan stille krav om reparation af. Der er jo ikke tale om
stærkstrmsanlæg. Under alle omstændigheder har du krav på en detaljeret
forklaring på, hvori ulovlighederne består.

/Bo

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-07-04 17:35

bem wrote:

> [...]
> er jo ikke tale om stærkstrmsanlæg. Under alle omstændigheder har du
> krav på en detaljeret forklaring på, hvori ulovlighederne består.

Hej Klaus

At elinstallationerne har virket er ikke ensbetydende med at de er lovlige!
Det er ihvertfald en ting man skal huske, især da man kan få forsikrings
problemer hvis man f.eks. har trukket ledninger til en ny kontakt og f.eks.
har brugt forkert ledning og denne så er årsag til brand.. Så hænger DU på
det... derfor forstår jeg godt at man efterser huset for installationer.

Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : TGD

Dato : 23-07-04 18:20

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Købers fremsendte dokumentation er tilbudsbreve fra et el-firma dateret
> d. 20 april og indeholder ikke mere information end hvad jeg har
> skitseret under punkt 1-4.

Prisen de har oplyst lyder en del i overkanten, dem skal du under ingen
omstændigheder godtage.

Men du slipper ikke for at få en advokat på

Fra : Klaus Larsen

Dato : 23-07-04 19:56

> Men du slipper ikke for at få en advokat på

Takker for svarerne fra alle. Vi havde ingen advokat tilknyttet men kun
en ejendomsmægler. Og det var jo så lige det svar jeg "frygtede" at det
skulle være nødvendigt med advokat.

I øvrigt har vi ikke rørt installationerne.

Vh

Klaus

Fra : Gerner

Dato : 23-07-04 20:23

On Fri, 23 Jul 2004 20:55:47 +0200, Klaus Larsen <kla@pode.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Takker for svarerne fra alle. Vi havde ingen advokat tilknyttet men kun
>en ejendomsmægler. Og det var jo så lige det svar jeg "frygtede" at det
>skulle være nødvendigt med advokat.

Prøv fri proces.

>I øvrigt har vi ikke rørt installationerne.

Men hvis de var ulovlige da i flyttede ind og i ikke har rapporteret det, så kan
det jo være i hænger på det. Men under en retssag kan din advokat forlange syn
og skøn.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Klaus Larsen

Dato : 23-07-04 20:29

> Men hvis de var ulovlige da i flyttede ind og i ikke har rapporteret det, så kan
> det jo være i hænger på det. Men under en retssag kan din advokat forlange syn
> og skøn.

Tak for det. Rart at vide. Men hvor læser man mere om det? I øvrigt var
der intet, der virkede ulovligt da vi flyttede ind. Omvendt havde vi ej
heller nogen til at checke det.

Vh

Klaus

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 11:00

On Fri, 23 Jul 2004 21:28:39 +0200, Klaus Larsen <kla@pode.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Tak for det. Rart at vide. Men hvor læser man mere om det? I øvrigt var
>der intet, der virkede ulovligt da vi flyttede ind. Omvendt havde vi ej
>heller nogen til at checke det.

Bekendtgørelse af lov om rettens pleje

LBK nr 815 af 30/09/2003

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-07-04 18:26

> [...]
> skulle være nødvendigt med advokat.
>
> I øvrigt har vi ikke rørt installationerne.

- kontakt ejendomsmægleren så. Har har vel sørget for at få indskrevet i
skødet, at I ikke garanterer for lovligheden af diverse el-installationer
mv. Og tag gerne skødet med til den lokale retshjælp.

ras

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 23-07-04 20:12

Klaus Larsen wrote:
> [...]
>
> 1. Antennekabler. Ny forstærker og fordeler. Udskiftning af defekte
> tilslutningsdåser. Omlægning af tilgangskabel. 7500 kr.

Kan de ikke kræve, antennedelen er ikke omfattet af nogle regler
overhovedet, kun hvis den er utæt omkring bygningsdele.
> 2. Udskiftning af kroneafbryder. Udskiftning af 8 stikkontakter i stuen.
> 1875 kr.
>
> Ad 2. Jeg ved ikke hvad en kroneafbryder er og vi brugte uden problemer
> stikkontakterne.

