lejekontakts længde
Fra : Claus Gabriel

Dato : 04-07-04 18:56

Hej.
Min datter leder efter en lejlighed, og har fundet noget hun kunne
bruge, men udlejer forlanger at hun binder sig for 2 år, er det
lovligt?
Claus G

Fra : Gerner

Dato : 04-07-04 23:20

On 04 Jul 2004 17:55:47 GMT, Claus Gabriel <gabriel@I80BSdesign-text.dk> (slet
I80BS) wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Min datter leder efter en lejlighed, og har fundet noget hun kunne
>bruge, men udlejer forlanger at hun binder sig for 2 år, er det

Man kan aftale sig til alt og aftaler i en lejekontrakt skal være fremhævet hvis
det giver lejeren færre rettigheder end lejelovens bestemmelser. Og det normale
er tidsubestemt leje eller fremleje på max 2 år eller tidsubestemt.

Find et andet sted. Lyder som en problemudlejer.

--
Gerner
1442WU/6809hrs

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 04-07-04 23:34

"Claus Gabriel (slet I80BS)" <gabriel@I80BSdesign-text.dk> wrote in message
> Min datter leder efter en lejlighed, og har fundet noget hun kunne
> bruge, men udlejer forlanger at hun binder sig for 2 år, er det
> lovligt?

Lejeloven:

"§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved
den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller
den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.
Stk. 2. Benytter lejeren med udlejerens vidende det lejede i mere end 1
måned efter den aftalte lejetids udløb, uden at udlejeren har opfordret
lejeren til at flytte, fortsætter lejeforholdet uden tidsbegrænsning.

Stk. 3. Boligretten kan tilsidesætte tidsbegrænsningen, hvis den ikke må
anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold."

/ Mogens

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-04 00:07

Scripsit Claus Gabriel <gabriel@I80BSdesign-text.dk> (slet I80BS)

> Min datter leder efter en lejlighed, og har fundet noget hun kunne
> bruge, men udlejer forlanger at hun binder sig for 2 år, er det
> lovligt?

Tilsyneladende ja. Lejelovens standardregler om varsler m.v. for
opsigelse fra lejers side kan ihvertfald godt fraviges ved aftale
mellem parterne. Se modsætningsvist

§92. Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra
udlejerens side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren,
så længe udlejeren ikke har opsagt ham.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."