Fremleje
Fra : Simon Klitgaard

Dato : 19-07-04 19:03

Når man udfærdiger en fremleje-kontrakt, skal udlejer så godkende aftalen på
nogen måde? Jeg mener det kun er en aftale mellem lejer og fremlejer...

/Simon

Fra : Gerner

Dato : 19-07-04 19:20

On Mon, 19 Jul 2004 20:02:55 +0200, "Simon Klitgaard" <mrsmooth@FJERNprivat.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Når man udfærdiger en fremleje-kontrakt, skal udlejer så godkende aftalen på
>nogen måde? Jeg mener det kun er en aftale mellem lejer og fremlejer...

Både ja og nej. Udlejer skal afvise fremleje hvis de fremlejede værelser bliver
beboet med mere end 2 personer per værelse.
Ellers skal udlejer altid have en kopi af kontrakten. Han skal også kontrollere
at fremlejen ikke er for høj.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : John Nielsen

Dato : 19-07-04 20:28

Der kan være være årsager til afvisning samt nogle betingelser skal være
opfyldt ifølge www.familieadvokaten:

**************** citat ********************************************
2. Fuldstændig fremleje.

Ønsker du ikke bare at videreudleje en del, men hele lejligheden, har du kun
ret til det i 'indtil to år' og hvis følgende tre betingelser er opfyldt:

1.. Dit fravær skal være midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse,
studieophold, midlertidig forflyttelse eller lignende.

2.. Der skal være mindst 13 beboelseslejligheder i den ejendom, hvor du
bor til leje.

3.. Antallet af personer, som du fremlejer til, må ikke overstige antallet
af beboelsesrum i lejligheden.
Selv om alle tre betingelser er opfyldt, kan din udlejer måske alligevel
modsætte sig fremlejeforholdet. Nemlig hvis han har en 'rimelig grund', og
det kan fx være, at han kender de pågældende personer som lejere, der har
misligholdt deres forpligtelser. Men det vil dog kun være i sjældne
tilfælde, at udlejeren kan forhindre et fuldstændigt fremlejemål, når de tre
nævnte betingelser er opfyldt. Der gælder dog desuden det særlige forhold,
at hvis udlejeren har aftalt med kommunalbestyrelsen, at reglerne i
boligreguleringslovens § 52 a. stk. 1 om beboermaksimum skal gælde, så
betyder dette, at udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis
lejligheden vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum.

Ved den 'fuldstændige fremleje' skal fremlejeaftalen indgås skriftligt og du
skal som lejer inden fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi
af fremlejeaftalen.

Hverken ved den delvise eller fuldstændige fremleje kan din udlejer kræve at
få en ekstra betaling, for det er dig - og kun dig som lejer - der
fortsætter med at hæfte over for udlejeren. Du har ansvaret for, at den
eller de personer, du har videreudlejet til, overholder ordensreglementet og
passer forsvarligt på det lejede. Gør de det ikke, risikerer du, at
udlejeren opsiger eller ophæver dit (!) lejemål.

Når du videreudlejer, bør dine lejere betale husleje direkte til dig, og du
bør fortsætte med at betale den fulde husleje til udlejeren. Det er dig - og
kun dig - der hæfter over for udlejeren, og derfor vil det være dumt, at
lade dine lejere betale direkte til din udlejer. For undlader de at gøre
det, risikerer du at få dit lejemål ophævet.

********** citat slut ******************

John

Fra : John Nielsen

Dato : 19-07-04 20:31

Der kan nu være flere årsager til afvisning samt du skal opfylde nogle
betingelse ifølge www.familieadvokaten.dk

**********************

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 19-07-04 20:34

Gerner skrev sålydende:
> [...]
> Ellers skal udlejer altid have en kopi af kontrakten. Han skal også
> kontrollere at fremlejen ikke er for høj.

Nja................

Delvis fremleje omfatter de situationer, hvor man typisk fremlejer et
eller to værelser i en lejlighed.

