Skilsmisse
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-07-04 18:03

Er der nogen der kan skitsere hvordan en skilsmisse plejer at
forløbe? Og er det nødvendigt at involvere et par advokater, eller kan
man ordne papirarbejdet selv?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : nuser

Dato : 07-07-04 18:27

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan skitsere hvordan en skilsmisse plejer at
> forløbe? Og er det nødvendigt at involvere et par advokater, eller kan
> man ordne papirarbejdet selv?

Hejsa

Af erfaring kan jeg sige sørg for at få ALLE aftaler på skrift. Lige meget
hvor gode venner I måske er nu, og lige meget hvor fornuftigt I syntes I kan
tale sammen nu, så kommer der måske en dag hvor det hele går i hårdknude, og
så er det vigtigt at have alt på skrift.

Med hensyn til advokat, kan man altid få et mundtligt råd hos advokatvagten.
Adresser og tider kan findes i jeres lokale telefonbog.

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-04 18:43

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan skitsere hvordan en skilsmisse plejer at
> forløbe?

Separation starter ved det lokale statsamt som vejleder jer. Start der i
første omgang.

> Og er det nødvendigt at involvere et par advokater, eller kan
> man ordne papirarbejdet selv?

Man kan gøre det selv - særligt hvis I er enige.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 19:05

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Er der nogen der kan skitsere hvordan en skilsmisse plejer at
>forløbe?

Det er så forskelligt at det ikke er muligt at give en opskrift.

>Og er det nødvendigt at involvere et par advokater, eller kan
>man ordne papirarbejdet selv?

Jeg blev skilt uden papirarbejde og advokater uden at det gav
problemer, hverken i situationen eller senere (børn involveret).
Jeg har også en kammerat der er blevet skilt to gange - begge
gange med børn involveret - uden ballade og med et stadigt godt
forhold til ekskonerne (og fælles forældremyndighed).

Andre bruger al deres energi og hver eneste krone på at gøre
livet så surt som muligt for den anden.

Og så er der dem ind imellem.

Om du skal involvere en advokat? Det kan du kun selv afgøre ud
fra hvordan jeres forhold er. Det kan godt opleves som første
skridt på vej til en skyttegravskrig.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-07-04 19:25

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Det er så forskelligt at det ikke er muligt at give en opskrift.

Overordnet set må der vel være nogle lighedspunkter. Ting som længde
af seperationsperiode, bodeling, skal man i retten med den endelige
skilsmisse osv?

> Om du skal involvere en advokat? Det kan du kun selv afgøre ud fra
> hvordan jeres forhold er. Det kan godt opleves som første skridt på
> vej til en skyttegravskrig.

Det var nu mere et spørgsmål om økonomi. I den sidste ende skal vi
alligevel dele gæld, så der er ingen grund til at gøre ondt værre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 21:51

> Overordnet set må der vel være nogle lighedspunkter. Ting som længde
>af seperationsperiode, bodeling, skal man i retten med den endelige
>skilsmisse osv?

Vi delte boet lige over, og vi var til et møde med en i Vejle amt
to gange: første gang fordi han skulle mægle - hvilket han meget
fornuftigt gjorde ved at spørge om der var nogen grund til at
bruge tid på det - og næste gang for at underskrive nogle papirer
bl.a. med børnebidrag. Al resten ordnede vi selv og justerede
nogle ting hen ad vejen.

Der var en eller anden separationsperiode - 1 år?

> Det var nu mere et spørgsmål om økonomi. I den sidste ende skal vi
>alligevel dele gæld, så der er ingen grund til at gøre ondt værre.

Hvis du fornemmer at I kan blive ved med at snakke rimeligt
sammen, så er der ingen grund til at involvere en advokat.

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 07-07-04 22:34

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Hvis du fornemmer at I kan blive ved med at snakke rimeligt
> sammen, så er der ingen grund til at involvere en advokat.

Hvis der er økonomi (hvad enten det er formue eller gæld) involveret,
vil jeg stærkt råde til at søge advokathjælp. Den svageste part (oftest
hustruen) kan blive snydt, så vandet driver, også selv om den stærkeste
part (oftest manden) ikke har til hensigt at gøre det.

høa

Fra : Henrik Madsen

Dato : 07-07-04 23:34

On Wed, 7 Jul 2004 23:33:58 +0200, Hugo Østergaard-Andersen
<huosan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>hustruen) kan blive snydt, så vandet driver, også selv om den stærkeste
>part (oftest manden) ikke har til hensigt at gøre det.

