Copyright på screenshot
Fra : Jochke

Dato : 03-07-04 15:14

Sad lige og tænkte på om der kan være copyright på screenshot?

Er der copyright:
- Hvis man tager et screenshot i en given situation i et spil feks. Counter.

- Hvis man tager et screenshot af Windows skrivebordet, når Windows er ny
installeret.

- Screenshot af en copyrighted hjemmeside.

Har jeg coyright på det jeg tager screenshot af? Eller er det skaberen af
det jeg tager screenshot af? F.eks. Microsoft, spiludvikleren og hjemmeside
udvikleren?

Handler det om hvad det er man tager screenshot af?

--
/Jochke
Fjern primtallet i adressen hvis du vil sende mig en e-mail.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-04 21:26

"Jochke" <jochke11@jochke.dk> writes:

> Er der copyright:
> - Hvis man tager et screenshot i en given situation i et spil feks. Counter.

(Counter Strike?)

Ja, det er beskyttet af ophavsretsloven *hvis* det har værkshøjde.

Bemærk at dele af billedet kan være dækket af producentens ophavsret.

> - Hvis man tager et screenshot af Windows skrivebordet, når Windows er ny
> installeret.

Nej. Det opnår ikke værkshøjde. Det har ikke krævet en personlig, skabende
indsats.

Ikonerne er sikkert også beskyttet af Microsofts ophavsret.

> - Screenshot af en copyrighted hjemmeside.

Nej.

hjemmesideproducenten har (med overvejdende sandsynlighed)
ophavsretten på siden.

> Har jeg coyright på det jeg tager screenshot af?

Nej, ikke automatisk.

> Eller er det skaberen af det jeg tager screenshot af?

Oftest.

> F.eks. Microsoft, spiludvikleren og hjemmeside udvikleren?

Microsoft og hjemmesideudvikleren, ja.

Mit *gæt* er at spiludvikleren ikke nødvendigvis har ophavsret på et
enkelt billede taget af en større bane taget fra en tilfældig vinkel
(for at tage et 3d-spil som eksempel). De vil nok have ophavsret på
eventuelle ikoner eller faste interface-dele.

> Handler det om hvad det er man tager screenshot af?

Ja.

Jeg citerer <URL:http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=794>
---
Der ud over er kravet bl.a. at værket skal være frembragt ved egen
skabende indsats.
---
Screenshots er generelt ikke frembragt ved *skabende* indsats. Jeg har
dog set nogle opstillede "shots" af fx Counter Strike, hvor
opstillingen af spillerne på banen har haft et kunstnerisk præg.

Hvis jeg arrangerede ikonerne på min desktop som en smiley, og tog et
screenshot, så ville det være en skabende indsats. Jeg ville dog ikke
kunne distribuere det uden at få problemer med ophavsretten til ikonerne
og mit baggrundsbillede.

/L