|
| en mandsvirksomhed, med tilkaldevagt, hvor~ Fra : Petersen_Michael |
Dato : 22-07-04 16:39 |
|
Hej NG.
Hvis en virksomhed, tilbyder kunderne døgnservice, er det jo helt
naturligt, at de ansatte montører benytter servicevognen til og fra
arbejde, for i tilfælde af en "udrykning" hurtigt at kunne hjælpe
kunden. Der er ikke tale om privat kørsel i servicevognen af den grund.
Men hvis et firma kun består af mester selv, (ingen andre montører
ansatte) og han benytter servicevognen på samme måde, vil Skattefar &
Momsemor så kunne se et problem i det?
Jeg læste på et tidspunkt noget om at montører ikke kunne have vagt
altid, og der skulle være en vagtplan og sådan noget, men i et en
mandsfirma, kan der jo ikke være så meget diskussion om hvem der har
vagt hvornår..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Hugo Østergaard-Ande~ (22-07-2004)
| Kommentar Fra : Hugo Østergaard-Ande~ |
Dato : 22-07-04 17:05 |
|
Petersen_Michael skrev sålydende:
>
> Hvis en virksomhed, tilbyder kunderne døgnservice, er det jo helt
> naturligt, at de ansatte montører benytter servicevognen til og fra
> arbejde, for i tilfælde af en "udrykning" hurtigt at kunne hjælpe
> kunden. Der er ikke tale om privat kørsel i servicevognen af den
> grund.
>
> Men hvis et firma kun består af mester selv, (ingen andre montører
> ansatte) og han benytter servicevognen på samme måde, vil Skattefar &
> Momsemor så kunne se et problem i det?
>
> Jeg læste på et tidspunkt noget om at montører ikke kunne have vagt
> altid, og der skulle være en vagtplan og sådan noget, men i et en
> mandsfirma, kan der jo ikke være så meget diskussion om hvem der har
> vagt hvornår..
Se http://tinyurl.com/4xo5v om ændring af ligningsloven fra 2002.
Før lovændringen udtalte Landskatteretten, at der er i praksis
opstilles en formodning om, at biler, der er til rådighed hele døgnet,
også er til rådighed for privat anvendelse. Dette er som regel
tilfældet, når bilen er parkeret på bopælen.
For at afkræfte formodningen krævedes det, at det sandsynliggjordes, at
bilen ikke havde været anvendt privat, bedst med en kørebog.
Kørselsregnskabet skulle efter praksis indeholde følgende:
Kilometertællerens udvisende
Dato for kørsel
Bestemmelsessteder, kundenavne og lignende.
Hvis jeg var dig, ville jeg stadig føre kørebog - og så i øvrigt tage en
snak med en revisor for at være på den sikre side.
--
Mvh
høa
| |
Henrik Stidsen (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-07-04 16:56 |
|
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in
news:40ffe5b9$0$66467$14726298@news.sunsite.dk
> Før lovændringen udtalte Landskatteretten, at der er i praksis
> opstilles en formodning om, at biler, der er til rådighed hele
> døgnet, også er til rådighed for privat anvendelse. Dette er som
> regel tilfældet, når bilen er parkeret på bopælen.
Dvs. hvis man har vagt skal firmabilen stå derhjemme og den stakkels
vagthavende er altså i praksis bundet til at sidde hjemme i stuen ?
--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)
| |
Hugo Østergaard-Ande~ (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Hugo Østergaard-Ande~ |
Dato : 25-07-04 17:06 |
|
Henrik Stidsen skrev sålydende:
>
> Dvs. hvis man har vagt skal firmabilen stå derhjemme og den stakkels
> vagthavende er altså i praksis bundet til at sidde hjemme i stuen ?
Med mindre han tager de skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser af at
kunne boltre sig med firmabilen.
--
Mvh
høa
| |
Bjørn Jørvad (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 25-07-04 17:20 |
|
"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4103da67$0$66476$14726298@news.sunsite.dk...
KLIP
> Med mindre han tager de skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser af at
> kunne boltre sig med firmabilen.
Jeg kan godt følge T&S.
Det må være enhver enkeltmandsejet eks. VVS-mesters drøm at køre familien
rundt i biksens totalt overfyldte varevogn med alt til faget hørende i både
værktøj og reservedele af eks. mærket Toyota Kassevogn.......
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Henrik Stidsen (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-07-04 18:22 |
|
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in
news:4103da67$0$66476$14726298@news.sunsite.dk
>> Dvs. hvis man har vagt skal firmabilen stå derhjemme og den
>> stakkels vagthavende er altså i praksis bundet til at sidde
>> hjemme i stuen ?
> Med mindre han tager de skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser
> af at kunne boltre sig med firmabilen.
Det synes jeg lyder urealistisk set i forhold til hvor mange der rent
faktisk kører rundt i firmabilen når de har vagt.
--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)
| |
Hugo Østergaard-Ande~ (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Hugo Østergaard-Ande~ |
Dato : 25-07-04 18:57 |
|
Henrik Stidsen skrev sålydende:
>
> Det synes jeg lyder urealistisk set i forhold til hvor mange der rent
> faktisk kører rundt i firmabilen når de har vagt.
Nu kan man jo ikke se på bilen, hvordan vedkommende har arrangeret sig
med skattevæsenet.
Følgende dom fra Vestre Landsret belyser juraen i spørgsmålet:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=152764
--
Mvh
høa
| |
Bjørn Jørvad (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 25-07-04 19:06 |
|
"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4103f456$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Nu kan man jo ikke se på bilen, hvordan vedkommende har arrangeret sig
> med skattevæsenet.
