Fotografering på stationer ?
Fra : Jørgen

Dato : 12-07-04 10:08

Flg. er sakset fra dk.fritid.jernbaner :

>§21 i samme lov giver dem ret til at beslutte dette. Og ja, det 'står
>over' en implicit tilladelse givet i straffeloven, da det netop placerer
>jernbaneområdet som et ikke frit tilgængeligt sted.

Så er mit spørgsmål, om ovenstående 3 liniers udsagn er korrekt ?

Så vidt jeg forstår loven, skal et evt. forbud mod fotografering fra
f.eks. en station, være bekendtgjort ved opslag el. lign.

mvh, Jørgen.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-07-04 10:23

Jørgen skrev sålydende:

> Så vidt jeg forstår loven, skal et evt. forbud mod fotografering fra
> f.eks. en station, være bekendtgjort ved opslag el. lign.

Lov om jernbanevirksomhed m.v. § 21. Enhver, der søger adgang til eller
opholder sig på en jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters
område, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden
og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som af
virksomheden er bekendtgjort ved opslag på virksomhedens område eller på
anden hensigtsmæssig måde.

Det er nok, hvis "virksomhedens personale" meddeler dig forskriften "til
opretholdelse af orden og sikkerhed". Der behøver ikke at være opslag.

høa

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 12-07-04 10:44

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote:
> Det er nok, hvis "virksomhedens personale" meddeler dig forskriften "til
> opretholdelse af orden og sikkerhed". Der behøver ikke at være opslag.

Kan billeder taget før dette tidspunkt så kræves inddraget?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-07-04 12:35

Rune B. Broberg skrev sålydende:

> Kan billeder taget før dette tidspunkt så kræves inddraget?

Lad os tage to yderpunkter:

1) Du fotograferer svigermor, da hun stiger på toget efter fire ugers
uforglemmelig ferie. Du stikker øjeblikkeligt kameraet i lommen, da du
af "virksomhedens personale" bliver gjort opmærksom på, at fotografering
ikke er tilladt.

Her er efter mit skøn ikke grundlag for at foretage beslaglæggelse med
henblik på konfiskation. Der er ingen strafbar handling begået.

2) Du optager - uden tilladelse - i erhvervsmæssigt øjemed film eller
billeder, nægter at efterkomme en henstilling om at lade være og skaber
almindelig forstyrrelse og uro.

Du har dermed overtrådt jernbanelovens §§ 19, stk. 2, og 21, stk. 1, og
straffes efter § 22 med bøde. Hermed er betingelserne for beslaglæggelse
efter retsplejelovens § § 802 og 807 a til stede, og det vil så være
dommeren, der afgør, om der skal ske konfiskation efter straffelovens §
75, stk. 2

(Retsplejelovens § 802. Genstande, som en mistænkt har rådighed over,
kan beslaglægges, såfremt 1) den pågældende med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og
2) der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis eller
bør konfiskeres, jf. dog stk. 2, eller ved lovovertrædelsen er fravendt
nogen, som kan kræve den tilbage.

807 a.Samme beføjelser til beslaglæggelse som politiet, jf. § 806, stk.
3, har enhver, der træffer nogen under eller i umiddelbar tilknytning
til udøvelsen af et strafbart forhold. Det beslaglagte skal snarest
muligt overgives til politiet med oplysning om tidspunktet og grundlaget
for beslaglæggelsen. Politiet forelægger sagen for retten i
overensstemmelse med § 806, stk. 3, 2. pkt., medmindre det beslaglagte
inden udløbet af 24 timer udleveres til den, mod hvem indgrebet er
foretaget, eller denne meddeler skriftligt samtykke til beslaglæggelse i
overensstemmelse med § 806, stk. 7. )

(Straffelovens § 75, stk. 2. Såfremt det må anses for påkrævet for at
forebygge yderligere lovovertrædelser, eller særlige omstændigheder i
øvrigt taler derfor, kan der ske konfiskation af 1) genstande, der har
været brugt eller bestemt til at bruges ved en strafbar handling, 2)
genstande, der er frembragt ved en strafbar handling, og 3) genstande,
med hensyn til hvilke der i øvrigt er begået en strafbar handling. )

høa

Fra : Jørgen

Dato : 12-07-04 14:11

On Mon, 12 Jul 2004 11:22:48 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<huosan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]

>Det er nok, hvis "virksomhedens personale" meddeler dig forskriften "til
>opretholdelse af orden og sikkerhed". Der behøver ikke at være opslag.

Skal det forstås sådan, at jernbanepersonalet efter eget skøn
kan forbyde ikke-kommerciel fotografering ( f.eks. fra en perron el.
lign. steder, hvor der er alm. adgang for publikum / rejsende ),
p.gr.a. "opretholdelse af orden og sikkerhed" ?

Hvis det er tilfældet, så har personalet vel også mulighed for
at forbyde folk f.eks. at pille bussemænd, på en perron ?

Mvh, Jørgen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-07-04 15:29

Jørgen skrev sålydende:

> [...]
> lign. steder, hvor der er alm. adgang for publikum / rejsende ),
> p.gr.a. "opretholdelse af orden og sikkerhed" ?

Skønnet skal naturligvis kunne tåle dagens lys, dvs. kunne forsvares for
"opretholdelse af orden og sikkerhed". På en overfyldt perron kan det fx
være forstyrrende for orden og sikkerhed, at folk opstiller sig til
fotografering.

> Hvis det er tilfældet, så har personalet vel også mulighed for
> at forbyde folk f.eks. at pille bussemænd, på en perron ?

I hvert fald at afsætte dem på bænke og lign. Igen skal skønnet udøves
for "opretholdelse af orden og sikkerhed". Det vil fx stride mod
ordenshensynet, at folk lader deres vand på perronen.

høa

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-04 19:13

Hugo Østergaard-Andersen wrote:

> [...]
> for "opretholdelse af orden og sikkerhed". På en overfyldt perron kan
> det fx være forstyrrende for orden og sikkerhed, at folk opstiller

Udgangspunktet for tråden i news:dk.fritid.jernbaner var at en enkelt
person fra et offentligt tilgængeligt sted i privat øjemed optager
forografier af stationernes bygninger, tog og andre jernbanekøretøjer.
Ud fra sammenhængen synes optagelse at skulle ske med håndholdt kamera
der må antages at forstyrre mindst muligt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 12-07-04 21:13

Erik Olsen skrev sålydende:

> [...]
> Ud fra sammenhængen synes optagelse at skulle ske med håndholdt kamera
> der må antages at forstyrre mindst muligt.

Er han blevet bedt om at forføje sig?

høa

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-07-04 21:53

Hugo Østergaard-Andersen wrote:

> Er han blevet bedt om at forføje sig?

Næh, den pågældende spurgte i gruppen inden han begyndte nogen form for
fotografering.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-07-04 08:18

Erik Olsen wrote:

> [...]
> Ud fra sammenhængen synes optagelse at skulle ske med håndholdt kamera
> der må antages at forstyrre mindst muligt.

Nemlig. Derudover vil personer på fotografiet naturligvis anonymiseres
vha. efterfølgende billedbehandling.

Motivet for det enkelte fotografi vil være toget (lokomotivet, vognsæt,
vedligeholdelseskøretøjer mv.), stationen mv.

mvh

Carsten Riis, der er spørgeren.

Fra : Qbic [6400]

Dato : 12-07-04 11:14

§ 19. Jernbaneområde omfatter

1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og
andre anlæg,

2) stationernes område,

3) tog og andre jernbanekøretøjer samt

4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.

Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller
infrastrukturforvalters tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er
åbne for offentligheden, eller

2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i
erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele
tryksager eller lignende på jernbaneområdet

/ Qbic