Min første dårlige kunde...
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-04 08:40

Jeg har desværre haft min første dårlige kunde...
Og så endda et A/S selskab

Han har bestilt diverse ting for ca. 25.000 kr.
Og nu er han ikke til at komme i kontakt med...

Han har betalt 2.500 kr. i depositum og har ikke fået nogen varer.
Jf. mine betingelser er depositumet mistet, hvis varen ikke afhentes
indenfor 14 dage. Nu er det gået over 1 måned. Holder den?

Hvad er reglerne for at jeg kan sende sagen til inkasso?
Mangler der informationer? Hvilke?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 09:28

meddelelse news:40ea5733$0$23869$14726298@news.sunsite.dk...

> Han har betalt 2.500 kr. i depositum og har ikke fået nogen varer.
> Jf. mine betingelser er depositumet mistet, hvis varen ikke afhentes
> indenfor 14 dage. Nu er det gået over 1 måned. Holder den?

Nej, den holder ikke.
Jeg går ud fra at du driver internethandel jf. dit link i signaturen.

Du er sikkert klar over at kunden ved fjernhandel har 14 dages
fortrydelsesret.
Ved ikke at afhente varene har kunden gjort brug af sin fortrydelsesret,
fuldstændig lige som kunden er i sin gode ret til at nægte at modtage
pakken, hvis du havde sendt varen med f.eks. Postdanmak.

Fortrydelsesretten må ikke betinges af, at forbrugeren betaler et "
fortrydelsesgebyr" og det er netop det du gør ved at tilbageholde en del af
det varens pris.
Se også
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-erhvervsdrivende/fortrydelsesret/virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/

Lige for at tage næste argument med også, så har kunden OGSÅ fortrydelsesret
for bestillingsvarer/hjemtagne varer. Det er kun ved varer der er
individuelt fremstillet til/tilpasset forbrugeren man kan begrænse
fortrydelsesretten.

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-04 09:36

--
/carsten
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej, den holder ikke.
> Jeg går ud fra at du driver internethandel jf. dit link i signaturen.

Hvis det er et A/S der har købt er det nok ikke forbrugerkøb

/carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-07-04 09:47

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et A/S der har købt er det nok ikke forbrugerkøb

Korrekt.
Den "lille" detalje havde jeg overset

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-04 13:52

Allan Soerensen telepaterede følgende til sin PC:
> Korrekt.
> Den "lille" detalje havde jeg overset

Godt så...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-07-04 09:46

Morten Fruergaard wrote:
> Hvad er reglerne for at jeg kan sende sagen til inkasso?
> Mangler der informationer? Hvilke?

Er det en specialvare? Du har en fjernsalgsvirksomhed og så gør de
normale regler sig gældende.

Men hvis du har solgt en specialvare som skulle skaffes specielt hjem
til kunden og som ikke kan sælges til andre, så kan du muligvis gå
videre med sagen.

PS: Din hjemmeside gør sig ikke godt i Mozilla.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 14:22

Karsten Feddersen skrev:

>Er det en specialvare? Du har en fjernsalgsvirksomhed og så gør de
>normale regler sig gældende.

Hvilke normale regler? Den definition på fjernsalg jeg kender,
står i lov om forbrugeraftaler, og den er jo irrelevant her.

--
Bertel

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-07-04 14:36

Hej

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvilke normale regler? Den definition på fjernsalg jeg kender,
> står i lov om forbrugeraftaler, og den er jo irrelevant her.

Jeg havde overset "A/S".

Har det egentlig nogen betydning hvis køber ikke oplyser sit CVR nummer?
Jeg kunne jo bare kalde mig Karsten Feddersen A/S for sjov når jeg køber
noget, men da er jeg jo stadig omfattet købeloven.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-07-04 16:24

Karsten Feddersen wrote:

> Har det egentlig nogen betydning hvis køber ikke oplyser sit CVR nummer?
> Jeg kunne jo bare kalde mig Karsten Feddersen A/S for sjov når jeg køber
> noget, men da er jeg jo stadig omfattet købeloven.

Du er omfattet af købeloven selv om paragrafferne om forbrugerkøb
ikke gælder for det pågældende køb. Du kan næppe opnå
forbrugerbeskyttelsen, når du selv giver udtryk for at handle som firma.
Sælger skal jvf. §4a bevise, at købet ikke er et forbrugerkøb, og der
vil dit "A/S" formentlig være nok.

Desuden er det jvf. aktieselskabslovens §153
(http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020000929) kun aktieselskaber,
der må kalde sig A/S.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 16:23

Karsten Feddersen skrev:

>Har det egentlig nogen betydning hvis køber ikke oplyser sit CVR nummer?

