Dansk vejldning
Fra : GiWeo

Dato : 05-07-04 10:28

Hejsa

Hvor kan jeg finde på skrift at jeg skal have en dansk/nordisk
vedledning/brugsanvisning ???

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : bem

Dato : 05-07-04 10:53

GiWeo wrote:
> Hejsa
>

> Hvor kan jeg finde på skrift at jeg skal have en dansk/nordisk
> vedledning/brugsanvisning ???

Købelovens § 75a.
Men du har nu ikke under alle omstændigheder et sådant krav. Kun hvis det må
anses som nødvendigt for at kunne bruge det købte, har du krav på en dansk
brugsanvisning, jf. nedenstående svar på forbrug.dk:

"Er en dansk vejledning nødvendig for at kunne bruge apparatet, har du også
krav på at få en fyldestgørende brugsanvisning på dansk."

Desuden kan man aftale, at der ikke medfølger en dansk brugsanvisning:

"Det blev ikke anset for en mangel på det nye kamera, at der ikke medfulgte
en dansk brugsanvisning, da forbrugeren ved aftalens indgåelse havde
accepteret dette

En forbruger købte via internettet et digitalt kamera. Da forbrugeren modtog
kameraet, konstaterede han, at der kun var en engelsk brugermanual.
Forbrugeren forlangte herefter, at den erhvervsdrivende leverede en dansk
brugsanvisning. Den erhvervsdrivende afviste forbrugerens krav under
henvisning til, at det tydeligt fremgik af bestillingsfaciliteten på
hjemmesiden - sammen med oplysningerne om kameraets specifikationer - at der
ikke medfulgte en dansk manual. Forbrugeren indbragte herefter sagen for
Forbrugerklagenævnet, der traf følgende afgørelse:

"Det fremgår af købelovens § 75a, at en køber i forbindelse med købet skal
have de fornødne oplysninger med henblik på bl.a. anvendelse af
salgsgenstanden. Køberen har derfor krav på en brugsanvisning udformet på et
sprog, som køberen må forventes at kunne forstå. Er dette ikke tilfældet,
vil der efter omstændighederne kunne foreligge en mangel, jf. købelovens §
76, stk. 1, nr. 4.

§ 75a kan imidlertid fraviges ved aftale, og det kan derfor aftales, at
køberen ikke modtager eksempelvis en brugsanvisning på dansk.

Klageren har bestilt kameraet efter besøg på indklagedes hjemmeside. På
indklagedes hjemmeside oplyses det tydeligt i umiddelbar forbindelse med
bestillingsfaciliteten, at der ikke medfølger en dansk manual. Nævnet finder
under disse forhold, at det må anses for aftalt mellem parterne, at der ikke
medfølger en dansk manual, og at klageren derfor ikke efterfølgende kan
påberåbe sig dette som en mangel." Forbrugeren fik derfor ikke medhold i sit
krav."

/Bo

Fra : GiWeo

Dato : 05-07-04 11:07