Frakendelse af førerret
Fra : Lyrik

Dato : 19-07-04 22:46

Jeg har fået oplyst at en dansker ikke kan tvinges til noget imod sin vilje!
Specielt da indgreb i hans legeme, hvilket må betragtes som tortur!
Loven siger:

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at
medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse
heraf, kan politiet straks inddrage førerretten.

Jeg tænker mig en person som har drukket over promillegrenserne, men som
alligevel kører bil og bliver stoppet.
Han nægter at medvirke med pusten og blodprøvetagning under henvisning til
sin ret til at nægte dette. Helt i overensstemmelse med ovenstående paragraf
60.
Ud fra betragtningen om, at hvis han medvirker vil han blive straffet for
promillekørsel og få sit førerbevis frakendt i en årrække, vælger han at
lade myndigheden frakende ham førerbeviset på grund af hans nægtelse-som den
som paragraf 60 taler om..

Er der noget juridisk til hinder for dette praktiske syn?
Hvor hurtigt vil han kunne forlange at få ret til generhvervelse?

Hilsen
Jens
... <med regler skal regelkneppere bekæmpes>

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 19-07-04 23:18

Lyrik skrev sålydende:
> Jeg har fået oplyst at en dansker ikke kan tvinges til noget imod sin
> vilje! Specielt da indgreb i hans legeme, hvilket må betragtes som
> tortur!

Ren lyrik.

> [...]
> Han nægter at medvirke med pusten og blodprøvetagning under
> henvisning til sin ret til at nægte dette. Helt i overensstemmelse

Hjemlen til blod- og urinprøve findes i færdselslovens §55:
"§ 55. Politiet kan til enhver tid kræve, at føreren af et køretøj eller
en rytter foretager udåndingsprøve.

Stk. 2. Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og
urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har overtrådt § 53
eller § 54, stk. 1 eller 2, eller han nægter eller ikke er i stand til
at medvirke til en udåndingsprøve. Angår mistanken andre forhold end
spirituspåvirkning, kan politiet tillige fremstille den pågældende til
undersøgelse af en læge. Det samme gælder ved mistanke om
spirituspåvirkning, når særlige omstændigheder taler derfor.

Stk. 3. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren bestemmelser om anvendelse af udstyr til måling af
udåndingsluften.

Stk. 4. Justitsministeren fastsætter bestemmelser om de i stk. 1 og
2 nævnte prøver og undersøgelser."

> [...]
> han at lade myndigheden frakende ham førerbeviset på grund af hans
> nægtelse-som den som paragraf 60 taler om..

§ 60 handler ikke om frakendelse, men om inddragelse fordi betingelserne
for at få udstedt kørekort ikke længere er til stede. Betingelserne
findes især i § 56, stk. 2 og 3.

> Er der noget juridisk til hinder for dette praktiske syn?

Ja, det er uden mening.

høa