Nej.

Enten er det et handelskøb, eller også er det ikke. Hvis køber
skjuler visse oplysninger, kan han gøre det svært for sælger at
se hvilken type handel det drejer sig om, men han kan ikke ændre
typen derved.

Hvis en medarbejder handler privat, må han ikke opgive
firmanavnet som kunde.

>Jeg kunne jo bare kalde mig Karsten Feddersen A/S for sjov når jeg køber
>noget, men da er jeg jo stadig omfattet købeloven.

Ja, det ville sikkert også finte sælger og skabe problemer. Det
kan man gøre på mange måder.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-07-04 07:10

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> typen derved.
>
> Hvis en medarbejder handler privat, må han ikke opgive

Hvad så hvis man kan få rabat gennem en indkøbsaftale som ens firma har
lavet, og man for at få rabatten skal vise en rekvisition med firmanavnet på
?

Mister man så de rettigheder som man ville have ved alm. forbrugerkøb ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 10:32

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad så hvis man kan få rabat gennem en indkøbsaftale som ens firma har
> lavet, og man for at få rabatten skal vise en rekvisition med firmanavnet på
> ?

Gives rabatten til firmaet, og udgiver du dig for at være firmaet,
når du handler? - Eller kommer du og siger: "Jeg er ansat hos xxx, men
vil gerne købe det her privat"?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-07-04 10:29

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Gives rabatten til firmaet, og udgiver du dig for at være firmaet,
> når du handler? - Eller kommer du og siger: "Jeg er ansat hos xxx, men
> vil gerne købe det her privat"?

Så er det det sidste.
Det er rabat der gives til mig som person pga. at firmaet har fået
forhandlet en indkøbsaftale hjem til dets ansatte.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 11:29

Christian B. Andresen wrote:

> Så er det det sidste.
> Det er rabat der gives til mig som person pga. at firmaet har fået
> forhandlet en indkøbsaftale hjem til dets ansatte.

Så foretages købet af dig som forbruger (Købeloven, §4a), men der er
en lille krølle, for du skal handle uden for dit erhverv for at være
forbruger.
Som jeg læser, er det ikke et forbrugerkøb, hvis en tømrersvend
privat køber træ på trælasten (uanset om han får del i en firmarabat
eller ej):

"§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-07-04 12:14

> Så foretages købet af dig som forbruger (Købeloven, §4a), men der er
> en lille krølle, for du skal handle uden for dit erhverv for at være
> forbruger.

Er det ikke kun som selvstændig ?
Vil det sige at hvis jeg køber en PC (jeg er softwareudvikler) kan jeg ikke
få 2 års reklamationsret ?

> Som jeg læser, er det ikke et forbrugerkøb, hvis en tømrersvend
> privat køber træ på trælasten (uanset om han får del i en firmarabat
> eller ej):

Jeg tror du har byttet om på sælger og køber på det punkt.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 13:33

Christian B. Andresen wrote:

> Er det ikke kun som selvstændig ?

Det står der ikke noget om, men det vil måske være sværere at skelne
mellem privat/erhverv for selvstændige.

> Vil det sige at hvis jeg køber en PC (jeg er softwareudvikler) kan jeg ikke
> få 2 års reklamationsret ?

Det kunne måske være et problem, hvis du købte den til arbejdsbrug. -
Eller hvis du arbejdede som PC-sælger (eller indkøber).

Jeg ved ikke hvor strengt paragraffen (KBL §4a) tolkes - måske nogen
kan finde noget i Karnov?

> Jeg tror du har byttet om på sælger og køber på det punkt.

Nej, der er ingen tvivl om, at sælgeren (trælasten) her er
erhvervsdrivende og handler inden for sit erhverv. Spørgsmålet er, om
køberen (tømrersvenden) handler inden for sit erhverv.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-04 22:44

Jonathan Stein skrev:

> Som jeg læser, er det ikke et forbrugerkøb, hvis en tømrersvend
> privat køber træ på trælasten (uanset om han får del i en firmarabat
> eller ej):

Hvad så hvis jeg som fragtmand kommer med nogle vare til en butik, og så
tager et stk. at disse vare med hjem, naturligvis efter at have betalt
butikken for varene, med en ganske fornuftig rabat på f.eks 30%
Er det så heller ikke forbrugerkøb?

Eller en på et statskontor bestiller x antal kasser printerpapir, og så
spørger om han kan få en ekstra kasse, med selvstændig faktura/girokort,
helt oplagt at det er en kasse til privat brug, er det ikke forbrugerkøb?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-07-04 23:33

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> tager et stk. at disse vare med hjem, naturligvis efter at have betalt
> butikken for varene, med en ganske fornuftig rabat på f.eks 30%

Jeg synes det ville være spændende, hvis nogen kunne slå op i Karnov
eller henvise til anden kilde.
Men det virker oplagt for butikken, at du køber varen privat - og som
vognmand har dit erhverv næppe noget med de handlede varer at gøre.

> Eller en på et statskontor bestiller x antal kasser printerpapir, og så
> spørger om han kan få en ekstra kasse, med selvstændig faktura/girokort,
> helt oplagt at det er en kasse til privat brug, er det ikke forbrugerkøb?

Ikke hvis det bestilles til firmaet. Måske hvis han tydeligt beder om
at få det faktueret til sig selv (men evt. stadig leveret til firmaet).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 10:37

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
>?

>Mister man så de rettigheder som man ville have ved alm. forbrugerkøb ?

Jeg ved det ikke. Det er så vidt jeg kan se et drilagtigt
spørgsmål.

Købelovens § 4 siger:

§ 4.   Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem
   handlende i eller for deres bedrift.

Man kan sige at rabatten er forhandlet på plads af en person på
vegne af en kundegruppe, og så er det ikke firmaet som sådan der
har indgået aftalen. Der er ikke handlet i eller for bedriften.

På den anden side ville det måske slet ikke være muligt at
forhandle hvis ikke sælger blev lovet eller forventede en vis
velvilje fra firmaets side. I så fald er der firmainteresser
involveret.

Jeg vil tro at man betragter det som en 'almindelig' kollektiv
kundeaftale.

--
Bertel

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-07-04 11:03

> Jeg ved det ikke. Det er så vidt jeg kan se et drilagtigt
> spørgsmål.

Mange tak

> [...]
> involveret.
>
> Jeg vil tro at man betragter det som en 'almindelig' kollektiv

Altså som alm. forbrugerkøb ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 11:30

Christian B. Andresen skrev:

>Altså som alm. forbrugerkøb ?

Ja.

I den konkrete handel er det jo heller ikke formaet der handler i
eller for sin bedrift, så der er nok slet ikke noget drilagtigt
alligevel.

(Har læst de opfølgende indlæg).

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-07-04 09:42

Morten Fruergaard skrev bl.a.:
> Jeg har desværre haft min første dårlige kunde...
> Og så endda et A/S selskab

Måske var det en god ide at blive kunde hos RKI

www.rki.dk

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Jesper

Dato : 06-07-04 18:51

"Lars Raaby" <Lars.raaby@adslhome.dkx> skrev i en meddelelse

> Måske var det en god ide at blive kunde hos RKI

Er det ikke kun til registrering af privat-personer ??

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-07-04 20:45

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-04 09:47

> [...]
> indenfor 14 dage. Nu er det gået over 1 måned. Holder den?
>
> Hvad er reglerne for at jeg kan sende sagen til inkasso?

Du skal jo levere varen før end du kan sende sagen til inkasso.

Få en adv. til at skrive til køberen at han skal afhente varerne i henhold
til aftalen. Gør han ikke det må du stævne. Du har vel bevis for aftalen?

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-07-04 13:54

Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
> Du skal jo levere varen før end du kan sende sagen til inkasso.

Også, hvis det er aftalt, at han skal betale inden levering?
Jeg er jo ikke interesseret i at sende varene til en, som ikke betaler. Så
hellere glemme ham..

> Få en adv. til at skrive til køberen at han skal afhente varerne i
> henhold til aftalen. Gør han ikke det må du stævne. Du har vel bevis
> for aftalen?

Ja, det mener jeg.

Men jeg har endelig fået fat på ham, da jeg fik hans mobil nummer..
Han lovede at betale i dag...
Så nu må vi se...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-04 19:00

meddelelse news:40eaa0f3$0$23874$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
>
> Også, hvis det er aftalt, at han skal betale inden levering?

Nej da - så er der jo aftalt forudbetaling.

> Jeg er jo ikke interesseret i at sende varene til en, som ikke betaler. Så
> hellere glemme ham..

Ok.

> Ja, det mener jeg.
>
> Men jeg har endelig fået fat på ham, da jeg fik hans mobil nummer..
> Han lovede at betale i dag...
> Så nu må vi se...

Ellers hører vi vel om det?

Held og lykke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Devilicious

Dato : 08-07-04 22:32

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers hører vi vel om det?
>
> Held og lykke.
>
> /Peter

AMBULANCE-CHASER!!!!!! :P

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-07-04 10:51

Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
> Ellers hører vi vel om det?

Han har betalt, så ingen problemer længere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 13-07-04 10:54

meddelelse news:40f3b06f$0$23867$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
>
> Han har betalt, så ingen problemer længere...

Fint!

/Peter