Ved delvis fremleje, har udlejeren alene krav på to ting:
1. Der må ikke være flere beboere i lejligheden end der er beboelsesrum.
2. Udlejer skal have en kopi af den skriftlige fremlejekontrakt.

Er disse forhold i orden, kan udlejeren ikke modsætte sig fremlejen.

Fuldstændig fremleje vil sige, at mere end halvdelen af lejligheden
fremlejes.

Ved fuldstændig fremleje gælder følgende begrænsninger:
1. Man kan højst fremleje i to år.
2. Fremlejegivers fraflytning fra lejemålet skal være midlertidig f.eks.
på grund af midlertidig forflyttelse, studieophold, sygdom eller lign.
3. Udlejer skal have en kopi af den skriftlige fremlejekontrakt.

Man har ikke krav på fuldstændig fremleje, fordi man vil forsøge at bo
sammen med kæresten.

http://www.llo.dk/sw256.asp

For andelsboliger og ejerligheder afhænger fremlejeretten af
vedtægterne.

I private udlejningsejendomme må lejens størrelse som hovedregel ikke
overstige lejlighedens værdi. Det betyder, at lejen ikke må være
væsentligt dyrere end det, man normalt betaler for en tilsvarende bolig
i det samme område.

http://tinyurl.com/58lyt

høa

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 19-07-04 20:50

Simon Klitgaard skrev sålydende:
> Når man udfærdiger en fremleje-kontrakt, skal udlejer så godkende
> aftalen på nogen måde? Jeg mener det kun er en aftale mellem lejer og
> fremlejer...

For at få alle nuancer med, se bestemmelserne i lejeloven:

Kapitel XII

Brugsrettens overgang til andre (Fremleje, bytte m.v.)

§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst
halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal
personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af
beboelsesrum.

Stk. 2. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden
vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om
midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader
udlejeren dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber
m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel. 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen
har truffet beslutning om, at lov om midlertidig regulering af
boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i de tilfælde, hvor
udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i
udlejerens ejendomme.

Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden
fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af
fremlejeaftalen.

§ 70. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren
ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt
og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig
forflyttelse el. lign.

Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når

a) ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder, eller

b) det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af
beboelsesrum, eller

c) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig
fremlejeforholdet.

Stk. 3. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden
[...]

Stk. 4. § 69, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

§ 71. Lejeren er erstatningsansvarlig for skade, som ved uforsvarlig
adfærd forvoldes af personer, der i kraft af reglerne i § 69 og § 70
benytter det lejede.

Stk. 2. Lejeren er over for udlejeren ansvarlig for, at de i stk. 1,
nævnte personer overholder de regler, der skal sikre en god husorden og
forsvarlig brug af det lejede.

Stk. 3. Lejeren er endvidere erstatningsansvarlig efter § 29, stk. 9,
for skade forårsaget af installationer, som de i stk. 1, nævnte personer
har foretaget i det lejede.

§ 72. Lejeren må ikke uden ægtefællens samtykke foretage fremleje,
såfremt dette vil medføre, at det lejede ikke længere kan tjene til
fælles bolig eller som grundlag for ægtefællernes eller den anden
ægtefælles virksomhed. Er den anden ægtefælle umyndig, meddeler værgen
samtykket. Bestemmelserne i § 18, stk. 2, og i § 20 i lov nr. 56 af 18.
marts 1925 om ægteskabets retsvirkninger finder tilsvarende anvendelse.

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0034729.htm

Er det en anden ejendomstype end en privat udlejningsejendom, så sig
lige til.

høa

Fra : Gerner

Dato : 20-07-04 00:09

On Mon, 19 Jul 2004 21:49:53 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal
>personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af

Ved ulige antal beboelsesrum bliver 1 værelse i over-/underskud.
Hvordan klarer man den ?
Kan man erklære værelset for et fællesrum og betale halvdelen for det værelse ?
Kan man tage ekstra for brugen af køkken og bad ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto