Må deltager i I/S udstede momsløse faktura~
Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 22-07-04 14:33

Hej alle,

En bekendt er i tvivl ang. et momsspørgsmål, som jeg tænkte at der
sikkert er folk her i gruppen, som kan svare på. Jeg prøvede dk.erhverv
først, men desværre har ingen svaret mig.

Det drejer sig om at personen er med i et moms-registreret
interessentselskab. Parterne i selskabet har aftalt, at de gerne må have
andre kunder hver for sig privat. Privat er han ikke moms-registreret.

Må personen gerne privat udstede en momsløs faktura med sit CPR-nummer,
osv. på?

Jeg er umiddelbart i tvivl, da det jo på den ene side er korrekt at han
ikke overskrider grænsen for, at det er et krav at blive
momsregistreret, og derfor gerne må udstede fakturaer uden moms. Men på
den anden side, er han jo på en eller anden måde allerede
moms-registreret i forbindelse med I/S'et -- og så er det jo ikke
tilladt at udstede fakturaer uden moms.

Det hele leder vel mere eller mindre hen til, om interessentselskabet er
en selvstændig juridisk person i moms-mæssige spørgsmål?

Den nemme løsning er naturligvis, at han momsregistrerer sig som en
enkeltmandsvirksomhed også. Han er dog ikke så interesseret i dette,
pga. det ekstra administrative arbejde.

På forhånd tak,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 22-07-04 15:42

Jens Kristian Søgaard skrev sålydende:
> [...]
>
> Den nemme løsning er naturligvis, at han momsregistrerer sig som en
> enkeltmandsvirksomhed også. Han er dog ikke så interesseret i dette,

Et interessentskab er en virksomhed, der ejes og drives af to eller
flere deltagere. I et interessentskab hæfter hver enkelt deltager
personligt og solidarisk med hele sin personlige formue. Et
interessentskab må ikke forveksles med et aktieselskab eller et
anpartsselskab eller en anden selskabsform. Interessentskabet ikke er et
selvstændigt retssubjekt, men støtter sig på de enkelte interessenter.

Efter min vurdering fører dette til, at interessenten i et momspligtigt
interessentskab ikke kan undlade at opkræve moms hos sine egne kunder.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 16:59

"Hugo Østergaard-Andersen" <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:40ffd256$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Interessentskabet ikke er et selvstændigt retssubjekt, >

Jo det er det nu. Jeg er godt klar over, at jurister i generetioner før mig
er af den opfattelse, men nyere forskning anfører, at der er tale om et
selvstændigt retssubjekt.

> Efter min vurdering fører dette til, at interessenten i et momspligtigt
> interessentskab ikke kan undlade at opkræve moms hos sine egne kunder.

Med mindre det er kunder, der ikke vedrører driften i interessentskabet
.....?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 17:13

[klip]

> Jo det er det nu.

Jeg kan henvise til "Selskabsformerne - lærebog i selskabsret" af Lars
Hedegaard Kristensen, Noe Munck og Jørgen Nørgaard.

Side 53 i 3. udgave anføres en række retsområdet vedrørende spørgsmål:

"Inden for det formueretlige område har interessentskabets retssubjektivitet
længe været anerkendt"

Også inden for tinglysningsretten er I/S'et anerkendt. Men også:
navneretligt, fogedretligt, forvaltningsretligt, afgiftsretligt og i
næringsloven.

Steder hvor I/S ikke er anerkendt som selvstændigt retssubjekt:
Skatteretligt og lidt usikkert inden for konkursretten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 22-07-04 17:39

Peter G C skrev sålydende:

> Jo det er det nu. Jeg er godt klar over, at jurister i generetioner
> før mig er af den opfattelse, men nyere forskning anfører, at der er
> tale om et selvstændigt retssubjekt.

Der fik vi gamle den!

høa

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 22-07-04 18:13

Hej Peter,

kunder.

> Med mindre det er kunder, der ikke vedrører driften i
interessentskabet
> ....?

Der er netop tale om kunder, der ikke vedrører driften i
interessentskabet.

Hvad bliver konklusionen så i det tilfælde?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 22-07-04 18:41

Jens Kristian Søgaard skrev sålydende:

> Der er netop tale om kunder, der ikke vedrører driften i
> interessentskabet.
>
> Hvad bliver konklusionen så i det tilfælde?

At vedkommende bør spørge Told&Skat og ikke basere sig på denne gruppe.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 19:26

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der er netop tale om kunder, der ikke vedrører driften i
> interessentskabet.
>
> Hvad bliver konklusionen så i det tilfælde?

Se H Ø-A's svar - spørg!

Såfremt intet fremgår af I/S-kontrakten:

*Hvis* der er tale om kunder som ingen relation har til interessentskabets
drift og *hvis* arbejdet udført at den pågældende er ganske ubetydeligt kan
det *måske* nok være okay - i hvert fald selskabsretligt. Skatteretligt er
jeg meget i tvivl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Erik Andersen

Dato : 23-07-04 04:33

> interessentskabet
>
> Der er netop tale om kunder, der ikke vedrører driften i
> interessentskabet.
>
> Hvad bliver konklusionen så i det tilfælde?

Eftersom manden er momsregistreret (via I/S) er det yderst kriminelt at
udstede fakturaer uden moms....

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-07-04 07:57

"Erik Andersen <CEO uk2.net, WebHosting A/S>" <teamea@mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:1090553811.284911@www.webhosting.dk...

> Eftersom manden er momsregistreret (via I/S) er det yderst kriminelt at
> udstede fakturaer uden moms....

Også i det tilfælde hvor manden f.eks. sælger privat indbo m.v. og køberen
forlanger kvittering/faktura.?

PH

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 23-07-04 15:24

Hej Erik,

> Eftersom manden er momsregistreret (via I/S) er det yderst kriminelt
at
> udstede fakturaer uden moms....

Det her er en jura-gruppe. "Yderst kriminelt" giver ingen mening.

Du må henvise til paragraffer eller praksis, før vi kan bruge det til
ret meget.