Pludselig ændring af vilkår ved huskøb
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-07-04 07:01

Hejsa

Jeg sad og snakkede med et hold venner her i weekenden, og de fortalte mig
om en oplevelse med deres nyindkøbte hus, som jeg ikkw helt forstår er
lovlig, derfor spørger jeg lige her om der er nogen der ved noget mere
omkring emnet.

Sagen er :

De finder et hus de gerne vil købe, de ser prisen som er ca 1.6 mill(Jeg kan
ikke huske den nøjagtige pris), de tager ud og ser huset tidligt på
formiddagen og bestemmer sig i løbet af 3-4 timer om at de gerne vil have
huset, de ringer til ejendomsmægleren, og får af vide at der er flere
interreserede købere, og at huset nu er sat i udbud, så de kan skrive ned på
en lap papir hvad de gerne vil give?

Er det faktisk lovligt at gøre det, jeg mener det svarer vel til at man
kommer ned i supermarkedet, og ser der kun er 2 liter mælk tilbage, men der
er 3 personer der gerne vil have mælken, og så er det bare højestbydende der
får mælken.

Huset er jo sat til en pris, og der er ingen steder angivet noget omkring
udbud i tilfælde af flere interreserede, gælder først til mølle ikke
længere?

De fik dog huset, men måtte byde 100000kr over den pris huset var sat til,
jeg syntes ikke det er rimeligt at det skal foregå på den måde. Er der nogle
paragraffer der kan sættes ind med?

På forhånd tak.
Jacob

P.S Jeg forstår godt situationen fra sælgers side, de vil jo have flest
penge muligt for huset, men man kan vel ikke ændre vilkår som man har lyst
til kan man?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-07-04 09:02

Jacob Rungwald skrev sålydende:

> P.S Jeg forstår godt situationen fra sælgers side, de vil jo have
> flest penge muligt for huset, men man kan vel ikke ændre vilkår som
> man har lyst til kan man?

Huset kan være udbudt med licitationsmulighed (fx gennem Home efter
"Bedste Bud"). De nærmere regler herfor fremgår af
http://www.home.dk/get/52734.html

høa

Fra : Søren

Dato : 09-07-04 09:11

"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message
> [...]
> om en oplevelse med deres nyindkøbte hus, som jeg ikkw helt forstår er
> lovlig, derfor spørger jeg lige her om der er nogen der ved noget mere

Sådan opstår de fleste spørgsmål.

> [...]
> huset, de ringer til ejendomsmægleren, og får af vide at der er flere
> interreserede købere, og at huset nu er sat i udbud, så de kan skrive ned

Ikke en ualmindelig fremgangsmåde når der er flere interesserede købere.

> [...]
der
> er 3 personer der gerne vil have mælken, og så er det bare højestbydende

Sammenligningen holder ikke helt. Når man som sælger sætter sit hus til
salg, siger man med prisen at det ville være et godt sted at byde for en
evt. køber. Det er en vejledende pris. Man er dog ikke overfor en køber
tvunget til at sælge huset hvis den pris bliver budt (at der så kan komme
andre problemer med sælger overfor ejendomsmægler er en anden sag).

Verden er lidt vendt om på det punkt, for køber giver rent faktisk sælger et
tilbud om en pris på huset (ofte ligger den pris i et område omkring den
pris sælger har opgivet som interessant). Det er heller ikke nødvendigvis
først til mølle princippet der gælder ved hushandler. Ved flere potientielle
købere kan sælger selv vælge hvem han/hun vil sælge huset til, og det er
sjovt nok oftest den der så byder højest.

> Huset er jo sat til en pris, og der er ingen steder angivet noget omkring
> udbud i tilfælde af flere interreserede, gælder først til mølle ikke
> længere?

Det har det aldrig gjort ved hushandler. Handlen er ikke hjemme førend både
køber og sælger har skrevet under på handlen. Det ville da også være absurt
hvis man som person kunne tvinges til at sælge ens ejendom til hvemsomhelst
der byder den rigtige pris.

> De fik dog huset, men måtte byde 100000kr over den pris huset var sat til,
> jeg syntes ikke det er rimeligt at det skal foregå på den måde. Er der
nogle
> paragraffer der kan sættes ind med?

Hvad ville så være mere rimeligt ? At man som sælger død og pine skulle
tvinges til at sælge ens ejendom, selvom man dagen efter at man har sat
huset til salg har vundet 7 mill. i lotto, og derfor nu har råd til at sidde
i huset ? Ville det være mere rimeligt at sælger skulle nøjes med en mindre
pris på ejendommen end han/hun ville kunne få for den ?

Jeg syntes så ikke at der er rimeligt at du mener at man som sælger ikke må
bestemme over sin egen ejendom, og prisen på denne (om man får den solgt til
den pris er så en anden sag).

> P.S Jeg forstår godt situationen fra sælgers side, de vil jo have flest
> penge muligt for huset, men man kan vel ikke ændre vilkår som man har lyst
> til kan man?

Jo...På samme måde som man ofte kan få rabat hvis man køber TV, DVD og
stereoanlæg samtidigt (Jeg ved godt at det gør prisen billigere, men
vilkårene er jo blevet ændret under alle omstændighederne).

--
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-07-04 09:48

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message

> [...]
> tvunget til at sælge huset hvis den pris bliver budt (at der så kan komme
> andre problemer med sælger overfor ejendomsmægler er en anden sag).

Tænker du her på "solgt eller gratis" princippet ?

> [...]
> købere kan sælger selv vælge hvem han/hun vil sælge huset til, og det er
> sjovt nok oftest den der så byder højest.

Men kan også blive afgjort på overtagelsesdatoer etc.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Søren

Dato : 09-07-04 10:28

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Tænker du her på "solgt eller gratis" princippet ?

Det og at mægler vist får % af salgsprisen. Men jeg er ikke så meget inde i
mægler aftaler, da jeg kun har stået i rollen som køber.

> et
> potientielle
>
> Men kan også blive afgjort på overtagelsesdatoer etc.

Og på hvem sælger bedst kan lide og 1000'vis af andre ting...Det er i sidste
ende op til sælger.

--
Søren

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-07-04 10:10

> [...]
> om en oplevelse med deres nyindkøbte hus, som jeg ikkw helt forstår er
> lovlig, derfor spørger jeg lige her om der er nogen der ved noget mere

Ja, der er kommet et par svar, og nu kan jeg bedre forstå hvordan det er
sket, jeg har ikke selv været ude og købe hus endnu, men det kommer nok
snart, og så er det jo rart med den her nye viden omkring hussalg/køb.

Jeg siger heller ikke at jeg syntes det direkte er urimeligt at sælge prøver
at få flest penge ind, og selvfølgelig skal man heller ikke tvinges til at
sælge sit hus. Det eneste jeg bare var ude efter, er om der ikke tydelig
skal stå at dette er i udbud, det stod der intet sted, da mine venner købte,
det fik de først af vide da de gerne ville købe huset og havde snakket med
banken osv samme dag som de så huset.

Mvh og tak for svarene

Jacob

Fra : Nicolai

Dato : 09-07-04 11:03

> [...]
købte,
> det fik de først af vide da de gerne ville købe huset og havde snakket med

Der er jo nogen, der får lavet købsbeviser for at kunne slå til med det
samme. At købe bolig byder på mange udfordringer og kan være lidt som et
pokerspil, - finder man drømmehuset, er der flere interesserede, kan man få
presset prisen ned, hvor længe tør man vente, har det stået til salg i lang
tid osv. Hvis der er mange interesserede, så kan prisen jo have været
vurderet forkert af ejendomsmægleren, som måske ikke havde helt tjek på hvor
populært området var eller lign. En køber er jo ikke tvunget til noget og
finder man det rigtige, så må man betale og forvente, at det koster penge,
måske endda lidt ekstra at købe sin drømmebolig. Er der flere om budet, så
kan sælger faktisk selv bestemme hvordan og hvem de vil sælge til.

> Mvh og tak for svarene
>
> Jacob

Nicolai

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-04 11:05

Scripsit "Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk>

> [...]
> sælge sit hus. Det eneste jeg bare var ude efter, er om der ikke tydelig

Det er fordi det er standardfremgangsmåden ved handel med fast
ejendom: Ejendomsmæglerens annoncering og salgsomstilling er ikke
et tilbud og binder ikke sælger.

Det behøver man ikke oplyse særskilt hver eneste gang.
Ejendomsmæglerens materiale giver end ikke udtryk af at være en
meddelelse fra sælger. Derfor er det selvfølgelig ikke bindende for
sælger.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 09-07-04 13:24

> [...]
købte,
> det fik de først af vide da de gerne ville købe huset og havde snakket med

Nej, det er helt normalt. Den angivne pris er bare ejendomsmæglerens
vurdering af husprisen og det er ikke et tilbud, men derimod en opfordring
til at afgive tilbud.

Sælger er dermed ikke forpligtet til at sælge til den første der tilbyder
vurderingsprisen. Sælger er faktisk ikke engang forpligtet til at sælge til
vurderingsprisen, men kan vælge ikke at sælge eller sælge til en anden der
har budt lavere.

Købers tilbud om at købe huset til den og den pris er derimod bindende når
tilbuddet er afgivet. Køber har dog en lovbestemt fortrydelesret.

/ Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 14:58

Mogens Svendsen skrev:

>Købers tilbud om at købe huset til den og den pris er derimod bindende når
>tilbuddet er afgivet.

Nej, det binder når det er kommet til sælgers kundskab (læst,
hørt eller lignende).

Det betyder f.eks. at en køber kan nå at tilbagekalde et tilbud
hvis det er afgivet til en mægler og denne ikke har fået det
ekspederet videre - eller sågar hvis køber kan nå det så
tilbagekaldelsen og tilbudet kommer frem samtidig til sælger.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-04 19:02

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, det binder når det er kommet til sælgers kundskab (læst,
> hørt eller lignende).

Det er de generelle aftaleretslige regler.

I lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom siger §7,
stk. 2: "Så længe et tilbud om køb ikke er antaget af sælgeren, kan
køberen tilbagekalde sit tilbud ved at give underretning herom til
sælgeren".

Sålænge sælger ikke har skrevet under, koster det altså ikke noget for
køber at fortryde (tilbagekalde sit købstilbud). Når sælger har skrevet
under gælder reglerne i §8-11, hvor det koster 1% af fortryde aftalen
(det skal ske inden for 6 hverdage fra aftalens indgåelse).

--
Jesper Lund

Fra : Gerner

Dato : 09-07-04 10:52

On Fri, 9 Jul 2004 08:01:25 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>De fik dog huset, men måtte byde 100000kr over den pris huset var sat til,
>jeg syntes ikke det er rimeligt at det skal foregå på den måde. Er der nogle
>paragraffer der kan sættes ind med?

Mon ikke det står på slutsedlen eller købsaftalen hvilken pris der handles til
og det derfor er den som er gældende.

--
Gerner
1464WU/6906hrs

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 09-07-04 11:08

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> wrote in message

> Mon ikke det står på slutsedlen eller købsaftalen hvilken pris der handles
> til
> og det derfor er den som er gældende.

Jo, men så langt kom de jo ikke, prisen ændrede sig jo 100000kr for næsen af
dem før at de kunne få en slutseddel og skrive på.

Mvh
Jacob

Fra : Gerner

Dato : 09-07-04 13:20

On Fri, 9 Jul 2004 12:08:19 +0200, "Jacob Rungwald"
> [...]

>Jo, men så langt kom de jo ikke, prisen ændrede sig jo 100000kr for næsen af
>dem før at de kunne få en slutseddel og skrive på.

Jamen så kom de jo så langt. §§ kommer til anvendelse hvis sælger så
efterfølgende sælger til anden side.

Jeg kan ikke se hvilke §§ der kan anvendes inden slutsedlen er underskrevet af
begge parter.

--
Gerner
1467WU/6920hrs

Fra : anders majland

Dato : 09-07-04 14:04

> Jo, men så langt kom de jo ikke, prisen ændrede sig jo 100000kr for
> næsen af dem før at de kunne få en slutseddel og skrive på.

Selvom de havde skrevet under som købere er sælger ikke forpligtet til
at sælge til dem ... Det de skriver under på er et tilbud til sælger som
han kan acceptere eller lade være ... Først når sælger har skrevet under
er der en handel. Jeg har hørt flere historier hvor købere har troet at
de havde huset da de havde skrevet under men hvor sælger så har valgt at
sælge til anden side.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 09-07-04 13:59

Det er noget som er meget benyttet, og især i disse tider er det meget
brugt.
Man bestemmer jo selv til hvem man vil sælge sit hus.

Der er situationer hvor et hus ryger i udbud at det ikke er den part
med det højeste bud der vinder.¨

Det er sælger der alene abselout bestemmer hvem der skal købe deres
hus.