Jaja flot, men vent så til konen kommer i statsamtet derude tager de
konens parti med garanti...

Har en kollega der lige har været til samtalen i statsamtet vedr.
seperation/skilsmisse..

Mand og kone er enige om det, de har et fælles barn som skal bo hos
hende, de har ca. samme indtægt og han har intet imod at betale
børnebidraget.

Well til samtalen derude siger den kvindelige sagsbehandler så

"Jeg han se at du <Kvindens navn> ikke har søgt om hustrubidrag"

Nej det har jeg ikke, for vi tjener lige meget så det vil jeg ikke.

"Jeg skal gøre dig opmærksom på at hvis du på et senere tidspunkt vil
have hustrubidrag så skal du gennem en retssag hvis du vil have det"

SÅ LANGT SÅ GODT...

Men så lige bagefter siger kællingen i statsamtet(Sorry
kraftudtrykket)..

"Så skal vi ikke lige skrive noget på for en sikkerheds skyld"....

Konen svarer nej og så siger kællingen så..

"Jamen hvad så med forhøjet børnebidrag, hvor meget er det egentligt
du tjener <mandens navn>...

----

Se det er fint nok hun får de juridiske ting at vide men at hun
direkte sidder og opfordrer konen til at søge om ikke andet så sådan
lidt fordi det kunne jo være det gav nogle penge så er det sgu for
galt..

Sådan en sæk burde verfes UD ... (Håber hun ryger på gaden når amterne
bliver lukket..)....

Henrik

Fra : Ole Andersen

Dato : 08-07-04 09:33

Henrik Madsen wrote:

> Jaja flot, men vent så til konen kommer i statsamtet derude tager de
> konens parti med garanti...
> Sådan en sæk burde verfes UD ... (Håber hun ryger på gaden når amterne
> bliver lukket..)....

Hvad sker der egentlig med statsamterne, når amtskommunerne lægges
sammen til regioner?

[Ja, det er på kanten af det juridiske, men jeg kan ikke lige komme på
hvor det ellers hører til]

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #54: In most cases, neither conversation is going very well.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 10:16

Ole Andersen skrev sålydende:

> Hvad sker der egentlig med statsamterne, når amtskommunerne lægges
> sammen til regioner?

De nuværende bestemmelser om statsamter og statsamtmænd ophæves. Som
konsekvens af den aftalte struktur- og opgaveændring oprettes der under
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fem nye regionale statslige kontorer,
der varetager opgaver inden for familie- og personret, fri proces,
tilsyns- og klagesagsbehandling mv. Kontorernes endelige benævnelse og
placering fastlægges i forbindelse med implementeringen.

De nye regionale, statslige kontorer får samme geografiske grænser som
regionerne. Hver af de fem nye regionale, statslige kontorer ledes af en
direktør, som får ansvaret for kontorets daglige drift og for at sikre
den nødvendige sagkundskab til varetagelsen af kontorernes opgaver.

For at opnå en enklere borgerbetjening foretages en række justeringer i
opgavefordelingen på det familieretlige område. Etableringen af de nye,
regionale, statslige kontorer vil kunne ske glidende, idet statsamterne
dog nedlægges endeligt med udgangen af 2006.

Alle opgaver vedrørende opløsning af ægteskab samles i de nye statslige
kontorer. Alle opgaver vedrørende indgåelse af ægteskab samles i
kommunerne.

http://www.ism.dk/publikationer/strukturaftale/index.html

høa

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 00:53

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

> [...]
>hustruen) kan blive snydt, så vandet driver, også selv om den stærkeste
>part (oftest manden) ikke har til hensigt at gøre det.

Det er jeg enig i.

I mit tilfælde havde vi købt hus, men det var nemt nok at hitte
rede i fordi vi begge to var lærere og tjente ca. det samme, så
det hele blev delt 50:50 - med en mindre justering som vi senere
blev enige om.

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 01:13

> [...]

> rede i fordi vi begge to var lærere og tjente ca. det samme, så
> det hele blev delt 50:50 - med en mindre justering som vi senere

Det er absolut en undtagelse, at parterne på forsvarlig vis kan finde en
løsning selv, og utilrådeligt, at de forsøger.

høa

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 18:40

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

>Det er absolut en undtagelse, at parterne på forsvarlig vis kan finde en
>løsning selv, og utilrådeligt, at de forsøger.

