vedligeholdelseskonto
Fra : L.K

Dato : 19-07-04 10:34

Hej

Min kæreste og jeg er lige flyttet sammen i en lejebolig.
Da vi flytter ind foreligger der misligholdelses fra den forrige lejer.
Dette resultere i at der skal gøres rent for den forrige lejers regning,
dette medfører igen at vi ikke kan flytte ind, før der er gjort rent.

Mit spørgsmål er: Vi har allerede betalt husleje i en bolig vi ikke kan
flytte ind i. Vi har snakket med boligselskabet om vi kan få noget af
huslejen refunderet, men deres svar er nej.
Kan dette være helt rigtigt??

L.K

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 19-07-04 11:11

L.K skrev sålydende:
> [...]
> kan flytte ind i. Vi har snakket med boligselskabet om vi kan få
> noget af huslejen refunderet, men deres svar er nej.

Nej, udlejer har en svag sag:

Udlejeren skal stille lejemålet til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt og i hele lejeperioden.
Lejemålet skal være rengjort, ruderne skal være hele og alle udvendige
døre skal være forsynet med brugelige låse med nøgler.
Du skal ikke underskrive indflytningsrapporten, hvis du ikke er enig i
denne eller den ikke svarer til, hvad der eventuelt fremgår af
lejekontrakten om lejemålets stand ved indflytningen. Du kan nøjes med
at kvittere for modtagelsen.

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=10

Hvis en fornyet skriftlig henvendelse til boligselskabet ikke giver
positivt resultat, kunne I overveje at kontakte Lejernes LO eller søge
offentlig retshjælp, hvis I opfylder betingelserne herfor, se

http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=221

høa

Fra : Gerner

Dato : 19-07-04 11:32

On Mon, 19 Jul 2004 10:33:40 +0100, "L.K" <j.k@hotkom.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>flytte ind i. Vi har snakket med boligselskabet om vi kan få noget af
>huslejen refunderet, men deres svar er nej.

Går ud fra det er almen leje.

Nej, i kan forlange forholdsmæssigt afslag i lejen så længe manglen er til
stede.

§ 18. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og udlejeren kan
forlange, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan
lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes
forsyning med lys, gas, varme el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe
sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

Så beløbet er lejen per dag i ikke kan bo i lejligheden.
Et spørgsmål kunne være om de også skal godtgøre jer for det midlertidige ophold
uden for lejligheden.

--
Gerner
SETI@home/BOINC available for general use.