Deeplinking
Fra : Rygaard

Dato : 08-07-04 09:16

Hej

Jeg ved ikke, om dette er den rigtige gruppe at spørge i, men nu forsøger
jeg:

Er der nogle, der kan fortælle mig om reglerne for 'deeplinking'? Hvad må
man, og hvad må man ikke??

Mvh
Rygaard

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 10:22

Rygaard skrev sålydende:

> Er der nogle, der kan fortælle mig om reglerne for 'deeplinking'?
> Hvad må man, og hvad må man ikke??

Du kan se nogle afgørelser her:

http://dansk-it.dk/sw1373.asp

høa

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-07-04 10:41

"Rygaard" <hrje98fjerndette@hum.auc.dk> wrote:

> Er der nogle, der kan fortælle mig om reglerne for 'deeplinking'?
> Hvad må man, og hvad må man ikke??

Det har været op at vende fra tid til anden; en søgning på Google
Groups med kriterierne
   "dybe links" group:dk.videnskab.jura
giver følgende:

<http://groups.google.com/groups?q=%22dybe+links%22+group%3Adk.videnskab.jura>

Kort sagt kan det dog siges, at du frit må linke til enkeltartikler,
undersider m.v., så længe disse ikke præsenteres ud af den
oprindelige kontekst. F.eks. ved at pakke eksterne websites ind i
frames. Eller at du viser billeder placeret på anden server
direkte på dit website.

Du må heller ikke systematisk gennemtrævle f.eks. www.jp.dk for
artikler, katalogisere dem på dit website og i særdeleshed ikke tage
betaling herfor. Sagen mod Newsbooster drejede sig om noget
tilsvarende - at de tjente på andres (dagbladenes) arbejde.

Men generelt er der ingen lovgivning mod "dybe links" - det ville
da også gøre WWW fuldstændig ubrugeligt - skønt dagbladene
åbenbart gerne så det sådan. Ofte skriver de slige klausuler
ind i deres noter vedrørende ophavsret, f.eks. hos berlinkgse.dk:

<http://www.berlingske.dk/ophavsret/>

| Det er ikke tilladt at etablere 'dybe' links til artikler, fotografier,
| grafik m.v. idet der alene må linkes til startsiden på www.berlingske.dk,
| medmindre andet aftales

Mig bekendt har der dog ikke været nogen sager om at hr/fru Jensen er blevet
pålagt at fjerne et link til en artikel omkring Mary og Frede.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/