vedr. særeje
Fra : KsK

Dato : 23-07-04 07:21

Hej

Kan nogen hjælpe mig med dette spørgsmål?

Hvis jeg har en pose penge med når jeg gifter mig med min kæreste, og min
kæreste har gammel gæld, kan de så komme og tage mine penge?
I øvrigt er mine penge arv efter min far!
Vil det være bedst at lave særeje og i så fald hvordan gør man det?

Venlig hilsen Mai-Britt

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-07-04 07:53

"KsK" <kskc2@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan nogen hjælpe mig med dette spørgsmål?
>
> Hvis jeg har en pose penge med når jeg gifter mig med min kæreste, og min
> kæreste har gammel gæld, kan de så komme og tage mine penge?

Nej. Særhæften og særråden gælder i ægteskab.

> I øvrigt er mine penge arv efter min far!
> Vil det være bedst at lave særeje og i så fald hvordan gør man det?

Ved en evt. skilsmisse er der formuefællesskab, så hvis du vil være sikker
så lav det til særeje. Arvelader kan dog have gjort det til særeje allerede
ved testationen.

PH

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 23-07-04 08:02

Peter Hansson skrev sålydende:

> Ved en evt. skilsmisse er der formuefællesskab, så hvis du vil være
> sikker så lav det til særeje. Arvelader kan dog have gjort det til
> særeje allerede ved testationen.

Selv om der er formuefællesskab hæfter du ikke for hendes gæld, men du
skal aflevere halvdelen af din positive formue.

høa

Fra : Padre

Dato : 23-07-04 08:06

> Nej. Særhæften og særråden gælder i ægteskab.

Særhæften = man hæfter personligt for dne gæld man har stiftet, så når din
kæreste har stiftet gæld, kan hans kreditorer ikke gå efter dine penge.

Særråden = man råder personligt over sine egne penge. Derfor kan din
(kommende) mand ikke bruge de penge, du har tjent.

Såfremt din kæreste har gæld er det derfor praktisk om du ikke blander dine
penge med hans på fælles konti o. lign.

Særeje oprettes ved ægtepagt, som er en kontrakt, man indgår før ægteskabets
indgåelse. Der findes flere slags særeje

Se fx. her:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328711&_dad=portal&_schema=PORTAL

Padre