En kroneafbryder er en dobbelt afbryder, til f.eks at tænde to lamper
monteret to forskellige steder. Går den trægt, er det ikke nok for at de
kan kræve den skiftet. Hvis stikkontakterne er gået stykker, så man kan
få stød, så er de ikke godkendte mere. D.v.s hvis det er med
børnesikring og den er gået istykker, så er det at godtage som defekt.

> 3. Ny gruppetavle. 3125 kr.
>
> Ad 3. For mig så den rimelig ny ud så jeg forstår ikke hvorfor den skal
> skiftes.

Hvis den er defekt, så skal den skiftes, ikke hvis den er gammel. D.v.s
hvis der er konstateret defekt dæksel, så skal det skiftes.

> [...]

> jeg erkender da jeg måske har klatmalet.... Det udendørs stik virkede
> ikke da vi flyttede ind så jeg regner med det har været demonteret længe.

Normalt kan man skifte dæksler på lampeudtagene, og lidt maling på
stikkontakter er ikke noget man kan kræve skiftet. Kun hvis det har
betydning for brug af dem.

> [...]
> jeg har ikke råd til juridisk bistand hos en alm advokat. Er deres krav
> i det hele taget rimelige? Kan jeg kræve at få at vide hvori det

Ja det kan du, du kan også kræve syn&skønsmand på sagen, d.v.s. en
uvilidig elektriker.

> Hvis deres krav er rigtige skal jeg så henvende mig til mit
> forsikringsselskab eller synsmanden eller? I øvrigt vil jeg hilse
> relevante pegepinde til regler på området velkommen.

Der er flere ting der skal ses efter, bl.a stærkstrømsbekendtgørelsen -
bygningsregulativet og der er garanteret mange flere ting der kan kigges
igennem.

> Det skal indskydes at Vi ikke har ændret i installationerne og at
> tilstandrapporten nævner intet om ulovligheder med el installationer og
> at der er ejerskifteforikring.

Hvis i ikke har fået det tjekket igennem dengang i købte det, så er det
jer der skal bevise at ejeren forinde har lavet ulovligheder.

> [...]
> skitseret under punkt 1-4.
>
> På forhånd tak og i øvrigt beklager jeg hvis jeg har ramt den forkerte

Jeg syntes det lyder som en hamper pris, for at få lavet nogle af
tingene, jeg vil endda sige at det er at tage røven på folk. Du kan som
regel skifte 4-6 lampesteder på en time, og de koster ca. 100 kr pr.
stk. i salgspris til kunden. En stikkontakt koster ca. 100 kr, og det
samme med en afbryder. Så der skal mange kontakter til, før det kommer
op i det prisleje.

Fra : Klaus Larsen

Dato : 23-07-04 20:33

Zip

> [...]
> stk. i salgspris til kunden. En stikkontakt koster ca. 100 kr, og det
> samme med en afbryder. Så der skal mange kontakter til, før det kommer

Takker for svaret. Et eller andet indser jeg at man skal være mere på
mærkerne som førstegangskøber end hvad jeg var.

Og ja de er hamper..... De har før været på banen med de ville have et
toilet skiftet til 4000. Der gik de dog ned i pris da jeg anførte at nye
kunne købes for under 1.000....

Mvh

Klaus

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 23-07-04 21:28

Klaus Larsen skrev sålydende:

> [...]
>
> Og ja de er hamper..... De har før været på banen med de ville have et
> toilet skiftet til 4000. Der gik de dog ned i pris da jeg anførte at

Jeg vil tilråde jer at søge professionel assistance her:

http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=221

eller hvis I bor i København:

http://www.retshjaelpen.dk/

høa

Fra : Klaus Larsen

Dato : 23-07-04 22:56

Hugo Østergaard-Andersen wrote:
:

> http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=221
>
> eller hvis I bor i København:
>
> http://www.retshjaelpen.dk/

Takker for de gode links.

Vh

Klaus Larsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 08:30

Apollo14 aka Kenneth Rugaard <apollo14dk@hotmail.com> skrev :

>Hvis i ikke har fået det tjekket igennem dengang i købte det, så er det
>jer der skal bevise at ejeren forinde har lavet ulovligheder.

*det* er sagen køber/sælger uvedkommende - det er *sælgeren* der
hænger på den.

Men jeg giver dig fuldstændigt ret i at antenne instalationen i hytten
ikke har med strøm/ulovlige installationer at gøre.

(ot: det lyder lidt som en "dygtig køber" )

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 11:03

On Sat, 24 Jul 2004 09:29:39 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Men jeg giver dig fuldstændigt ret i at antenne instalationen i hytten
>ikke har med strøm/ulovlige installationer at gøre.