Heldigvis, samtidig kan man heller ikke se om firmapottevarekassen er
momsbetalt eller ej.
Husk: Jurister kan jo finde ud af alt... )
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
Petersen_Michael (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 25-07-04 19:30 |
|
In news:4103f456$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:
> Følgende dom fra Vestre Landsret belyser juraen i spørgsmålet:
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=152764
Som jeg læser den sag, så havde billedet været meget anderledes, hvis
1. Sagsøgte havde haft fælles adresse med kæresten (og dermed potentiel
adgang til hendes bil)
2. Sagsøgte havde haft en bil indregistreret privat.
I mit tilfælde, ser jeg nogle muligheder,
1. Enten skal jeg køre i husstandens private bil, og fører
kørselsregnskab, og modtage km. penge fra mit firma, for erhvervskørsel,
i privat bil.
2. Anskaffe en firmabil, og afløfte momsen, og føre kørselsregnskab.
3. Anskaffe en firmabil, og betale momsen.
4. Droppe det hele, og finde mig et job, som ordinær lønmodtager..
5. Anskaffe en firmabil, afløfte momsen, og håbe, at jeg vil kunne vinde
en eventuel sag mod skattefar, i og med at husstanden råder over et
køretøj, til privat kørsel.
(Jeg synes 1-4 er skod løsninger)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Hugo Østergaard-Ande~ (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Hugo Østergaard-Ande~ |
Dato : 25-07-04 20:12 |
|
Petersen_Michael skrev sålydende:
>
> I mit tilfælde, ser jeg nogle muligheder,
> 1. Enten skal jeg køre i husstandens private bil, og fører
> kørselsregnskab, og modtage km. penge fra mit firma, for
> erhvervskørsel, i privat bil.
> 2. Anskaffe en firmabil, og afløfte momsen, og føre kørselsregnskab.
> 3. Anskaffe en firmabil, og betale momsen.
> 4. Droppe det hele, og finde mig et job, som ordinær lønmodtager..
> 5. Anskaffe en firmabil, afløfte momsen, og håbe, at jeg vil kunne
> vinde en eventuel sag mod skattefar, i og med at husstanden råder
> over et køretøj, til privat kørsel.
>
Må jeg foreslå endnu en mulighed:
6. Tage en fornuftig snak med din revisor. Ligningsloven blev ændret i
2002 for at begrænse mistænkeliggørelsen. Din revisor har måske nogen
erfaring eller viden om nyere praksis.
--
Mvh
høa
| |
Petersen_Michael (26-07-2004)
| Kommentar Fra : Petersen_Michael |
Dato : 26-07-04 10:49 |
|
In news:410405e8$0$66477$14726298@news.sunsite.dk,
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:
> Må jeg foreslå endnu en mulighed:
>
> 6. Tage en fornuftig snak med din revisor. Ligningsloven blev ændret i
> 2002 for at begrænse mistænkeliggørelsen. Din revisor har måske nogen
> erfaring eller viden om nyere praksis.
Et udmærket forslag, jeg tager det med på listen.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk
| |
Henrik Stidsen (25-07-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 25-07-04 19:58 |
|
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in
news:4103f456$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
>> Det synes jeg lyder urealistisk set i forhold til hvor mange
>> der rent faktisk kører rundt i firmabilen når de har vagt.
> Nu kan man jo ikke se på bilen, hvordan vedkommende har
> arrangeret sig med skattevæsenet.
Nu tænker jeg også på de firmaer der kræver at deres medarbejdere har
vagtuger med tilkald 24timer i døgnet hvor de derfor bliver nød til
at have bilen med sig hvis de forlader hjemmet. De er jo sådan set på
arbejde hele tiden uanset hvad de reelt foretager sig. Jeg syns det
lyder mærkeligt hvis der skal betales skat af det.
--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)
| |
fr1ovzw (22-07-2004)
| Kommentar Fra : fr1ovzw |
Dato : 22-07-04 18:03 |
|
Petersen_Michael wrote:
> Hej NG.
>
> Hvis en virksomhed, tilbyder kunderne døgnservice, er det jo helt
> naturligt, at de ansatte montører benytter servicevognen til og fra
> arbejde, for i tilfælde af en "udrykning" hurtigt at kunne hjælpe
> kunden. Der er ikke tale om privat kørsel i servicevognen af den grund.
>
> Men hvis et firma kun består af mester selv, (ingen andre montører
> ansatte) og han benytter servicevognen på samme måde, vil Skattefar &
> Momsemor så kunne se et problem i det?
>
> Jeg læste på et tidspunkt noget om at montører ikke kunne have vagt
> altid, og der skulle være en vagtplan og sådan noget, men i et en
> mandsfirma, kan der jo ikke være så meget diskussion om hvem der har
> vagt hvornår..
Hvis du skulle have en privatbil ved siden af, for at undgå denne
problematik og du køre xxxx mange kilometer i den bil, vil det sikkert
kunne betale sig at lade sig beskatte som fri bil, da den udgift sikkert
er mindre en den udgift du har til en egen privatbil... Hvis jeg var
dig, ville jeg undersøge, hvad det vil koste at have fri bil. Mange
gange kan en fri bil være billigere end en ekstra bil ved siden af, blot
for at undgå at føre kørebog og begå en dum fejl ved at køre ud og
handle i erhvervsbilen... Told & Skat kan være meget nidkære og tit være
nittetællere.
Så det er nok mere et skattespørgsmål end et jura spørgsmål, hvad kan
betale sig...
Du skal jo også tænke på den tid og det besvær der er ved at føre
kørebog og være overbevisende over for Told & Skat.
--
Mvh.
En studerende
| |
|
|