Hvilke muligheder, for at se om netfirma e~
Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-07-04 16:56

Hej i gruppen

Min mand er faldet over en side på nettet , der sælger designer møbler.
< http://www.steelform.com/index.html>

Vi har 2 stole, som herhjemme koster 15 kilo stk.
Vi vil gerne have et par stk. mere, og på siden koster de 7.300 stk.
incl. fragt.

Siden har i mine øjne, alt hvad der skal få alarmklokkerne til at ringe!
1. Det er for godt til at være sandt
2.Eneste kontakt "data", er et tlf.nr.
3. Glade kunders begejstrede udsagn!
O.s.v.

Har sagt at han skal prøve at ringe til den svenske nummer og sige at
stolene skal leveres på deres kontor, derefter henter vi, og betaler
kontant, eller at vi henter direkte i Italien.

Jeg er meget sikker på at de vil afvise dette, men har I en ide til
hvordan man kan blive HELT sikker på at det ikke er svindel?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 18:49

Lone Schmidt skrev sålydende:

> Siden har i mine øjne, alt hvad der skal få alarmklokkerne til at
> ringe!
> 1. Det er for godt til at være sandt
> 2.Eneste kontakt "data", er et tlf.nr.
> 3. Glade kunders begejstrede udsagn!

Mon Fritz Hansen er opmærksom på deres "Arne Jacobsen"-stole?

For mig ville det betyde noget, at disse kopier er ret værdiløse ved
gensalg på auktion, medens den ægte vare holder gode priser.

høa

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-07-04 17:03

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote:

> Mon Fritz Hansen er opmærksom på deres "Arne Jacobsen"-stole?
>
> For mig ville det betyde noget, at disse kopier er ret værdiløse ved
> gensalg på auktion, medens den ægte vare holder gode priser.

Tak for Jeres svar

(Og nej, jeg havde sgu´ikke set detaljen om at de er "ærlige" om at det
er "reproduktioner")

Men billederne af Barrel stolen som jeg sidder på dagligt, mener jeg er
den ægte vare, ellers er det en hamrende god kopi!

Her en lille briefing om det videre forløb.

Min mand var nemlig mere smart end jeg , og skrev til Fritz Hansen, og
spurgte om det var nogle af deres samarbejdspartnere.

Her et af Fritz Hansens svar:

"Tak for din interesse i vore produkter. Din mistanke er desværre helt
korrekt, da hele Steelforms forretningskoncept er kopiering af kendte
designprodukter fra forskellige lande.
Den italienske lovgivning er desværre så ulig den nord- og
mellemeuropæiske, at vi intet kan gøre ved hjemmesiden og salget i
Italien - kun hvis vi kan bevise, at der finder salg sted i f.eks.
Danmark eller Tyskland, kan vi gøre noget - og det er meget svært at
bevise.
Vi håber på, at der snart vil ske en EU-harmonisering med
ophavsretslovgivningen i Italien og Spanien, så vi kan komme den slags
uvæsen til livs."

(Øee, må jeg egentlig vise ovenstående, det er jo en privat mail?)

Men, hvis det er billeder af de originale designmøbler, så er det jo
vildledende, for det er jo ikke det jeg køber.

Nå vi må spare lidt videre og køber den ægte vare herhjemme

Håber at der evt. kommer en side hvor man kan se "blacklistede"
netfirmaer, men det er nok umuligt at lave, de kan jo lukke ned den ene
dag og åbne igen den næste, med nyt navn

Tak for hjælpen
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-07-04 18:29

Lone Schmidt skrev sålydende:

> Min mand var nemlig mere smart end jeg , og skrev til Fritz Hansen, og
> spurgte om det var nogle af deres samarbejdspartnere.
>
> Her et af Fritz Hansens svar:

Jeg spurgte faktisk også Fritz Hansen, inspireret af dit spørgsmål, og
fik nøjagtigt samme svar.

høa

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-07-04 08:24

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote:

> Jeg spurgte faktisk også Fritz Hansen, inspireret af dit spørgsmål, og
> fik nøjagtigt samme svar.

Tak for initiativet

Jeg kom i tvivl om lovligheden i min handling med at referere/ vise
Fritz Hansens svar, og er jo heldigvis i den rigtige gruppe

Min logik siger mig at det er en form for brud på " brevhemmelighed" el.
lign. (ved ikke hvad det hedder), men hvad med begrebet " krænkelse af
privatlivets fred", det lyder forkert , når det er en virksomhed?
Hvad er i grunden gældende?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-04 09:04

Lone Schmidt skrev:

> [...]
>Fritz Hansens svar, og er jo heldigvis i den rigtige gruppe

>Min logik siger mig at det er en form for brud på " brevhemmelighed" el.

Det der populært kaldes brevhemmeligheden, handler om at andre
skal holde snitterne fra din private post. Den siger ikke noget
om hvad du selv må gøre ved den.

Den paragraf man nemmest kan komme i konflikt med ved at
offentliggøre et brev/en mail, er denne her:

§ 264 d.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

Men jeg vil ikke mene at Fritz Hansens svar i sin egenskab af
direktør (?) hvor han klarlægger firmaets holdning til
piratkopier, kan betragtes som noget der "der åbenbart kan
forlanges unddraget offentligheden".

--
Bertel

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-07-04 09:52

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> direktør (?) hvor han klarlægger firmaets holdning til
> piratkopier, kan betragtes som noget der "der åbenbart kan

Okay! Tak
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 19:28

Lone Schmidt skrev:

>Vi har 2 stole, som herhjemme koster 15 kilo stk.
>Vi vil gerne have et par stk. mere, og på siden koster de 7.300 stk.
>incl. fragt.

Er du opmærksom på at det er kopier?

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-07-04 20:45

> Er du opmærksom på at det er kopier?

Der står Arne Jacobsen model 3107 og det ligner en Arne Jacobsen 3107.
Hvornår er det så en kopi og hvornår er den original? En kopi, når man laver
den uden tilladelse og en original, når den laves på en bestemt fabrik?

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-07-04 21:02

"Maria Frederiksen" wrote

> [...]
laver
> den uden tilladelse og en original, når den laves på en bestemt

Hvis man starter med at læse i øverste højre hjørne på
www.steelform.com:
"Our reproductions of modern classic furniture..."

Jeg faldt over en ganske fornuftig forklaring på dit spørgsmål ved at
søge på Google Groups efter "steelform"
http://groups.google.com/groups?selm=4072efc6%240%2418476%24d5255a0c%40news.wanadoo.nl

http://tinyurl.com/2tu4u

- Peter

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 21:04

Maria Frederiksen skrev sålydende:

> [...]
> Hvornår er det så en kopi og hvornår er den original? En kopi, når
> man laver den uden tilladelse og en original, når den laves på en

Ja, det er bl.a. et spørgsmål om rettigheden til at producere stolen.

høa

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-04 21:52

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Der står Arne Jacobsen model 3107 og det ligner en Arne Jacobsen 3107.

....og det mener du gør det til en Arne Jacobsen stol?
Hvis du køber en ny 3107 stol vil den være forsynet med et unik id nummer
fra Fritz Hansen.

Du mener måske alle de Louis Vuitton tasker som samtlige wannabes render
rundt med er ægte, blot fordi de ligner den ægte vare og der står LV på dem?

mvh
Rasmus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-07-04 22:35

> ...og det mener du gør det til en Arne Jacobsen stol?

Tja, stort set.

> Hvis du køber en ny 3107 stol vil den være forsynet med et unik id nummer
> fra Fritz Hansen.

Og hvad er så forskellen?

> Du mener måske alle de Louis Vuitton tasker som samtlige wannabes render
> rundt med er ægte, blot fordi de ligner den ægte vare og der står LV på
dem?

Nu er det sådan set ikke så meget hvad jeg mener, men hvad forskellen er.
Hvis en kopi er mage til og har samme kvalitet, så betyder et stempel jo
ikke så meget i praksis, men nok rent juridisk, og det var den forskel, jeg
efterspurgte.

Mvh Maria

Fra : Andy

Dato : 09-07-04 03:08

> Og hvad er så forskellen?

Typisk træsorter eller metaller, behandling, lakering, beklædning,
gensalgsværdi.

> [...]
> Hvis en kopi er mage til og har samme kvalitet, så betyder et stempel jo
> ikke så meget i praksis, men nok rent juridisk, og det var den forskel,

'Mærkevarer' er bygget til at opfylde nogle behov samt at holde i mange år,
hvorimod kopierne oftest er bygget alene for at give det samme visuelle
udtryk så de kan sælges for mere end de kvalitetsmæssigt egentlig er værd.

Det er en original når producenten har rettighedshaverens tilladelse... Det
er en kopi når producenten ikke har rettighedshaverens tilladelse til at
producere produktet.

Andy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 07:47

Maria Frederiksen skrev:

>Og hvad er så forskellen?

Hvis vi sætter at kopien er lavet af gedigne materialer, så er
der ingen brugsmæssig forskel. Men i en kapitalistisk økonomi er
det ligegyldigt. Picassos malerier har heller ikke en brugsværdi
på 100 mio. kroner. Det er den kapitalistiske værdi, og den er
vidt forskellig for en kopi og en original.

Du vil opdage forskellen hvis du vil sælge stolen igen.

Derudover er det så også et spørgsmål om materialerne er på højde
med originalens.

--
Bertel