Hvordan virker en forstærker ? Uden strøm ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 11:06

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan virker en forstærker ? Uden strøm ?

Man sætter den medfølgende godkendte strømforsyning i en godkendt
stikkontakt.

Vupti, så er du ude over stærkstrømsreglementet og må selv foretage det
videre.

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 12:57

On Sat, 24 Jul 2004 12:06:07 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Man sætter den medfølgende godkendte strømforsyning i en godkendt
>stikkontakt.

Du forudsætter noget du ikke har kendskab til uden at have hverken
strømforsyningen eller ledningen til den samt strømstikket. Der findes trods alt
en primær og en sekundær side i sådan en svend.

>Vupti, så er du ude over stærkstrømsreglementet og må selv foretage det
>videre.

Hvis de tilsluttede aparater tager strøm fra et vægudtag med 230 V, skal de være
godkendte, det ved du ikke om det er tilfældet. Vi lever ikke i en ideel verden.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 13:03

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis de tilsluttede aparater tager strøm fra et vægudtag med 230 V, skal
de være
> godkendte, det ved du ikke om det er tilfældet. Vi lever ikke i en ideel
verden.

Magen til vrøvl skal man lede længe efter.

Alt elektronik eks. bærbare radioer, CD-afspillere, ladere til CAM-cordere
og digitalkameraer har en sådan godkendt løs strømforsyning.

Jeg kan forstå på dig at man skal være EL-installatør for at tilslutte og
benytte disse apparater...........)))

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 17:32

On Sat, 24 Jul 2004 14:03:07 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>og digitalkameraer har en sådan godkendt løs strømforsyning.
>
>Jeg kan forstå på dig at man skal være EL-installatør for at tilslutte og

Ja, din fantasi er jo noget flyvsk. Stakkels dig.
Men noget skal du vel skrive for at højne snik-snakken i gruppen.
Efter bertel tilsyneladende har trukket sig, er du den værste snik-snakker.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 10:50

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, din fantasi er jo noget flyvsk. Stakkels dig.

Mange tak for din medfølende interesse.

Men at interessere sig for den primære spole i en lukket (forseglet) løs
transformer med stikben lige til at ploppe i en stikkontakt er lige vel
langt ude.

Du burde vist skrive en klage til elektricitetsrådet.............

> Men noget skal du vel skrive for at højne snik-snakken i gruppen.

Du er i hvert fald en stensikker garant derfor.

> Efter bertel tilsyneladende har trukket sig, er du den værste
snik-snakker.

Jeg kender og aner ikke, hvem omtalte Bertel er.

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 11:52

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skrev :

>Hvordan virker en forstærker ? Uden strøm ?

Antenne-installationen , Gerner, Antenne-installationen !

citat :

1. Antennekabler. Ny forstærker og fordeler. Udskiftning af defekte
tilslutningsdåser. Omlægning af tilgangskabel. 7500 kr.

Intet af det, har med stærkstrøms-reglementet af gøre, vel ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 11:57

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Intet af det, har med stærkstrøms-reglementet af gøre, vel ?

Nope, og sætter man en elektriker til at lave arbejdet, er man helt sikker
på skarpe 90-graders kabelbøjninger, der ser flotte ud.

At så kablerne/signalerne er ødelagte og dæmpningerne sikkert ikke passer,
det er en helt anden sag.

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 12:59

On Sat, 24 Jul 2004 12:56:49 +0200, "Bjørn Jørvad"

Jo, strømforsyningen primære del.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 13:04

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, strømforsyningen primære del.

Du er et værre vrøvlehoved Gerner.

[...]

Den får sgú lige et par smileyer mere.....))))

Hr. Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 12:58

On Sat, 24 Jul 2004 12:52:14 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote in
dk.videnskab.jura:

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 13:05

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jo, strømforsyningen primære del.

Du fortsætter med dit vrøvl.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 14:07

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skrev :

>Jo, strømforsyningen primære del.

Som allerede er godkendt på alle de anlæg der findes i handel og
vandel. Hvor vil du hen med dine vrøvlerier

Ingen antenneanlæg er beregnet på installation i målertavler, men
tilsluttes en stikkontakt - og så er problemet jo pist væk

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 17:39

On Sat, 24 Jul 2004 15:07:29 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Ingen antenneanlæg er beregnet på installation i målertavler, men
>tilsluttes en stikkontakt - og så er problemet jo pist væk

Du er sgu for naiv. Har du set den omtalte forstærker ? Ledningen ? Stikket ?
Det er der jo nogen der har og bedømt det ulovligt. Om det så passer eller ej er
op til sagens parter og deres advokater m.m. Ellers må du jo ud og kikke på det
ik'

Vi lever stadig ikke i en ideel verden hvor folk ikke roder med de ting de ikke
skulle rode med og tilslutter ikke aparater forkert.
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Klaus Larsen

Dato : 24-07-04 18:01

> [...]
> op til sagens parter og deres advokater m.m. Ellers må du jo ud og kikke på det

Til orientering lå forstærkeren på loftet og der var trukket en ledning
til en 220 volt alm stikkontakt i stueplan.

Vh

Klaus

Fra : jens v

Dato : 25-07-04 15:02

> Til orientering lå forstærkeren på loftet og der var trukket en ledning
> til en 220 volt alm stikkontakt i stueplan.
Man må ikke føre monteringsledning igennem en etageadskillelse. Der skal
monteres en stikkontakt på loftet.

mvh jens v

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 15:59

"jens v" <jens_verner_fjern@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man må ikke føre monteringsledning igennem en etageadskillelse. Der skal
> monteres en stikkontakt på loftet.

Bingo.

Ovennævnte fordrer dog ikke en udskiftning af stikledning, internt
fordelingsnet samt omplacering af diverse vægdåser/udtag.

Gad vide om det er en elektriker, der har gennemset både antenne- og
El-installation..??

Hr. Bjørn

Fra : Klaus Larsen

Dato : 25-07-04 18:42

> [...]
> fordelingsnet samt omplacering af diverse vægdåser/udtag.
>
> Gad vide om det er en elektriker, der har gennemset både antenne- og

Aha det vidste jeg ikke. Vi brugte det nu bare som det var.

Men ja det er et firma der kalder sig noget med både el og data, der på
købers vegne har kigget det igennem.

Jeg kan have en lille mistanke om de gerne vil ha trukket kabling til
både edb og tv og have mig til at betale.... Men jeg har selvfølgeligt
ikke andet end mistanken...

Vh

K. Larsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 18:54

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ja det er et firma der kalder sig noget med både el og data, der på
> købers vegne har kigget det igennem.

Det er desværre ingen garanti om nogen viden omkring antenneanlæg.

De burde dog kende stærkstømsreglementet.

> Jeg kan have en lille mistanke om de gerne vil ha trukket kabling til
> både edb og tv og have mig til at betale.... Men jeg har selvfølgeligt
> ikke andet end mistanken...

Jeg vil medgive dig i at "sagen" lugter noget.

Jeg ville ikke acceptere noget uden at have modtaget en nøjere
udredning/dokumentation for/af fejl og manglerne.

´Har du en elektriker i omgangskredsen/familien, så lad ham/hende tage et
kig på "sagerne".

Mht. til selve antenneanlægget (minus den manglende stikkontakt på loftet)
ville jeg være ganske rolig. Kan ejeren se fjernsyn og høre radio
udrivningsfrit/støjfrit, er det blot et forsøg på at trække penge ud af dig.

Måske de nye ejere hører til en af disse typer Handymen.....:

http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=693

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 19:11

Klaus Larsen <kla@pode.dk> skrev :

>Jeg kan have en lille mistanke om de gerne vil ha trukket kabling til
>både edb og tv og have mig til at betale.... Men jeg har selvfølgeligt
>ikke andet end mistanken...

du glemte vist også telefoni, IHC og alt det andet sådanne nye fine
ledninger og dåser med returvej i kan bruges til ;)

Som før nævnt - allier dig med en "kendt" elektriker, og giv ham en
timeløn, så får du vist ro i sjælen igen.

(da du solgte - burde du vist have rådført dig med en advokat, som
kunne have fortalt dig lidt mere grundigt om hvad du som sælger kan
risikere at rende ind i - end en mægler/bankdame/mand ved om slige
sager)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Klaus Larsen

Dato : 25-07-04 19:56

> [...]
> kunne have fortalt dig lidt mere grundigt om hvad du som sælger kan
> risikere at rende ind i - end en mægler/bankdame/mand ved om slige

Takker

Indtil videre vil jeg følge R. Wold's forslag og følge dette forslag.

"Jeg synes det virker temmelig oplagt, at købernes krav er ubegrundet.
Skriv et brev hvori kravene afvises."

Kører de videre vil jeg så kræve dokumentation for de påståede mangler
og evt kræve syn for sagen med en elektriker i hånden.

Og skulle det ske jeg igen skal handle hus vil jeg alliere mig med en
advokat fremfor at falde for strålende mægler reklamer. De kostede vist
ca 80.000 de kære mæglere uden jeg egentligt føler jeg fik så meget ud
af det. Bortset fra jeg aldrig glemmer den advokat vi havde da vi købte.
Efter handlen dengang overstået sagde sælger til mig med et bredt smil
at han og vores advokat var jagt kammarater... Gjorde mig lidt utryg.

Men summa sumarum eller hvordan det nu skrives... Det anbefales hermed
til alle at alliere med jurister mht huskøb/salg

Vh

Klaus

Fra : Gerner

Dato : 25-07-04 22:34

On Sun, 25 Jul 2004 20:55:48 +0200, Klaus Larsen <kla@pode.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Men summa sumarum eller hvordan det nu skrives... Det anbefales hermed
>til alle at alliere med jurister mht huskøb/salg

Husk også at der i købekontrakten står at købet betinges af at egen advokat
godkendet aftalen. Så kan du smutte ud af kontrakten uden det sædvanlige 1 %
gebyr.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 18:36

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skrev :

>Du er sgu for naiv.

slet ikke - bundlinien er at antenneinstallationer ikke har en hujende
dyt med stærkstrømsinstallationerne i et hus at gøre - det overser du
vist ganske behændigt.

>Har du set den omtalte forstærker ? Ledningen ? Stikket ?

Har du ?

>Det er der jo nogen der har og bedømt det ulovligt.

Nogen har kigget, og tilsyneladende været godt igang med den sport der
kaldes hyppe kartofler - en vogn du åbenbart gerne blindt hopper med
på ;(

>Om det så passer eller ej er op til sagens parter og deres advokater m.m.

Se - det er korrekt, hvis sælgeren ellers har nosserne anbragt
korrekt, beder han bare om syn og skøn, og får dukket køberens
elektrikkerkammerat, der vist har øjnet en guldkalv at malke - hvis
man sådan lige ser på de ting han mener der skal ændres på sælgers
regning.

>Ellers må du jo ud og kikke på det ik'

Nejda - hvorfor skulle jeg dog det ?

>Vi lever stadig ikke i en ideel verden hvor folk ikke roder med de ting de ikke
>skulle rode med og tilslutter ikke aparater forkert.

Nu kender du vist det samme til sagen, som vi andre gør, og jvfr
beskrivelsen der starter tråden, er det ikke meget der sandsynliggør,
at der er rodet med noget, så det bliver en antagelse der udelukende
står for din regning.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 09:48

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Sat, 24 Jul 2004 12:52:14 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote in
> dk.videnskab.jura:

> Jo, strømforsyningen primære del.

Hvad er "strømforsyningens primære del"?!

En antenneforstærker (som anvendes i et parselhus) er en ekstern "boks", som
har ekstern 220V strømforsyning til almindelig stikkontakt.

> --
> Gerner

Lars B

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-07-04 08:07

Gerner <nospamadres@postkasse.org> skriver:
>Men hvis de var ulovlige da i flyttede ind og i ikke har rapporteret det,
>så kan
>det jo være i hænger på det.

Kan Klaus Larsen ikke helt eller delvis gøre krav på, at den der solgte
ham huset betaler?

Hilsen Sverre.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 08:27

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev :

>Kan Klaus Larsen ikke helt eller delvis gøre krav på, at den der solgte
>ham huset betaler?

Måske - men i første gang er køber henvist til at "gå efter sælger"

(at så sælger muligvis har et krav på den han købte af, er sagen
irrelevant)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : ha

Dato : 24-07-04 09:49

Klaus Larsen wrote:
> Det skal indskydes at Vi ikke har ændret i installationerne og at
> tilstandrapporten nævner intet om ulovligheder med el installationer
> og at der er ejerskifteforikring.

Er det ikke bare at overlade det til ejerskifteforsikringen, det er vel
derfor den er tegnet.