Det er jeg så ikke enig i. I min omgangskreds kender jeg vist kun
to eksempler hvor det ikke var muligt, og alle i min familie er
skilt mindst én gang. Jeg har kammerater der er skilt, og
(eks)kolleger der har været gennem turen.

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 19:02

> [...]

> skilt mindst én gang. Jeg har kammerater der er skilt, og
> (eks)kolleger der har været gennem turen.

Folk, der professionelt har været involveret i skilsmissesager, har en
anden vurdering og et fyldigere statistisk grundlag for den - vi taler
stadig om sager, hvor der er enten formue/gæld involveret.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-04 20:00

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Folk, der professionelt har været involveret i skilsmissesager, har en
> anden vurdering og et fyldigere statistisk grundlag for den - vi taler
> stadig om sager, hvor der er enten formue/gæld involveret.

Dét er meget forskelligt, hvordan skilsmissesager ender eller behandles.

Langt de fleste klares ganske nemt ved statsamterne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 20:12

Peter G C skrev sålydende:

> Dét er meget forskelligt, hvordan skilsmissesager ender eller
> behandles.
>
> Langt de fleste klares ganske nemt ved statsamterne.

Ja, bl.a. fordi man kan få skilsmissebevillingen, før boet deles.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/571.html

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-04 10:57

"Hugo" == Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> writes:

> [...]
> svageste part (oftest hustruen) kan blive snydt, så vandet driver,
> også selv om den stærkeste part (oftest manden) ikke har til hensigt

Hvad tænker du lige på? Hvis vi finder en fordeling vi begge er
tilfredse med, er der vel ingen der bliver snydt.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 11:13

Anders Wegge Jakobsen skrev sålydende:

> Hvad tænker du lige på? Hvis vi finder en fordeling vi begge er
> tilfredse med, er der vel ingen der bliver snydt.

Det kan da sagtens være, at en part er tilfreds med mindre, end hun er
berettiget til, fordi hun ikke ved, hvad hun er berettiget til, og så er
hun blevet snydt.

høa

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 11:19

Hugo Østergaard-Andersen skrev sålydende:

> Det kan da sagtens være, at en part er tilfreds med mindre, end hun er
> berettiget til, fordi hun ikke ved, hvad hun er berettiget til, og så
> er hun blevet snydt.

Se her om problemerne ved bodeling:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/570.html

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-07-04 20:56

> Se her om problemerne ved bodeling:

> http://www.familieadvokaten.dk/Emner/570.html

Efter gennemlæsning af ovenstående, tror jeg ikke der er så mange
muligheder for at snyde nogen. Det vi har af gæld er følgende.

* Realkreditlån i fast ejendom
* Banklån i samme
* Billån på to biler med stort set samme pris og
anskaffelsestidspunkt
* 2 studielån der ligger lang tid før ægtyeskabet. Dem beholder vi
hver for sig.

Pånær studielån har vi begge skrevet under på vores lån. Den gæld vi
kommer til at dele, kommer så til at dreje sig om et halvt billån (og
en bil) til hver, samt de penge vi ikke kan få dækket ind ved et
hurtigt salg af fast ejendom.

Er jeg så stadig en snyder?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 21:09

Anders Wegge Jakobsen skrev sålydende:

> Er jeg så stadig en snyder?

Det tror jeg ikke, du på noget tidspunkt har været, men det kan hverken
jeg eller andre her vurdere, da vi ikke kender enkelthederne i jeres
forhold.

Men hvis I absolut vil spare professionel rådgivning, er det da altid
noget, at I i det mindste sætter jer ind i reglerne, og ikke agerer på
den udbredte misforståelse af fælleseje.

høa

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 18:42

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

>Det kan da sagtens være, at en part er tilfreds med mindre, end hun er
>berettiget til, fordi hun ikke ved, hvad hun er berettiget til, og så er
>hun blevet snydt.

Det kan da være at hun ikke mener det er rimeligt, det som hun er
berettiget til?

Hvis to mennesker kan ens om en deling som begge er tilfredse
med, så er det måske mere værd end en deling efter bogen der sår
splid imellem dem resten af deres dage?

Men der er da ikke noget forgjort i at de i fællesskab sætter sig
ind i nogle regler og tager dem med i deres overvejelser.

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 08-07-04 18:58

> [...]

> Men der er da ikke noget forgjort i at de i fællesskab sætter sig
> ind i nogle regler og tager dem med i deres overvejelser.

Jeg har i hvert fald ondt af den hustru, der går i fælden ved fælleseje,
og fx tror, at gæld skal deles.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/523.html

høa