Manglende HFI-relæ
Fra : Søren Sjørup

Dato : 15-07-04 16:19

Fra : Klaus

Dato : 15-07-04 16:36

> [...]
der
> ikke er noget HFI-relæ og at det ikke er lovligt. Ved det gennemsyn
jeg
> lavede af lejligheden med en byggesagkyndig opdagede vi ikke manglen.
> Spørgsmålet er så nu om sælger burde have gjort opmærksom på fejlen,
eller
> om jeg burde have fundet den ved gennemsynet. Man kan jo ikke sige at
> fejlen er skjult da elskabet var tilgængeligt. På den anden side, må
man
> sælge en lejlighed med en ulovlig installation?

Det kommer nok under "petitesseparagraffen".
Det koster ikke alverden at få den ekstra sikkerhed som man får med et
HPFI-relæ monteret.

Klaus

Fra : Søren Sjørup

Dato : 15-07-04 16:40

Fra : Klaus

Dato : 15-07-04 16:43

"Søren Sjørup" <zoren@diku.dk> skrev i en meddelelse

installationer

> Hvad siger den?

Jeg har ikke et paragrafnummer til dig, men mangler under ca 5 - 10 K
kroner kommer du ikke igennem med.

> Hvormeget taler vi om? Hvor længe bruger en elektriker på den slags?
Og
> går det også fint hvis måler og de andre installationer er fra 1947?

Bed om et tilbud ved din lokale installatør, det koster ikke noget.

Klaus

Fra : TGD

Dato : 15-07-04 16:45

"Søren Sjørup" <zoren@diku.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvad siger den?

At gå i hårdknude over 2500 kr i en lejelighed der har kostet et par
hundredetusinde, er spild af tid.

> Hvormeget taler vi om? Hvor længe bruger en elektriker på den slags? Og
> går det også fint hvis måler og de andre installationer er fra 1947?

HPFI relæet kan købes i Harald Nyborg for omkring 100~200 kr nå du alligevel
skal have det lavet så køb til et par ekstra faser, dernæst får du fat i en
elektriker, elektrikeren løber op i 1000-2000 kr og materialerne maks 500 kr
(dem køber du selv) også er du "fremtidssikret".

Fra : Sp@cey

Dato : 15-07-04 20:27

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
alligevel
> skal have det lavet så køb til et par ekstra faser,

Selvom jeg elektriker, forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med et par
ekstra faser.

--
Sp@cey

First you wanna kill me, now you wanna kiss me.Good... Bad... I'm the guy
with the gun.

Fra : Klaus

Dato : 16-07-04 00:51

> alligevel
>
> Selvom jeg elektriker, forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med
et par
> ekstra faser.

Mon ikke der henvises til, at mange gamle installationer kun består af 1
stk. 1-faset gruppe?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 16:42

Søren Sjørup skrev:

> [...]
>forbudt ikke at have HFI-anlæg hvis der foretages nye installationer såsom

Er det ikke bare blevet sat til en stikkontakt?

--
Bertel

Fra : Klaus

Dato : 15-07-04 16:52

> Er det ikke bare blevet sat til en stikkontakt?

Formodentlig, men det ændrer ikke ved det faktum at alle nyere køleskabe
er mærket med et skilt der siger, at køleskabet skal ekstrabeskyttes
............ og det er det typisk kun ved hjælp af HFI/HPFI relæer, i
ældre lejligheder.

Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-04 17:04

Klaus skrev:

>Formodentlig, men det ændrer ikke ved det faktum at alle nyere køleskabe
>er mærket med et skilt der siger, at køleskabet skal ekstrabeskyttes

Jeg havde den opfattelse at "installation" betød at der skulle
mere til end blot at en ledning blev proppet i en stikkontakt,
men jeg ved ikke hvad loven siger præcis.

Er der nogen der ved det?

--
Bertel

Fra : Gevaldi

Dato : 15-07-04 17:32

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Jeg havde den opfattelse at "installation" betød at der skulle
> mere til end blot at en ledning blev proppet i en stikkontakt,
> men jeg ved ikke hvad loven siger præcis.
>
> Er der nogen der ved det?

Det gør de nok her:
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1

--
/Gevaldi

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 15-07-04 21:39

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Jeg havde den opfattelse at "installation" betød at der skulle
> mere til end blot at en ledning blev proppet i en stikkontakt,
> men jeg ved ikke hvad loven siger præcis.
>
> Er der nogen der ved det?

Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder.
Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have
HFI/HPFI-afbrydere.

http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=136

høa

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 22:37

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder.
> Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have
> [...]

Ja - nye installationer - samt ved omfattende ændringer af bestående.
Om det overhovedet er pligtigt i dette tilfælde afhænger bl.a. af om
køleskabet har en masse, der overstiger 18 kg.
Uanset vil det være særdeles fornuftigt at få en elektriker til at opsætte
ekstrabeskyttelse a.s.a.p.
Prisen er trods alt mindre en den billigste kiste henne ved bedemanden....
/Henning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-04 09:16

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

>Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder.
>Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have
>HFI/HPFI-afbrydere.