/ha

Fra : Klaus Larsen

Dato : 24-07-04 09:55

ha wrote:

> Er det ikke bare at overlade det til ejerskifteforsikringen, det er vel
> derfor den er tegnet.
>
> /ha

Så vidt jeg kan læse mig frem til dækker den netop ikke "ulovlige
el-installationer".

Vh

Klaus

Fra : ha

Dato : 24-07-04 10:24

Klaus Larsen wrote:
> Så vidt jeg kan læse mig frem til dækker den netop ikke "ulovlige
> el-installationer".

så må du nok hellere gå den tunge vej og få fat i en advokat, selvom
det givetvis vil koste dig et eller andet.

I første omgang kunne du jo prøve skriftligt at afvise kravene, idet
"manglerne" og kravene efter min mening virker noget søgte, om
jeg så må sige. Køberne er altså heller ikke uden ansvar, da de
har pligt til at undersøge om "tingene" er iorden. Man kan ikke
bare gå igennem huset med lukkede øjne, og derefter sige at
man ikke så nogle mangler / ting der skulle skiftes.

1. Ville jeg afvise med den begrundelse du har givet.
2. Det kan godt være at installationerne er gamle, derfor bliver
de nødvendigvis ikke ulovlige. Se iøvrigt "apollo14" svar.
Også her ville jeg (indledningsvis) afvise kravet.
3. Som nr. 2.
4. Som nr. 2.

/ha

Fra : Klaus Larsen

Dato : 24-07-04 18:12

ha wrote:

> [...]
> bare gå igennem huset med lukkede øjne, og derefter sige at
> man ikke så nogle mangler / ting der skulle skiftes.

Takker mange gange. Jeg tror det bliver vejen frem at afvise kravene
skriftligt som du siger og så håbe på at de så dropper kravene. I modsat
fald vil jeg kræve en uddybning af hvad de egentligt mener med "ulovlige
installationer"

Vh

Klaus

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 18:40

Klaus Larsen <kla@pode.dk> skrev :

>Takker mange gange. Jeg tror det bliver vejen frem at afvise kravene
>skriftligt som du siger og så håbe på at de så dropper kravene.

Du bør lige vende det med den advokat du selv brugte, da salget blev
gennemført - og hvis jeg var dig, ville jeg lade en af dig kendt
elektriker bruge en ½ time på at gennemgå de ting, de mener at kunne
kræve udbedret, så er du temmeligt meget bedre stillet.

En halv times arbejde koster kun pebbernødder i den sammenhæng.

sagen lyder lidt "kreativ"

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Klaus Larsen

Dato : 24-07-04 19:56

> [...]
> kræve udbedret, så er du temmeligt meget bedre stillet.
>
> En halv times arbejde koster kun pebbernødder i den sammenhæng.

God ide med at få en elektriker på banen. Vi brugte ikke advokat da vi
solgte men bare vores bankrådgiver og ejendomsmægler.

Vh

Klaus

Fra : BB

Dato : 26-07-04 06:49

Da jeg oplevede noget lignende startede jeg med punkt for punkt at afvise
påstandene (noget i retning af det du gjorde i dit første indlæg). Det
medførte at køber fandt på nye punkter og frafaldt nogen de næste 2 breve
med krav. Jeg afviste igen kategorisk og da det store krav om udskiftning af
samtlige gulve kom, kontaktede jeg en advokat som gennemlæste papirerne -
sagde at jeg havde gjort et godt arbejde - han gentog nogenlunde mine
afvisninger - og under skrev sig som advokat - Siden har jeg ikke hørt en
lyd fra køber, så det virkede altså - Prisen: 4000 kr.

BB

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 11:06

On Sat, 24 Jul 2004 10:55:09 +0200, Klaus Larsen <kla@pode.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Så vidt jeg kan læse mig frem til dækker den netop ikke "ulovlige
>el-installationer".

Det skal de jo konstatere først.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 24-07-04 11:21

Klaus Larsen skrev sålydende:

> Så vidt jeg kan læse mig frem til dækker den netop ikke "ulovlige
> el-installationer".

Det er rigtigt, se
http://www.boligassistancen.dk/Ejerskifteforsikring.htm

høa

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 10:37

> [...]

> forsikringsselskab eller synsmanden eller? I øvrigt vil jeg hilse
> relevante pegepinde til regler på området velkommen.

Blot en sidebemærkning...

Det lyder som om, huset er solgt til førstegangskøbere, altså folk der kun
har lejet sig frem indtil nu.

Man må da håbe at gulvet (af beton eller sågar træ) ikke er blevet klattet
under nymaling igennem tiderne.....

Pas på du/I ikke møder et krav om nye beplantninger i haven, der kunne være
noget som er gået ud...

Hvis dine installationer lever op til lovens krav (stærkstrømsreglementet),
har du intet at frygte.

Hører en stikledning (TV/Radio) med tilhørende udtag egentlig under
stærkstrømreglementet..? ... på den anden side, hvis man kunne få sælger til
at betale en komplet omlægning (med internetduelige udtag samt forstærker)
ville det vel være helt rart.

Hr. Bjørn

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 24-07-04 12:09

Bjørn Jørvad wrote:

> Det lyder som om, huset er solgt til førstegangskøbere, altså folk der kun
> har lejet sig frem indtil nu.

Ja eller bare folk der har prøvet det samme, og så bare betalt sig fra det.

> Man må da håbe at gulvet (af beton eller sågar træ) ikke er blevet klattet
> under nymaling igennem tiderne.....

Nej så ville de jo nok også have nyt gulv i hele huset.

> Pas på du/I ikke møder et krav om nye beplantninger i haven, der kunne være
> noget som er gået ud...

Hehe Jørvad, den var god den der.

> [...]
> at betale en komplet omlægning (med internetduelige udtag samt forstærker)

Nej det gør det ikke, og har aldrig gjort det, selv om
stærkstrømsbekendtgøreslen, arbejder imellem 0-1000v.
Der har aldrig rigtig været nogen lovgivning/bekendtgørelse om det, selv
om man nogle gange godt kunne tænke sig det.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-07-04 13:07

"Apollo14 aka Kenneth Rugaard" <apollo14dk@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41024338$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> Der har aldrig rigtig været nogen lovgivning/bekendtgørelse om det, selv
> om man nogle gange godt kunne tænke sig det.

I gamle dage havde du P&T som "politi".

I dag gøres det frivilligt gennem BFE ( http://www.bfe.dk )

Man kan dog stadig både se og finde meget klamp.

Hr. Bjørn

Fra : Rune Wold

Dato : 24-07-04 20:25

Klaus Larsen skrev:

[klip]

> Mit problem er om hvor jeg går hen herfra.

Jeg synes det virker temmelig oplagt, at købernes krav er ubegrundet. Skriv
et brev hvori kravene afvises. Uden at foregribe et eventuelt domsresultat,
vil jeg anbefale dig at begrunde afvisningen som følgende. Først og fremmest
fordi der slet ikke er tale om mangler. For det andet fordi, der ift.
bagatelgrænsen ikke er grundlag for et forholdsmæssigt afslag. For det
tredje fordi der ift. et erstatningskrav ikke er noget ansvarsgrundlag.

Hvis købers advokat er uenig, så er det helt og holdent købers bevisbyrde,
og ham der har "stævningsbyrden". Iøvrigt kan du jo også henvise køber til
at anmelde kravene hos ejerskifteforsikringen.

Hvis køber blot har prøvet at være lidt for smart, så vil udsigten til en
retssag højst sandsynlig afskrække ham.

/Rune Wold

Fra : Klaus Larsen

Dato : 24-07-04 22:12

> [...]
> at anmelde kravene hos ejerskifteforsikringen.
>
> Hvis køber blot har prøvet at være lidt for smart, så vil udsigten til en

Tak for endnu et godt svar som giver mig noget at "gå" efter.

Mvh

Klaus Larsen

Fra : BB

Dato : 25-07-04 22:46

Mange nye husejere forsøger sig med en lang række rimelige og urimelige krav
overfor sælger i håbet om at få noget betalt. Hop som udgangspunkt ikke på
en eneste af nævnte punkter medmindre du vil erkende at du mod bedre vidende
har solgt noget 'galt' til dem.
Jeg har selv oplevet noget lignende for 3 år siden - de var oppe på krav i
størrelsesordenen ½ million - de har ikke fået en krone og jeg har ikke hørt
noget siden for 1½ år siden, så de er vist faldet ned igen.

Ting som de selv kunne have konstateret ved besigtigelse (f.eks. malede
stikkontakter) er da ikke dit problem.
Der er ikke noget om ulovlighed af antennekabler, så det kan heller ikke
være dit problem.

I øvrigt har tilstandsrapporten muligvis nævnt nogen forhold - og så er det
heller ikke dit problem.

BB