>http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=136

Tak. Der er med andre ord ikke pligt til at få installeret et
HFI-relæ blot fordi man anskaffer eller udskifter et køleskab.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-07-04 18:01

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev:

> Det gør de nok her:
> http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1

Helt præcist her:
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 18:23

> Helt præcist her:
> http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153
>
> --
> Morten

For mig at se, vil opsætning af et køleskab også medføre pligt til
ekstrabeskyttelse (hfi/hpfi-relæ).
Men da det kan ske uden beskyttelsesleder (jord) er det en ganske
overkommelig udgift - og ligeledes en BETYDELIG sikring af dit liv og
helbred!
Uanset om du kan få sælger til at betale eller ej, bør du snarest (i
morgen..) ringe til en elektriker og få installeret ekstrabeskyttelse!
Det vil da være ærgeligt at vågne op i overmorgen og være død fordi man lige
skulle have et glas mælk.....

/Henning.

Fra : Sp@cey

Dato : 15-07-04 20:31

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstrabeskyttelse (hfi/hpfi-relæ).
> Men da det kan ske uden beskyttelsesleder (jord) er det en ganske

Hov det er jo kun hvis køleskabet er dobbelt isoleret og hvis man kan klage
over et manglende HPFI relæ så er en manglende jordforbindelse vel lige så
slemt.
--
Sp@cey

Knowledge is power. - Thomas Hobbes

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-04 09:14

Morten Bjergstrøm skrev:

>Helt præcist her:
>http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153

Det handler om beskyttelsesleder hvilket må være det tredje ben.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-07-04 20:28

> For mig at se, vil opsætning af et køleskab også medføre pligt til
> ekstrabeskyttelse (hfi/hpfi-relæ).

Ja det var det, der var pointen

> Men da det kan ske uden beskyttelsesleder (jord) er det en ganske
> overkommelig udgift - og ligeledes en BETYDELIG sikring af dit liv
> og helbred!

Helt enig.

Der kan dog være et enkelt problem, hvad angår udgiften. Det er ikke
givet, at el-selskabet tillader udvidelser på den gamle trætavle, der
sandsynligvis udgør basis for grupperne i Sørens lejlighed. I København
må der ikke udvides på de gamle trætavler - jeg er dog usikker på om
det kun gælder ekstra grupper.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 22:31

> [...]
> sandsynligvis udgør basis for grupperne i Sørens lejlighed. I København
> må der ikke udvides på de gamle trætavler - jeg er dog usikker på om

Nej - han kan selvfølgelig løbe ind i et praktisk problem, men der burde vel
være plads til en kasse ved siden af.

/Henning.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-07-04 22:02

"Sp@cey" <nejtak til spam> skrev:

> Hov det er jo kun hvis køleskabet er dobbelt isoleret og hvis man
> kan klage over et manglende HPFI relæ så er en manglende
> jordforbindelse vel lige så slemt.

Dobbelt isolerede apparater må ikke og kan ikke jordes.

Et køleskab, der vejer mere end 18kg må udelukkende sættes i kontakten,
hvis der er ekstrabeskyttelse enten i form af H(P)FI eller jord.

Som der også stod i den henvisning til ElRaadet, der allerede er givet:
2.2 Tilslutningssteder uden virksom beskyttelsesleder

Der er kun krav om beskyttelse mod indirekte berøring af
brugsgenstande, som er nævnt i det følgende. Det kan betyde, at
installationen til det pågældende tilslutningssted skal ændres.

Anvendes HFI- eller HPFI-afbryder til beskyttelse, kræves ingen
beskyttelsesleder (se dog pkt. 5).
6.

Stationære køleskabe, frysere og andre stationære køle- eller
fryseanlæg (masse over 18 kg).

Kilde: http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1153

FUT dk.teknik.el (svar på dette indlæg kommer i dk.teknik.el)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-04 11:55

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Det handler om beskyttelsesleder hvilket må være det tredje ben.

Nej. Hvis du læser hele teksten vil du opdage, at hvis der ikke er en
virksom beskyttelsesleder skal ekstrabeskyttelsen ske med H(P)FI.
(Det kan her bemærkes at så godt som ingen produkter i DK sælges med
dansk stik med jord men derimod Schukostik, der ingen jordforbindelse
giver i danske kontakter med jord)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-04 11:57

> Tak. Der er med andre ord ikke pligt til at få installeret et
> HFI-relæ blot fordi man anskaffer eller udskifter et køleskab.

Det er forkert og det er umuligt at komme frem til din konklusion på
baggrund af de henvisninger, der er givet her i tråden. Du kan ikke
lovligt tilslutte et køleskab uden, der H(P)FI eller en fungerende
jordforbindelse: